Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 29 des 2009, 17:16
Tumbleweed skrev:En annen ting: dere som har skifta pumpa, blir det ikke vesentlig bensin-lukt i bilen etterpå? Siden den er tilgjengelig fra kupeen, mener jeg?
Jeg har hatt den ute flere ganger, og har aldri hatt problemer med dette. Pass på at du lar alt som ligger i "bøtten" i armaturet renne ned i tanken før du løfter pumpen vekk, og legg en bossekk eller to over teppene så du ikke søler på dem. Bytte av pumpe i armaturet tar du selvsagt utenfor bilen. Det kan også være lurt å ha alle dørene åpne for lufting mens du holder på, ellers kan du bli litt susen i hodet.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Tumbleweed
- 0.7 bar

- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
Legg inn
av Tumbleweed » 30 des 2009, 01:15
Takk takk! Enn så lenge har bilen oppført seg meget anstendig, starter hver gang. Hadde en lengre runde i dag med MANGE stopp underveis. Litt smånervøs enda, selvsagt.
Digresjon: Leste om bruk av kondensfjerner i dag, det frarådes av eksperter. Det kan visstnok føre til at vannet i den kondensfjerneren vi kjøper i dag kan skille ut og legge seg i bunnen av tanken. (dette gjaldt de som fyller K-fjerner ved hver tankfylling under vinteren). Og så kom jeg til å tenke på at det vel egentlig er for seint å fylle kondensfjerner hvis det allerede har oppstått kondenstrøbbel... hva tror dere?
edit: skrivefeil
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 30 des 2009, 15:06
Det har ikke noe for seg med kondensfjerner i alle fall, da er det bedre å passe på å ha over halv tank hele vinteren.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Tumbleweed
- 0.7 bar

- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
Legg inn
av Tumbleweed » 18 jan 2010, 22:31
Nytt spørsmål folkens:
Det har gått 20 dager siden jeg omsider fikk start, og bilen har startet uproblematisk siden. Er det fremdeles grunn til å mistenke bensinpumpa? Temperaturene har gått mot pluss her i Nidaros, og jeg har hatt motorvarmer på de kaldeste dagene. Kjører fremdeles på samme batteri og har holdt bensintanken på minimum 3/4 full. Se førstepost for opprinnelig problemstilling.
-
Gunnar N1413
- 1.2 bar

- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Legg inn
av Gunnar N1413 » 19 jan 2010, 12:26
Min har vært på samme måte, jeg dro det ut å bytte da jeg trodde batteriet ver i orden, de sa de hadde testet det på service ...neppe... men så begynte den igjen. Byttet batteriet og alt har vært fint siden.
Mitt tips gå over alle vakum-/trykkslangene i motorrommet og hvis batteriet ditt er noen år gammelt, bytt! Batterier kan vise god spenning, men alikevel ikke klare å gi fra seg nok ampere når du starter.
-
Tumbleweed
- 0.7 bar

- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
Legg inn
av Tumbleweed » 19 jan 2010, 21:01
Nå har jeg ikke hatt startproblemer siden den ene gangen for ca 20 dager siden, og jeg var vel helst ute etter erfaringer med bensinpumpetrøbbel. Batteriet har jeg god kontroll på.