Spjeldhus

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
knet
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 68
Registrert: 12 jul 2009, 10:45
Medlemsnummer: n1729
Navn: Kenneth larsen
Bil: 93 t
Sted: Bergen

Spjeldhus

Legg inn av knet » 22 jan 2010, 22:59

Noen har inne som vet koffor motor feil lyset kommer etter at eg har kjørt bilen litt hardt på 1 og 2 gir??? spjeld hus er nytt og feil kode slettet men det kommer på når eg drar til og så dør motoren. hjelp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

02 93 turbo

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Spjeldhus

Legg inn av Jim S. N1578 » 22 jan 2010, 23:55

Forstår jeg deg rett, så trår du skikkelig til på 1 og 2 gir og med det dør motoren eller :?:
Første tanken som slo meg, er at motorstyringen eller bensintilførsel ikke helt henger med på akselerasjonsturen. Kan være flere årsaker om så er tillfelle. Bensinpumpe som begynner å fuske litt. Lambdasonde som gir totalt feil signal om korrigering av luft/drivstoff. Tull med vakumslanger eller pakninger som forårsaker falsk luft. Trykkregulatoren til bensinpumpen som ikke henger med. Slik kan vi fortsette i evighet med å synses på hva som kan være årsaken...
Som du skjønner er det vanskelig å stille en diagnose sånn uten videre uten å vite litt mer enn at bilen bare dør ved hardkjør på 1 og 2 gir. Går den fint ved normal kjøring og akselerasjon f. eks :?:
Var jeg deg ville jeg kanskje reist og fått lest av feilkodene på bilen. Gir deg kanskje riktig svaret med en gang :wink:

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Spjeldhus

Legg inn av EdHunter N815 » 23 jan 2010, 00:07

Den eneste sikre måten å finne ut hvorfor check engine lyser er å lese ut feilkoder. Det kan være hundrevis av forskjellige grunner til at det lyser ut fra hva du forteller.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Spjeldhus

Legg inn av Tor N12 » 23 jan 2010, 01:14

Først og fremst så må du sjekke for luftlekasjer på trykksiden samt alle vacumslanger.
Andre feilårsaker kan bla a. være def LMM eller Trionicboks.
Du bør nok få hjelp til å stille diagnose av noen som ikke bare kan hente ut feilkodene men som også faktisk skjønner litt av hva de betyr ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

knet
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 68
Registrert: 12 jul 2009, 10:45
Medlemsnummer: n1729
Navn: Kenneth larsen
Bil: 93 t
Sted: Bergen

Re: Spjeldhus

Legg inn av knet » 23 jan 2010, 07:34

har lest av feil kode men det kommer bare opp feil ang spjeldhus, så sletter vi feilkode og ut og drar på igjenn men så kommer det tilbake samme feilkode. spjeld hus eg bare 48 timer gammelt :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Spjeldhus

Legg inn av Ingvar N629 » 23 jan 2010, 10:55

knet skrev:har lest av feil kode men det kommer bare opp feil ang spjeldhus, så sletter vi feilkode og ut og drar på igjenn men så kommer det tilbake samme feilkode. spjeld hus eg bare 48 timer gammelt :)
Jaja men HVILKEN kode er det du får ut? Hva heter den? Nummer?

Hvor stor er multiplikativ adapsjon? (les med tech 2)

Er bilen trimmet? Har den åpent luftfilter?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

knet
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 68
Registrert: 12 jul 2009, 10:45
Medlemsnummer: n1729
Navn: Kenneth larsen
Bil: 93 t
Sted: Bergen

Re: Spjeldhus

Legg inn av knet » 24 jan 2010, 00:07

ja er chip og nei ikke åpent luft filter, vet ikke ka kode vet bare at det stod spjeldhus skal sjekke på mandag:) den kubber ikke no vist eg drar det ut på 2 gir men den går på 1600 omd turtal og motor lys,

knet
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 68
Registrert: 12 jul 2009, 10:45
Medlemsnummer: n1729
Navn: Kenneth larsen
Bil: 93 t
Sted: Bergen

Re: Spjeldhus

Legg inn av knet » 24 jan 2010, 00:11

Tor N12 skrev:Først og fremst så må du sjekke for luftlekasjer på trykksiden samt alle vacumslanger.
Andre feilårsaker kan bla a. være def LMM eller Trionicboks.
Du bør nok få hjelp til å stille diagnose av noen som ikke bare kan hente ut feilkodene men som også faktisk skjønner litt av hva de betyr ;)
Det er jo noe det og vite ka de betyr tror ikke han som leste av sist viste helt ka de betydde:)

LN-8PV N1601
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 12 des 2006, 20:41
Medlemsnummer: N1601
Navn: Sven Tore Lermo
Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006

Re: Spjeldhus

Legg inn av LN-8PV N1601 » 24 jan 2010, 21:09

Jeg opplevde i dag at bilen plutselig stoppet på tomgang for deretter og ikke ville gå på tomgang. Koblet fra strømmen noen minutter og alt OK. Dette har også skjedd noen ganger for ca 2 år siden. Da ble spjelhuset renset og alt har fungert greit fram til nå. Så nå lurer jeg på om det kanskje er like greit å bytte spjelhuset. Kan jeg spørre om ca hvor mye det kostet ? Regner med at det er omtrendt samme pris på en 9-3 og en 9-5.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.

knet
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 68
Registrert: 12 jul 2009, 10:45
Medlemsnummer: n1729
Navn: Kenneth larsen
Bil: 93 t
Sted: Bergen

Re: Spjeldhus

Legg inn av knet » 24 jan 2010, 23:05

kostet 3940 med frakt fra sp

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Spjeldhus

Legg inn av oddi N108 » 26 jan 2010, 18:26

over 10 k + arbeid på merkeverksted:) jeg kjøpte et overhalt på speedparts til 1400 en gang i tiden, det ligger og venter på at mitt skal gå til H******, hehe:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Svar