Spjeldhus
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 68
- Registrert: 12 jul 2009, 10:45
- Medlemsnummer: n1729
- Navn: Kenneth larsen
- Bil: 93 t
- Sted: Bergen
Spjeldhus
Noen har inne som vet koffor motor feil lyset kommer etter at eg har kjørt bilen litt hardt på 1 og 2 gir??? spjeld hus er nytt og feil kode slettet men det kommer på når eg drar til og så dør motoren. hjelp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
02 93 turbo
02 93 turbo
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Spjeldhus
Forstår jeg deg rett, så trår du skikkelig til på 1 og 2 gir og med det dør motoren eller
Første tanken som slo meg, er at motorstyringen eller bensintilførsel ikke helt henger med på akselerasjonsturen. Kan være flere årsaker om så er tillfelle. Bensinpumpe som begynner å fuske litt. Lambdasonde som gir totalt feil signal om korrigering av luft/drivstoff. Tull med vakumslanger eller pakninger som forårsaker falsk luft. Trykkregulatoren til bensinpumpen som ikke henger med. Slik kan vi fortsette i evighet med å synses på hva som kan være årsaken...
Som du skjønner er det vanskelig å stille en diagnose sånn uten videre uten å vite litt mer enn at bilen bare dør ved hardkjør på 1 og 2 gir. Går den fint ved normal kjøring og akselerasjon f. eks
Var jeg deg ville jeg kanskje reist og fått lest av feilkodene på bilen. Gir deg kanskje riktig svaret med en gang

Første tanken som slo meg, er at motorstyringen eller bensintilførsel ikke helt henger med på akselerasjonsturen. Kan være flere årsaker om så er tillfelle. Bensinpumpe som begynner å fuske litt. Lambdasonde som gir totalt feil signal om korrigering av luft/drivstoff. Tull med vakumslanger eller pakninger som forårsaker falsk luft. Trykkregulatoren til bensinpumpen som ikke henger med. Slik kan vi fortsette i evighet med å synses på hva som kan være årsaken...
Som du skjønner er det vanskelig å stille en diagnose sånn uten videre uten å vite litt mer enn at bilen bare dør ved hardkjør på 1 og 2 gir. Går den fint ved normal kjøring og akselerasjon f. eks

Var jeg deg ville jeg kanskje reist og fått lest av feilkodene på bilen. Gir deg kanskje riktig svaret med en gang

- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Spjeldhus
Den eneste sikre måten å finne ut hvorfor check engine lyser er å lese ut feilkoder. Det kan være hundrevis av forskjellige grunner til at det lyser ut fra hva du forteller.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Spjeldhus
Først og fremst så må du sjekke for luftlekasjer på trykksiden samt alle vacumslanger.
Andre feilårsaker kan bla a. være def LMM eller Trionicboks.
Du bør nok få hjelp til å stille diagnose av noen som ikke bare kan hente ut feilkodene men som også faktisk skjønner litt av hva de betyr
Andre feilårsaker kan bla a. være def LMM eller Trionicboks.
Du bør nok få hjelp til å stille diagnose av noen som ikke bare kan hente ut feilkodene men som også faktisk skjønner litt av hva de betyr

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 68
- Registrert: 12 jul 2009, 10:45
- Medlemsnummer: n1729
- Navn: Kenneth larsen
- Bil: 93 t
- Sted: Bergen
Re: Spjeldhus
har lest av feil kode men det kommer bare opp feil ang spjeldhus, så sletter vi feilkode og ut og drar på igjenn men så kommer det tilbake samme feilkode. spjeld hus eg bare 48 timer gammelt 

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Spjeldhus
Jaja men HVILKEN kode er det du får ut? Hva heter den? Nummer?knet skrev:har lest av feil kode men det kommer bare opp feil ang spjeldhus, så sletter vi feilkode og ut og drar på igjenn men så kommer det tilbake samme feilkode. spjeld hus eg bare 48 timer gammelt
Hvor stor er multiplikativ adapsjon? (les med tech 2)
Er bilen trimmet? Har den åpent luftfilter?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 68
- Registrert: 12 jul 2009, 10:45
- Medlemsnummer: n1729
- Navn: Kenneth larsen
- Bil: 93 t
- Sted: Bergen
Re: Spjeldhus
ja er chip og nei ikke åpent luft filter, vet ikke ka kode vet bare at det stod spjeldhus skal sjekke på mandag:) den kubber ikke no vist eg drar det ut på 2 gir men den går på 1600 omd turtal og motor lys,
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 68
- Registrert: 12 jul 2009, 10:45
- Medlemsnummer: n1729
- Navn: Kenneth larsen
- Bil: 93 t
- Sted: Bergen
Re: Spjeldhus
Det er jo noe det og vite ka de betyr tror ikke han som leste av sist viste helt ka de betydde:)Tor N12 skrev:Først og fremst så må du sjekke for luftlekasjer på trykksiden samt alle vacumslanger.
Andre feilårsaker kan bla a. være def LMM eller Trionicboks.
Du bør nok få hjelp til å stille diagnose av noen som ikke bare kan hente ut feilkodene men som også faktisk skjønner litt av hva de betyr
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 62
- Registrert: 12 des 2006, 20:41
- Medlemsnummer: N1601
- Navn: Sven Tore Lermo
- Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006
Re: Spjeldhus
Jeg opplevde i dag at bilen plutselig stoppet på tomgang for deretter og ikke ville gå på tomgang. Koblet fra strømmen noen minutter og alt OK. Dette har også skjedd noen ganger for ca 2 år siden. Da ble spjelhuset renset og alt har fungert greit fram til nå. Så nå lurer jeg på om det kanskje er like greit å bytte spjelhuset. Kan jeg spørre om ca hvor mye det kostet ? Regner med at det er omtrendt samme pris på en 9-3 og en 9-5.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 68
- Registrert: 12 jul 2009, 10:45
- Medlemsnummer: n1729
- Navn: Kenneth larsen
- Bil: 93 t
- Sted: Bergen
Re: Spjeldhus
kostet 3940 med frakt fra sp
Re: Spjeldhus
over 10 k + arbeid på merkeverksted:) jeg kjøpte et overhalt på speedparts til 1400 en gang i tiden, det ligger og venter på at mitt skal gå til H******, hehe:)
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998