Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Legg inn av HansWF N416 » 22 jan 2010, 13:53

Jeg lurer på om sikringsboksen og "ledningsnettet" som går ut i fra sikringsboksen er forskjellig fra en bil med lukas, og en med bosch system. Dvs om det fra en 1992 900 s passer i en 1990 900 fulltrykksturbo.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Legg inn av Frode N073 » 22 jan 2010, 15:56

e på tynn is her nå.

pr min viten så e det bare innsprutet som e forskjellig. dvs hvis du følger kablene fra dysene så finner du ut ka som må byttas.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Legg inn av saab-900-turbo » 24 jan 2010, 23:18

Lurer på dette jeg også da jeg snart skal sette over min t16 motor med ''bosh'' over i min og900 s med ''lukas''.


Mvh kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Legg inn av Frode N073 » 25 jan 2010, 10:01

hvis du allerede har Lucas i bilen så ser eg ingen grunn te å erstatta det med Bosch. e jo samme motor men med forskjellig innsprut.
hvis du fortsatt har originalturboen fra Lucas bilen så behold den og.

i tillegg te det eg skreiv i forrige innlegg så må du beholda lmm, spjeldhus, tomgangsmotor fra Lucas systemet.

hvis dokk har tenkt å trimma så e det innebygd ladetrykks-sperra i hjernen på -90 Lucas (14.0) 91-93 modellane har ikkje denna sperrå.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Legg inn av Ingvar N629 » 25 jan 2010, 11:32

saab-900-turbo skrev:Lurer på dette jeg også da jeg snart skal sette over min t16 motor med ''bosh'' over i min og900 s med ''lukas''.


Mvh kent
Snakk om bortkastet jobb, det er samme motor med unntak av at S'en har turbo av bedre kvalitet. Flytt over intercooleren og monter APC, så har du en fulltrykker. Som Frode skriver så er det en sperre i Lucas av årgang 1990 (denne går på luftmengde), men den omgår du enkelt med chip.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Legg inn av saab-900-turbo » 26 jan 2010, 19:19

Nei kan ikke det. Fordi de motorene er forskjellige. Den motoren jeg skal sette inn er trimmet og overhalt på verksted, og har andre kammer og litt forskjellig. Så er derfor jeg skal bytte :roll:

Derfor trengte eg hjelp, for å vite hva eg må gjøre :)

Mvh Kent :)
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Legg inn av Frode N073 » 26 jan 2010, 19:56

og du kan fortsatt bruka Lucas sprutet. :wink:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Legg inn av saab-900-turbo » 26 jan 2010, 19:58

Så jeg få samme effekten om jeg bruker lukas ? :D
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jan 2010, 20:04

saab-900-turbo skrev:Så jeg få samme effekten om jeg bruker lukas ? :D
Ja men den må som sagt chippes. Hva slags kammer er det brukt forresten?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Legg inn av saab-900-turbo » 26 jan 2010, 20:19

Jeg har en chip til den, MEn ble tatt av etter en stund for girkassene røyk så lett. Men hvilke kammer er jeg ikke helt sikker på, men er mulig jeg kan finne det ut. Kjøpte bilen av min onkel etter den hadde vert og blitt overhalt og trimmet.

Men slik bensin chip eg har, er det en slik eg trenger ?
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Legg inn av HansWF N416 » 26 jan 2010, 22:03

jeg kommer til å demontere å sammeligne de to ledningsnettene bare det blir litt mildere.
Jeg glemte forøvrig å skrive at det ene ledningsnettet sitter i en cabriolet, og da er det kanskje noe ekstra i tilegg.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Legg inn av Børre N17 » 26 jan 2010, 22:12

Nei det går fint. Motornettene er separate, og kan fjernes uten store inngrep. Cabben har samme motornett som de andre bilene, der er hovedstammen på bilen forskjellig.
Enkelt forklart er og900 modulbasert elektrisk sett. Egne nett for APC, ABS, Motor, hovedstamme, idash, dører osv. Dog er det ikke sikkert at en f.eks bare kan "klikke" på et ABS ledningsnett på hovedstammen på en tidlig 900. Men det meste er Plug 'n Drive.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Legg inn av Macgeier » 27 jan 2010, 09:06

saab-900-turbo skrev:Lurer på dette jeg også da jeg snart skal sette over min t16 motor med ''bosh'' over i min og900 s med ''lukas''.


Mvh kent
Hvis du bestemmer deg for å beholde lukas, så kan jeg bekrefte at det i "originalboksen" sitter chip nr. 505093 (istikkchip "C") pris 2.600 kr.
Levert av http://sv.bsr.se/
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Legg inn av saab-900-turbo » 27 jan 2010, 10:51

Macgeier skrev:
saab-900-turbo skrev:Lurer på dette jeg også da jeg snart skal sette over min t16 motor med ''bosh'' over i min og900 s med ''lukas''.


Mvh kent
Hvis du bestemmer deg for å beholde lukas, så kan jeg bekrefte at det i "originalboksen" sitter chip nr. 505093 (istikkchip "C") pris 2.600 kr.
Levert av http://sv.bsr.se/
Beholder nok lukas da, siden jeg får samme effekten som om jeg hadde bosch :)
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Forskjell på ledningsnettet på lukas og Bosch

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 jan 2010, 11:43

Frode N073 skrev:hvis du fortsatt har originalturboen fra Lucas bilen så behold den og.
Litt flisespikkeri, men husk at det finns bilar som har Lucas innsprut og er levert som fulltrykkar originalt med den vanlige Garret turboen, slik som fks. min 900...

Svar