Bra artikkel i dagbladet "Den usynlige" Om en død manns liv.

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Bra artikkel i dagbladet "Den usynlige" Om en død manns liv.

Legg inn av Singsaker » 29 jan 2010, 10:30

EdHunter N815 skrev:
Singsaker skrev:Denne mannen hadde vel noen halvsøstre, men enkelte vil ikke være til bryderi for andre og det er vanskelig å forstå for meg ihvertfall.

I Norge har vi minimum omvendt situasjons bilde med de fattigste landene.
Å være fattig i Norge er å ikke kunne dra på byen i helgene, ikke kunne dra på ferie til Mallorca etc.

Å være fattig i Haiti(minst 90% av befolkningen) betyr det at du ikke har dagens mat, den må fremskaffes iløpet av dagen, på dynga, evt etter 12-16t hardt arbeid for luselønn, vi i Norge har ikke den evnen at vi kan forstå hvor ille det er i de fattigste landene i verden. Det blir som å forstå at et menneske har hoppet 8.95m i lengde(skritt opp og prøv selv), løpt 100m på 9,59sek eller 3 mila i forsvaret på 1,55, med sekken i den ene hånda og ag3 i den andre hånda.

Men det er ikke galt å bli fødd opp i Norge, men ikke klag på alt mulig...........
Hva om stakkaren faktisk ikke turte å spørre noen om hjelp, eller var såpass langt nede psykisk etter et hardt liv at han ikke klarte tanken på å ha kontakt med andre mennesker? Vi vet ikke hvorfor han har vært ensom, og akkurat det er også hovedgrunnen til at jeg mener han burde fått mer oppfølging.

Dette handler da ikke om å sammenligne oss selv med folk på andre siden av kloden hver gang noe er galt, det handler om at man i et rikt land som Norge bør kunne forvente en høyere standard på det meste. Selvsagt er det trist at folk har det vondt i andre land, men i en diskusjon om en konkret sak her i landet er det faktisk revnende likegyldig og totalt uinteressant. Jeg blir direkte provosert av at enkelte alltid skal argumentere med "jammen det er jo andre som har det verre" hver gang man diskuterer noe som kunne vært bedre for noen her i Norge. Selvsagt skal vi gi penger i nødhjelp, men det er tross alt norske skattepenger som er betalt av nordmenn vi snakker om her. Da kan man ikke sende alle pengene til utlandet bare fordi det er så synd i dem der, jeg forventer faktisk at mine skattepenger skal brukes på å gjøre Norge til et bedre land å leve i. Hvis vi ikke har råd til det bør vi revurdere hvor mye penger vi gir til andre.

Jeg synes faktisk jeg er i min fulle rett til å klage, som sagt betaler jeg min skatt og forventer å få igjen disse pengene i form av et fungerende offentlig tilbud. Hvis jeg ikke får det så klager jeg gjerne, og som sagt, i den sammenheng kunne jeg ikke brydd meg mindre om Haiti!

Edit: En fin artikkel fra samme avis. Beskriver litt hva det vil si å være fattig i Norge, hadde du synes det var greit at du ikke en gang hadde råd til å gi barna dine melk og frukt til skolematen? At de ble mobbet på skolen fordi dere ikke hadde råd til klær og sko? http://www.dagbladet.no/2009/09/02/nyhe ... s/7911020/
Å være et fattig barn i Norge handler ikke om å sammenligne seg med de rikeste, men å mangle det vanlige barn har. I enkelte studier har fattige barn fortalt at en oppvekst uten penger fører til eksklusjon, dårlig selvtillit og mistrivsel, sier Brækken i Redd Barna.

Du får melde deg frivillig som personlig assistent, men din manglende empati for de som virkelig lider får meg til å tro at det ikke skjer, det er dårlig betalt også............

Når det gjelder fattige i Norge så hadde det vært interessant å sett hvordan de disponerer sine penger og hvilke verdier de har som gjør at deres barn blir lidende. De jeg vet om er ofte "modern hippis" som velger å ikke jobbe, vil ikke ha den og den jobben, skal bo sentralt til dobbel/trippel kostnad mm. Om folk røyker og ikke kan kjøpe klær til sine barn, rattkjelke mm så er det de som har noen problem.

Tilbake til storyen, vi vet jo lite om han fikk hjelp, villa ha hjelp etc.
Noe annet er at folk med alt fra mild til kraftig retardasjon ble bortgjemt før i tiden, tom glemt av sine halvsøsken.......
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 29 jan 2010, 14:16

Singsaker skrev:Du får melde deg frivillig som personlig assistent, men din manglende empati for de som virkelig lider får meg til å tro at det ikke skjer, det er dårlig betalt også............
Du er jo så opphengt i dine egne poenger at mitt tydeligvis ikke når frem i det hele tatt. Dette handler ikke om manglende empati fra min side, men din totalt fraværende evne til å diskutere to forskjellige saker uten å blande dem sammen. Denne diskusjonen har ingenting med Haiti å gjøre, og jeg mener det er både irrelevant og uinteressant å blande Haiti inn en diskusjon som omhandler noe helt totalt annet. Går det virkelig ikke an å diskutere noe uten å komme med "jooo, men de har det jo mye verre der og der"? Skulle vi tenkt sånn så burde vi vel alle gitt 50% av lønningen vår til Haiti slik at det ble likevekt. Det har vel du gjort regner jeg med, siden du er så idealistisk?

Og siden du absolutt er så opphengt i det, jeg har faktisk gitt en pen slump penger til Røde Kors og deres arbeid på Haiti... I motsetning til deg har jeg ingen behov for å skryte av mine etiske verdier til alt og alle, så egosentrisk er jeg ikke. Mitt poeng med å gi er å hjelpe, ikke å kunne stikke nesen i sky og føle meg bedre enn andre som ikke gir. Jeg mener det er opp til hver enkelt å bestemme om han eller hun vil gi av sine egne penger til nødhjelp, og folk skal ikke dømmes om de ikke ser seg råd til det.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 29 jan 2010, 14:27

EdHunter N815 skrev:
Singsaker skrev:Du får melde deg frivillig som personlig assistent, men din manglende empati for de som virkelig lider får meg til å tro at det ikke skjer, det er dårlig betalt også............
Du er jo så opphengt i dine egne poenger at mitt tydeligvis ikke når frem i det hele tatt. Dette handler ikke om manglende empati fra min side, men din totalt fraværende evne til å diskutere to forskjellige saker uten å blande dem sammen. Denne diskusjonen har ingenting med Haiti å gjøre, og jeg mener det er både irrelevant og uinteressant å blande Haiti inn en diskusjon som omhandler noe helt totalt annet. Går det virkelig ikke an å diskutere noe uten å komme med "jooo, men de har det jo mye verre der og der"? Skulle vi tenkt sånn så burde vi vel alle gitt 50% av lønningen vår til Haiti slik at det ble likevekt. Det har vel du gjort regner jeg med, siden du er så idealistisk?

Og siden du absolutt er så opphengt i det, jeg har faktisk gitt en pen slump penger til Røde Kors og deres arbeid på Haiti... I motsetning til deg har jeg ingen behov for å skryte av mine etiske verdier til alt og alle, så egosentrisk er jeg ikke. Mitt poeng med å gi er å hjelpe, ikke å kunne stikke nesen i sky og føle meg bedre enn andre som ikke gir. Jeg mener det er opp til hver enkelt å bestemme om han eller hun vil gi av sine egne penger til nødhjelp, og folk skal ikke dømmes om de ikke ser seg råd til det.
Jeg ville provosere deg og klarte det!!! :mrgreen:

Har du meldt deg som frivillig evt assistent til en slik som han i artikkelen da?
Det er slike som kan gi de en bedre hverdag, ikke de som snakker om det(ja jeg har gjort/gjør diverse for kroniske barn, tar med barna og samboer slik at de får se at verden ikke er perfekt bestandig)
Jeg har også gitt penger til Haiti via skolekafé der barna går i barnehage.
I Haiti idag er det ikke pengene som er problemet, infrastrukturen er ødelagt slik at hjelpen kommer ikke frem, 1000 fantasilioner vil ikke hjelpe...........

Regner med at du melder deg som en frivillig til en 50 år gammel mann med mild retardasjon, tror du får 120,- timen for slikt, om du eller ingen andre melder seg vil han sitte som en stakkar i Norge mens vi sender penger til de som ikke får noe ut av hjelpen..........har du empati så melder du deg straks ikke sant.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 jan 2010, 15:37

Vi har en 2-4 stykker her på forumet som er glad i å dra diskusjoner så inn i H*** langt og så til de grader OT. Kan dere ikke starte egne tråder for sånt? JADA, trådene dere kupper blir forsåvidt deres, men det er faktisk ikke meningen! Det skjer fordi ingen andre gidder å lese kranglefant-diskusjoner lange som vonde år, så lag deres egne tråder!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
VegardTonheim N1444
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1444
Navn: Vegard Tonheim
Bil: Saab 9000 CSE 2,3t Jub
Sted: Eikefjord

Legg inn av VegardTonheim N1444 » 29 jan 2010, 17:56

Ingvar N629 skrev:Vi har en 2-4 stykker her på forumet som er glad i å dra diskusjoner så inn i H*** langt og så til de grader OT. Kan dere ikke starte egne tråder for sånt? JADA, trådene dere kupper blir forsåvidt deres, men det er faktisk ikke meningen! Det skjer fordi ingen andre gidder å lese kranglefant-diskusjoner lange som vonde år, så lag deres egne tråder!!
100 % enig med Ingvar der!!!
o M97 Saab 9000 CSE 2,3t Jubileum
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower

x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch

Legg inn av EdHunter N815 » 29 jan 2010, 21:22

Point taken, blir litt revet med av og til... :oops:

Men må da si at poenget på ingen måte er å kuppe tråder fra min side i alle fall, det stiller jeg meg totalt uforstående til. Jeg er bare veldig glad i å diskutere, og forsvarer mine synspunkter når de blir motsagt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 29 jan 2010, 21:48

EdHunter N815 skrev:Point taken, blir litt revet med av og til... :oops:

Men må da si at poenget på ingen måte er å kuppe tråder fra min side i alle fall, det stiller jeg meg totalt uforstående til. Jeg er bare veldig glad i å diskutere, og forsvarer mine synspunkter når de blir motsagt.

100% enig der, bedre med en som er uenig én en som er taus!!!

Mats900R
Overload!!!
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3

Legg inn av Mats900R » 31 jan 2010, 13:24

tydelig at noen her inne har litt for mye fritid :lol: har dere ikke annet og gjøre på en og skrive side opp og side ned på forumet? :D
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Svar