Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
MikiN799
- 0.7 bar

- Innlegg: 157
- Registrert: 20 apr 2009, 17:51
- Navn: Morten
- Bil: Saab 9-5 2.0t 02
- Sted: lørenskog
Legg inn
av MikiN799 » 08 feb 2010, 18:30
Hei
Er litt nysgjerrig på dimensjonene på den orginale intercooleren i 9-5 fra 02. Lurer da på høyde, bredde, dybde og i tilleg diameter på rør inn og ut. noen som har svar på det eller må jeg ut og skru haha
Morten
MY02 Saab 9-5 2.0t
87 Saab OG900 2.0t 8v
død
88 Saab OG900 2.0t 16v
død
Nothing is impossible. the impossible only takes somewhat longer.
What is the most common French expression? I give up

-
Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Morten-N146 » 08 feb 2010, 18:46
580x366x50mm er den som Speedparts selger som trimmingsdel.
-
MikiN799
- 0.7 bar

- Innlegg: 157
- Registrert: 20 apr 2009, 17:51
- Navn: Morten
- Bil: Saab 9-5 2.0t 02
- Sted: lørenskog
Legg inn
av MikiN799 » 08 feb 2010, 22:57
Betyr det at det er samme dim på den orginale. og hvordan er diameteren må rør inn og ut av ic'n
MY02 Saab 9-5 2.0t
87 Saab OG900 2.0t 8v
død
88 Saab OG900 2.0t 16v
død
Nothing is impossible. the impossible only takes somewhat longer.
What is the most common French expression? I give up

-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 09 feb 2010, 10:01
Finnes også bolt-on ic til 9-5 på klracing.se Har alltid hatt ok produkter de.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
MikiN799
- 0.7 bar

- Innlegg: 157
- Registrert: 20 apr 2009, 17:51
- Navn: Morten
- Bil: Saab 9-5 2.0t 02
- Sted: lørenskog
Legg inn
av MikiN799 » 09 feb 2010, 19:28
Takk for det tipset. var litt mer vettu pris hos de en hos for eks SP.
mvh
Morten
MY02 Saab 9-5 2.0t
87 Saab OG900 2.0t 8v
død
88 Saab OG900 2.0t 16v
død
Nothing is impossible. the impossible only takes somewhat longer.
What is the most common French expression? I give up

-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 09 feb 2010, 22:20
Så det var litt info om klracing kjølere her
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 3&t=267632. Den SP kjøleren så jo forresten skikkelig hjemmesnekra ut når man ser på de sveiste gavlene i forhold til Klracing sine støpte

Og den prisforskjellen

To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
Jossva N1079
- 0.7 bar

- Innlegg: 173
- Registrert: 15 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 1079
- Navn: Jostein
- Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
- Sted: Stjørdal
Legg inn
av Jossva N1079 » 09 feb 2010, 23:15
Er det noen som har montert eller testet IC fra KLracing? Lurer på om den presterer merkbart bedre enn original?
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU
-
Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
-
Kontakt:
Legg inn
av Bent N208 » 10 feb 2010, 11:04
Hei Ronny
SP ic du beskriver er en FORGE ic. At den ser hjemmesnekra ut beror vel på at den er sveiset for hånd etter selektert innmat er valgt og deretter flowtestet som Forge gjør på alle sine kjølere. Helstøpt " bling kjøler " hmmm
Mvh
Bent

Close to your saab,closer to you with Speedparts
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 10 feb 2010, 13:38
Bent N208 skrev:
Hei Ronny
SP ic du beskriver er en FORGE ic. At den ser hjemmesnekra ut beror vel på at den er sveiset for hånd etter selektert innmat er valgt og deretter flowtestet som Forge gjør på alle sine kjølere. Helstøpt " bling kjøler " hmmm
Mvh
Bent

Hei Bent
Sveiseskjøter gjør vel ikke så mye positivt for luftflow

. Innmaten er sikkert optimert for 500hk+, spørsmålet er om man trenger det, eller går det like bra med en "bling" kina kjøler som bare klarer 300hk+

. Er kineserene så mye dårligere på å sveise aluminium enn engelskmenn som tilbringer lunsjen på puben da mon tro

I min og9-3, som har open sid funksjon, kan man jo se innsugstempraturen, og i sommer på det varmeste lå den på max 20 grader over yttertempratur om jeg ikke husker feil. I min Kina intercooler. Det er da ikke så ille

To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 10 feb 2010, 13:55
Det er, funksjonsmessig i tillegg til passform, to ting som er beskrivende for en intercoolers ytelse. Det ene er virkningsgrad og det andre er flowkapasitet, altså trykktap som funksjon av volum/tid. Har man ikke dette er det liten vits i å diskutere hva som er best, men vi kan nok trygt synse oss fram til at begge er bedre enn original

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 10 feb 2010, 14:44
Ingvar N629 skrev:Det er, funksjonsmessig i tillegg til passform, to ting som er beskrivende for en intercoolers ytelse. Det ene er virkningsgrad og det andre er flowkapasitet, altså trykktap som funksjon av volum/tid. Har man ikke dette er det liten vits i å diskutere hva som er best, men vi kan nok trygt synse oss fram til at begge er bedre enn original

Helt enig, vi vet ingenting. Så da får jo andre forhold rundt intercoolerene avgjøre hva man vil satse på i innkjøp. Utvilsomt bedre enn orginalen er nok begge to.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
-
Kontakt:
Legg inn
av Bent N208 » 11 feb 2010, 10:11
Ingvar N629 skrev:Det er, funksjonsmessig i tillegg til passform, to ting som er beskrivende for en intercoolers ytelse. Det ene er virkningsgrad og det andre er flowkapasitet, altså trykktap som funksjon av volum/tid. Har man ikke dette er det liten vits i å diskutere hva som er best, men vi kan nok trygt synse oss fram til at begge er bedre enn original

Hei Ingvar
Helt enig med deg begge er nok mye bedre enn original det er helt sikkert
Ellers har jeg jeg kjøpt inn å splittet mange ymse kina bling ic"er, fy skam til noen av disse produsentene

IC ser ut som en million utvendig men innmaten og flow prestanda >fysj a meg

dette gjelder selvsagt ikke alle da
Mvh
Bent

Close to your saab,closer to you with Speedparts
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 11 feb 2010, 11:49
Bent N208 skrev:
Ellers har jeg jeg kjøpt inn å splittet mange ymse kina bling ic"er, fy skam til noen av disse produsentene

IC ser ut som en million utvendig men innmaten og flow prestanda >fysj a meg

dette gjelder selvsagt ikke alle da
Mvh
Bent

Hvis du har sett på flere slike som ikke er gode så hadde det jo vært kjekt om du hadde tatt noen bilder og lagt ut her samt oppgitt produsent

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 11 feb 2010, 12:13
Kappe opp ja, det er en enkel sporbar og sammenlignbar testmetode.

hvilken enhet har testresultatet? Hva med å måle egne produkter under kontrollerte forhold? Må da være kjekt å ha gode testresultater å vise til om produktet er bra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
-
Kontakt:
Legg inn
av Bent N208 » 11 feb 2010, 12:21
Hei
Skjønner veien denne diskusjonen vil ta

Melder meg herved av denne diskusjonen med en gang
SP selger FORGE, så får folket bare bestemme selv hva de vil ha
Kan ellers røpe at jeg aldri kommer til å kjøpe en kinesisk produsert saab heller
Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts