Vil ikke i revers! 9-5+ MOTORHAVARI 12,02,10

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
kingoftheroad
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 94
Registrert: 15 des 2009, 01:33
Bil: saab 9-5
Sted: kristiansand

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av kingoftheroad » 09 jan 2010, 14:08

Nei jeg fikk bare levert nøkkelen på shell hvor jeg jobber med en lapp og så sa han at jeg heller må snakke med mekanikeren. så det skal jeg ta å gjøre til mandag. Bilen fusker nesten ingenting lenger kun av og til. Så kjørekomforten har steget en god del! Så hvis ikke det er silen som er tett eller kjede så er det bare å hive motoren(gåene stempelringer etc...)? syntes dette er snodig da stempel og alt ble overhalt ved 170 000km.
King of the road!
Saab 9-5 2.0T Nordic steg 2:D

Mrkvp
Innlegg: 6
Registrert: 10 jan 2010, 07:57

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av Mrkvp » 10 jan 2010, 08:42

Oppgraderin pga revers, treg ut av 1., 3. og 5.gir (ny sjaltemekanisme i kassa), clutchplate pga vanskelig inn i 2. gir + noe annet kom i 2000. Problemet ditt var på 1998 og 99 modeller. På 300000 km vil jeg kanskje tro at modifisering er utført og at det er synkring eller gaffelen på drevet som er slitt. Oljeforbruk på 300000 km er kanskje slitasje, men vær oppmerksom på at oppgraderinger av veivhusventilasjon pga oljeslamproblematikken hadde en versjon (den 3.) som førte til stort oljeforbruk på mange motorer. Hvis veivhusventilasjonen fryser kan den tømme motoren for olje.

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 11 jan 2010, 20:47

Oljeforbruk kan komme av stempelringer som har satt seg og ikke tetter som de skal. Hvis du søker på det svenske forumet etter "wd-40" så kan du finne interessant lesing. Det er en enkel jobb som flere har lyktes med. Kanskje noen her inne har prøvd liggnende metoder?
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription

Brukeravatar
kingoftheroad
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 94
Registrert: 15 des 2009, 01:33
Bil: saab 9-5
Sted: kristiansand

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av kingoftheroad » 13 feb 2010, 01:03

Ja da var det havari!

Hørte bare noe tikking plutselig på vei hjem. så jeg stoppa. skrudde av motoren og så på igjen. så blei lyden enda høyere. skrur av bilen. Åpner panseret, og der ligger det en gode del olje smurt utover heile motorrommet. Så da var det bare å gå til man fikk mobildekning. Og ringe falck.regner med hele motoren må byttes nå. skal få tatt noen bilder i morgen.
King of the road!
Saab 9-5 2.0T Nordic steg 2:D

Brukeravatar
kingoftheroad
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 94
Registrert: 15 des 2009, 01:33
Bil: saab 9-5
Sted: kristiansand

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ MOTORHAVARI 12,02,10

Legg inn av kingoftheroad » 13 feb 2010, 19:36

motor er gåen rådebank og sikkert mye mer. noen som har en liggende?
King of the road!
Saab 9-5 2.0T Nordic steg 2:D

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ MOTORHAVARI 12,02,10

Legg inn av Paradigm N558 » 13 feb 2010, 19:59

Ouch! Tror stikkordet her er saabklubben i sverige, registrer deg på forumet og forhør deg der. Er ca. halve prisen fra hva du finner i norge av tilsvarende.
Se om du klarer å finne en 2.3 motor i stedet, de er mere holdbar!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
kingoftheroad
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 94
Registrert: 15 des 2009, 01:33
Bil: saab 9-5
Sted: kristiansand

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ MOTORHAVARI 12,02,10

Legg inn av kingoftheroad » 13 feb 2010, 20:15

ja er rimelig forbanna det her skal ikke skje etter å ha hatt bilen i 2 mnd. Bestått test(toppakning, turbo) hos kvia så trodde den skulle holde. så ja dette var skikkelig surt.
King of the road!
Saab 9-5 2.0T Nordic steg 2:D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ MOTORHAVARI 12,02,10

Legg inn av Ingvar N629 » 13 feb 2010, 20:42

Paradigm N558 skrev:Ouch! Tror stikkordet her er saabklubben i sverige, registrer deg på forumet og forhør deg der. Er ca. halve prisen fra hva du finner i norge av tilsvarende.
Se om du klarer å finne en 2.3 motor i stedet, de er mere holdbar!
Hva babler du om nå? Forklaring utbes, hvorfor er en 2,3 mer holdbar??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ MOTORHAVARI 12,02,10

Legg inn av Ronny_N169 » 13 feb 2010, 21:41

01 og fremover er bedre (mindre dårlige) motorer, kraftigere kryssbolt/ innfestning på stemplene. Har ingenting med motorvolumet å gjøre. Kjedelig sak uansett. Har du sjekket hva slags farge det er på dysene i bilen?. Som nevnt tidligere, skal det være røde dyser på steg 2, ikke orginale grønne. OM du har kjørt rundt med grønne dyser og program for røde dyser, så får motoren helt feil bensinblanding når du har dratt på.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ MOTORHAVARI 12,02,10

Legg inn av freddy85 » 13 feb 2010, 23:18

Trudde 2,3 er så å si 100% identisk med 2l utenom lengre slaglengde og annen programvare men 2,3 aeroen er temmelig forsterket på flere punkter. men mulig jeg har lest\husket feil.

Brukeravatar
kingoftheroad
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 94
Registrert: 15 des 2009, 01:33
Bil: saab 9-5
Sted: kristiansand

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ MOTORHAVARI 12,02,10

Legg inn av kingoftheroad » 14 feb 2010, 03:09

samma det noen som vet om noen som skal selge en motor`? så skrik ut:P Får ikke reg meg på det svenske forumet. jeg trykker på en knapp så blir alle feltene hvite igjen...
King of the road!
Saab 9-5 2.0T Nordic steg 2:D

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ MOTORHAVARI 12,02,10

Legg inn av Paradigm N558 » 14 feb 2010, 10:22

Ingvar N629 skrev:
Paradigm N558 skrev:Ouch! Tror stikkordet her er saabklubben i sverige, registrer deg på forumet og forhør deg der. Er ca. halve prisen fra hva du finner i norge av tilsvarende.
Se om du klarer å finne en 2.3 motor i stedet, de er mere holdbar!
Hva babler du om nå? Forklaring utbes, hvorfor er en 2,3 mer holdbar??
Sett at han kjøper en motor fra rundt samme årstall som bilen er fra.. 98 altså, og gjelder jo fram til 03, så er jo B235Ren mye bedre. Og det er vel hovedsakelig pga. stemplene ja.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ MOTORHAVARI 12,02,10

Legg inn av Ingvar N629 » 14 feb 2010, 11:21

Paradigm N558 skrev: Sett at han kjøper en motor fra rundt samme årstall som bilen er fra.. 98 altså, og gjelder jo fram til 03, så er jo B235Ren mye bedre. Og det er vel hovedsakelig pga. stemplene ja.
Nei stemplene på 2,3 er ikke bedre mtp sludge. Som Ronny sier så endres rådene og det samme med stemplene oppigjennom modellåra, men det spiller jo liten rolle det også så lenge det ikke smøres.

Om hensikten er å trimme "en del" så har sterkere deler noe for seg, ja.

Uoriginale stempel eller stempel fra annen motor fjerner veivhusventilasjonsproblematikken. Ny/renovert original med siste veivhusventilasjonssats som får oljeskift hver 10k km bør heller ikke gi noen problemer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kingoftheroad
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 94
Registrert: 15 des 2009, 01:33
Bil: saab 9-5
Sted: kristiansand

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ MOTORHAVARI 12,02,10

Legg inn av kingoftheroad » 14 feb 2010, 22:26

Ja ok. ble litt sent før jeg kom meg inn så ringer deg i morgen. men når jeg først må ha et motorbytta vil jeg gjøre noe med giringa også(tror det er sliten clutch).
King of the road!
Saab 9-5 2.0T Nordic steg 2:D

Brukeravatar
kingoftheroad
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 94
Registrert: 15 des 2009, 01:33
Bil: saab 9-5
Sted: kristiansand

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ MOTORHAVARI 12,02,10

Legg inn av kingoftheroad » 23 feb 2010, 20:44

Ja da har jeg satt frist for å bestemme meg til helja. har lagt bilen ut for salg for 35 000 foreløpig så er bare å kjøpe:D pris kan diskuteres.
King of the road!
Saab 9-5 2.0T Nordic steg 2:D

Svar