9-3 SC 1.9TiD MY06 går dårlig på kald motor

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

9-3 SC 1.9TiD MY06 går dårlig på kald motor

Legg inn av Paradigm N558 » 18 feb 2010, 11:40

Hei, på vegne av en venn av meg.

Ref. bil i topic, bilen starter tregt, og gir man gass på tomgang, så holder den på å kveles.
Turboen tar ikke før ca. 2500 RPM, men når motoren har opparbeidet seg driftstemperatur, så går den som normalt.

Noen som har noen ideer på hva dette kan være?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Kåre N900
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 262
Registrert: 18 jan 2006, 09:31
Sted: Oslo

Re: 9-3 SC 1.9TiD MY06 går dårlig på kald motor

Legg inn av Kåre N900 » 18 feb 2010, 17:44

Fra et britisk forum, fra eieren av en 2005 93 1.9TiD 120hk:
>The only negative thing I would say is that the Warning message on the clock display kept coming on saying water in fuel >system, contact service provider. It would constantly stall when cold. So I changed the fuel filter and the problem gone!1st >& 2nd gear can be a bit notchy, but OK when warmed up. I would say 10 times better than my last car I had, a BMW 320 >Tdi saloon 53 plate.

Jeg er ingen mekaniker, men brukbar på google :wink:

Hva med EGR, har fiat-dieslene også sånn F***?
Kåre

9-3 Turbo X
9-3 SS Steg 5 - solgt
NG900 viggen - solgt

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 9-3 SC 1.9TiD MY06 går dårlig på kald motor

Legg inn av KapteinSAABeltann » 24 feb 2010, 21:19

Kåre N900 skrev: Hva med EGR, har fiat-dieslene også sånn F***?
Ja, de har det og jeg vet om 4 07 modeller inkludert min egen som har fått byttet jæ****n på garanti. Den originale soter og henger seg opp om man ikke har et kjøremønster med svært mye langkjøring, med den følge at partikkelfilteret ikke får regenerert og motoren går i nødmodus. Etter at EGR ble skiftet på min bil har jeg ikke hatt problemer med partikkelfilteret.

Svar