Nytt medlem med 9-5 2,3t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

variator
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2010, 13:25
Navn: Terje Dahl
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.

Nytt medlem med 9-5 2,3t

Legg inn av variator » 23 feb 2010, 13:57

Kjøpte med nå nylig en strøken 9-5 2,3t 2001 mod. Er veldig fornøyd med bilen og den er en fornøyelse å kjøre. Etterhvert har jeg søkt en del informasjon på nettet, og jo mer informasjon jeg får, jo mer bekymret blir jeg.
Var i går kveld på et par amerikanske forum og der virker det som "alle" 9-5 og 9-3 eiere har motortrøbbel! Er det så ille?
Min bil fikk modifisert veivhusventilasjonen på svensk merkeverkste i november -08. til en pris av ca. 600 skr. Er dette hele ombyggingen? Noe annet jeg skal passe på?
Er jo også blitt klar over problemet med "oljegele" og har bestemt meg for å skifte olje hver 5000km. Jeg skal skifte nå og vil bruke Agip 5w-40 Ekstra HTS. Har noen erfaring med denne oljen på Saab? Har brukt Agip på bla. Alfa Romeo, med meget godt resultat

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Nytt medlem med 9-5 2,3t

Legg inn av Helge » 23 feb 2010, 16:04

Bytt olje hver 5000km, kryss fingrene og be til høyere makter!!! [-o<
Så ille er det ikke.
Men hvis du er usikker på bilen kan du "flushe" motoren.
Søk litt på forumet. Står endel om det der.
Hvor langt har den gått? Er det byttet olje ofte?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Nytt medlem med 9-5 2,3t

Legg inn av doo-kie » 23 feb 2010, 16:06

Sjekke strammeren på registeret kan du også gjøre.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Nytt medlem med 9-5 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 23 feb 2010, 17:02

Hei, det er viktig å bruke RIKTIG olje. Se i instruksjonsboka di.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

variator
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2010, 13:25
Navn: Terje Dahl
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.

Re: Nytt medlem med 9-5 2,3t

Legg inn av variator » 23 feb 2010, 17:16

Helge skrev:Bytt olje hver 5000km, kryss fingrene og be til høyere makter!!! [-o<
Så ille er det ikke.
Men hvis du er usikker på bilen kan du "flushe" motoren.
Søk litt på forumet. Står endel om det der.
Hvor langt har den gått? Er det byttet olje ofte?
Bilen er gått 118000 og er meget godt vedlikeholdt. Olje er skiftet ved 5000-6000 km.
Tidligere eier har brukt Shell Helix 5w-30.
Har inntrykk av at det er litt forskjellige meninger om motorrense-stoff. Har en Alfa Romeo 156 som jeg alltid har brukt rens på, annet hvert oljeskift, og tror dette kun er positivt for motoren. Ser at olja holder seg merkbart lenger ren.

Hvilket stoff bør man bruke, har selv brukt litt av hvert, Tunup, Omega osv.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Nytt medlem med 9-5 2,3t

Legg inn av EdHunter N815 » 23 feb 2010, 17:29

Søk på oilsludge her på forumet, så finner du mye god informasjon.

Fakta er at en god del 9-5 og noen få 9-3 sliter med oilsludgeproblemer, men det gjelder langt fra alle (og problemet ble fikset fra 03/04). De mest fremtredende årsakene til sludge er manglende vedlikehold og mye småkjøring, så det vil være veldig store forskjeller fra bil til bil.

Det viktige når man har kjøpt en 9-5 er å være sikker på at bilen har fått godt vedlikehold, og at veivhusventilasjonen er oppgradert. Siden tidligere eier har fått gjort oppgraderingen og vært nøye med oljeskift har du ikke noe å bekymre deg for vil jeg tro, men å sjekke tilstanden kan du uansett ikke tape noe på.

Det du bør sjekke først av alt er som det blir nevnt strammeren på registerkjedet, om den er for langt ute bør du få byttet kjede. Et kjede som blir unaturlig fort slitt indikerer som regel smøreproblemer, og da bør du være litt på vakt og sjekke litt grundigere. I ditt tilfelle bør kjedet så absolutt ikke være nevneverdig slitt med tanke på kilometerstanden.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: Nytt medlem med 9-5 2,3t

Legg inn av freddy85 » 23 feb 2010, 18:26

Er skjenerelt dårligere kvalitet på oljen i usa + "lange" service intervaller som fører til sludge. Uansett så er det de som har sludge som skriver om det, da det er ikke så mange som ser seg behovet for å skrive at man ikke har det.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Nytt medlem med 9-5 2,3t

Legg inn av doo-kie » 23 feb 2010, 18:29

freddy85 skrev:Er skjenerelt dårligere kvalitet på oljen i usa + "lange" service intervaller som fører til sludge. Uansett så er det de som har sludge som skriver om det, da det er ikke så mange som ser seg behovet for å skrive at man ikke har det.
Kan du begrunne hvorfor olja i USA har dårlig kvalitet?
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

variator
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2010, 13:25
Navn: Terje Dahl
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.

Re: Nytt medlem med 9-5 2,3t

Legg inn av variator » 23 feb 2010, 19:23

Skiftet olje i kveld, Agip Ekstra HTS 5w-40 og Mann filter. Undersøkte den gamle olja godt for klumper, men fant ingenting. Det så heller ikke ut som den hadde gått veldig langt, selger antydet vel 5000 km.
Har med interesse fulgt tråden om oljefilter. Mann filter, hvordan er det? Har brukt det på bilene mine de siste 10 år, ingen negative opplevelser.

Red.
Men jeg begynner og lure på om det er den nyeste oppgraderingen jeg har! Har ikke oljepåfyllingsrøret på denne satsen et t-røruttak på siden, det har ikke min!

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: Nytt medlem med 9-5 2,3t

Legg inn av freddy85 » 24 feb 2010, 01:02

doo-kie skrev:
freddy85 skrev:Er skjenerelt dårligere kvalitet på oljen i usa + "lange" service intervaller som fører til sludge. Uansett så er det de som har sludge som skriver om det, da det er ikke så mange som ser seg behovet for å skrive at man ikke har det.
Kan du begrunne hvorfor olja i USA har dårlig kvalitet?
Nei, det kan jeg ikke :D er noe jeg har hørt for lenge siden.
Oljen der har ihvertfall en heeelt annen pris enn her, er sikker 1\4 samt det er mange forskjellig billigmerker og de fleste velger de, her er det vel bare biltema.

Uansett er bare en ting jeg bruker på bilen og det er valvoline 5w-30

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Nytt medlem med 9-5 2,3t

Legg inn av Macgeier » 24 feb 2010, 08:20

Det finnes mange typer rå-olje, men de to største er WTI (West Texas Intermediate) USA og Brent blend (Norsjø olje).
Veldig forkortet:
WTI er ideell for bensinproduksjon og ikke helt OK for motorolje (men grei nok).
Brent Blend er ideell for Bensin OG helt perfekt for motoroljer.

Storparten Brent blend raffines i Europa, WTI raffineres for det meste i USA.

Når det gjelde motoroljeproduksjon er Nordsjøoljen som edel vin.
Her er ett utsagn:
"Från norsk råolje är det så lite asfalt kvar at den måste Norge stort sett importera, om dom skal ha til vägar. Deremot får du et utgångsläge av förstaklass för motoroljor baserad på mineralske forbindelser - smöremidler som er mer enn goda nog - vinter som sommar". Hente herifra:
http://volvovalp.ifokus.se/Articles/Rea ... 341774a08a


Enda et utdrag:
"Norsk råolje best
Det viktigste med oljer basert på råolje, er råoljen selv. Om raffineriet bruker nordsjøolje, er utgangsmaterialet førsteklasses: Nordsjøen byr på lette, fine oljer som nærmest har "raffinert" seg selv, de er gamle, tynne og rike på lette bestanddeler - fargen minner ofte om eksportøl."
http://www.laplander.nu/content/view/200/79/lang,no/


Litt mer om WTI versus Nordsjøolje:
http://www.differencebetween.net/object ... and-brent/

Så neste gang du kjøper motorolje, så spør mannen bak disken om den er basert på Brent Blend, hvis svaret er ja, så vet du at du har kjøpt edel kvalitet :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: Nytt medlem med 9-5 2,3t

Legg inn av freddy85 » 24 feb 2010, 10:28

man lærer stadig noe nytt :P

Den forrige bilen min hadde trange kanaler til ventil løfterne, merket at med castrol 5w-30 så tikket den litt mens etter bytte til valvoline sluttet tikkingen, snurra som ny selv den hadde rundet 300k. Etter det har det bare vert valvoline for min del.

Vet om mange som bruker biltema\felleskjøpet olje og er fornøyd, mulig det er like bra. Men jeg tar ikke sjangsen.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Nytt medlem med 9-5 2,3t

Legg inn av Ingvar N629 » 24 feb 2010, 11:57

Det er en tråd i FAQ om olje hvor mye fakta er samlet :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: Nytt medlem med 9-5 2,3t

Legg inn av Karl N1641 » 24 feb 2010, 13:37

Gratulerer, variator
variator skrev: Bilen er gått 118000 og er meget godt vedlikeholdt. Olje er skiftet ved 5000-6000 km. Tidligere eier har brukt Shell Helix 5w-30.
Ser virkelig ut, ut frå det du her skriver, som at du har fått tak på ett usedvanlig velholdt eksemplar. Har vel aldri hørt om så nøye oppfulgt 9-5 mhp oljeskiftintervall. Skift pr 5000km er gjerne litt overkill, men defintivt heller det enn å kjøre for lenge, heilt klart.
variator skrev:Hvilket stoff bør man bruke, har selv brukt litt av hvert, Tunup, Omega osv.
Prøvde omega 907 på min ved forrige skift med stort hell. Sikkert andre ting som fungerer også.
variator skrev:Men jeg begynner og lure på om det er den nyeste oppgraderingen jeg har! Har ikke oljepåfyllingsrøret på denne satsen et t-røruttak på siden, det har ikke min!
Bytt asap! På min var siste versjon montert, men den var feilmontert (er det virkelig mulig?)
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

variator
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2010, 13:25
Navn: Terje Dahl
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.

Re: Nytt medlem med 9-5 2,3t

Legg inn av variator » 24 feb 2010, 19:45

Takk for gode svar alle sammen!

Har brukt Alfa Romeo forumet mye, og har vært veldig fornøyd med det, men nå har junior overtatt Alfa`n og jeg kjøp Saab, så nå er jeg altså her.
Dette forumet er jo minst like bra, en god grunn til å kjøpe Saab! :P

Svar