Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Moderator: Moderatorer
- stpl
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 48
- Registrert: 27 jul 2009, 17:48
- Medlemsnummer: N1776
- Navn: Svein Tore
- Bil: 9-5 01mod. 2.0t Steg 1
- Sted: Fredrikstad
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Har desverre for lite greie på bil..
Har en Saab 9-5 2001 modell, Steg 1.
Lurer da på:
1) Hvilken dump bør jeg kjøpe? Tilbehør?
2) Får denne no positiv virkning på akselerasjonen?
Mvh Saab-frelst, men mindre flink Saab-eier!
Har en Saab 9-5 2001 modell, Steg 1.
Lurer da på:
1) Hvilken dump bør jeg kjøpe? Tilbehør?
2) Får denne no positiv virkning på akselerasjonen?
Mvh Saab-frelst, men mindre flink Saab-eier!
M01 Saab 9-5 2,0t Steg 1
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Den bilen SKAL ha en resirkulerende avlastningsventil!stpl skrev:Har desverre for lite greie på bil..
Har en Saab 9-5 2001 modell, Steg 1.
Lurer da på:
1) Hvilken dump bør jeg kjøpe? Tilbehør?
2) Får denne no positiv virkning på akselerasjonen?
Mvh Saab-frelst, men mindre flink Saab-eier!
Og noen effektøkning får du nok ikke, bortsett fra på støynivået da
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Hvor og hva er tennkasseten?!
91mod 9000 2.3 turbo. 200hk.
91mod 9000 2.3 turbo. 200hk.
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK
B234L - 230HK
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Det er coilene på motoren, det røde "lokket" du ser på toppen av motoren dinJimmen skrev:Hvor og hva er tennkasseten?!
91mod 9000 2.3 turbo. 200hk.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Åja, coilene. da forsto jo jeg og det.. tennkasseten har jeg ikke hørt før..Tor N12 skrev:Det er coilene på motoren, det røde "lokket" du ser på toppen av motoren dinJimmen skrev:Hvor og hva er tennkasseten?!
91mod 9000 2.3 turbo. 200hk.
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK
B234L - 230HK
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Må innrømme at jeg har fint lite peiling på turboer og sånt, men jeg prøver stadig å lære
Jeg har en 2002 9-3 2.0t som er chippet til 220 hk (har jeg blitt fortalt). Monterte greenfilter (universalt) for noen uker siden og er fornøyd med lyden Når jeg nå har lest gjennom det som er skrevet her blir jeg litt i tvil om jeg kan skade motoren ved å ha dette filteret? Er det noen som kan hjelpe en stakkars forvirret blondine her?
Jeg har en 2002 9-3 2.0t som er chippet til 220 hk (har jeg blitt fortalt). Monterte greenfilter (universalt) for noen uker siden og er fornøyd med lyden Når jeg nå har lest gjennom det som er skrevet her blir jeg litt i tvil om jeg kan skade motoren ved å ha dette filteret? Er det noen som kan hjelpe en stakkars forvirret blondine her?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Fjern filteret og sett tilbake original luftfilterboks og filter! Om du vil vite hvorfor så kan du jo søke litt, dette har vært oppe en del ganger.redblonde skrev:Må innrømme at jeg har fint lite peiling på turboer og sånt, men jeg prøver stadig å lære
Jeg har en 2002 9-3 2.0t som er chippet til 220 hk (har jeg blitt fortalt). Monterte greenfilter (universalt) for noen uker siden og er fornøyd med lyden Når jeg nå har lest gjennom det som er skrevet her blir jeg litt i tvil om jeg kan skade motoren ved å ha dette filteret? Er det noen som kan hjelpe en stakkars forvirret blondine her?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Jeg kjørte i ca ett år med K&N åpent filter på min 9-5, hadde aldri noe problem med den, utenom at spjellhuset en gang måtte resettes..
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
900en min tok fyr en gang, men det gikk bra for jeg rakk å slukke...
Men det betyr ikke at brann i bil er bra.
Men det betyr ikke at brann i bil er bra.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Timon skrev:900en min tok fyr en gang, men det gikk bra for jeg rakk å slukke...
Men det betyr ikke at brann i bil er bra.
Jaha Flere som har vært på julebord eller?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Hehe neida. Var et svar på det oddi skrev. Etter å ha satt meg litt inn i problemstillingen, synes jeg ikke åpent filter i 9-5 virker som en optimal løsning.
Mest brukte motargument er noe sånt som "jeg kjenner en/flere som har hatt åpent filter i sin bil med T7, og det skjedde ikke noe". Det betyr vel ikke at det er den beste løsningen, selv om bilen ikke havarerte.
Så poenget var bare at bilen min tok fyr, oddi sin ble kjørt med åpent filter og begge klarte seg bra. Så da er vel både brann og åpent filter bra for bilen! Eller?
Mest brukte motargument er noe sånt som "jeg kjenner en/flere som har hatt åpent filter i sin bil med T7, og det skjedde ikke noe". Det betyr vel ikke at det er den beste løsningen, selv om bilen ikke havarerte.
Så poenget var bare at bilen min tok fyr, oddi sin ble kjørt med åpent filter og begge klarte seg bra. Så da er vel både brann og åpent filter bra for bilen! Eller?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Hehe, okei da... tok ikke poenget treg trønder
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Hehe ja sånn er det når man har vært på julebord
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Hei!
Jeg har GJERNE lyst på "pysj" lyd på bilen min (9-5 2.3t)
Har fått med meg at openair og resirk( som jeg har hatt ) ikke er veldig bra for motor, openair altså. Da klarte jeg og oppnå innsugslyd og pysj lyd.
Jeg har nå montert tilbake luftfilterboksen, men har fortsatt resirkventilen montert :
http://www.speedparts.se/images/prod/ve ... 0020_2.jpg
Denne kommer det liten lyd av. Så spørsmålet er... Er det mulighet for og få denne pysj lyden, UTEN, at man ødelegger/sliter motor, får mindre effekt og ikke koste ALT for mye ? Finnes det noen slike ventiler?
P.s Bilen er ikke chippet, kan tenke meg at dette også har noe og si for lyden, eller er det slik at den MÅ være chippet for å få pysj lyd?
Takk for svar
Jeg har GJERNE lyst på "pysj" lyd på bilen min (9-5 2.3t)
Har fått med meg at openair og resirk( som jeg har hatt ) ikke er veldig bra for motor, openair altså. Da klarte jeg og oppnå innsugslyd og pysj lyd.
Jeg har nå montert tilbake luftfilterboksen, men har fortsatt resirkventilen montert :
http://www.speedparts.se/images/prod/ve ... 0020_2.jpg
Denne kommer det liten lyd av. Så spørsmålet er... Er det mulighet for og få denne pysj lyden, UTEN, at man ødelegger/sliter motor, får mindre effekt og ikke koste ALT for mye ? Finnes det noen slike ventiler?
P.s Bilen er ikke chippet, kan tenke meg at dette også har noe og si for lyden, eller er det slik at den MÅ være chippet for å få pysj lyd?
Takk for svar