Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Marius Bruheim
- 2.0 bar
![2.0 bar 2.0 bar](./images/ranks/rank_5.gif)
- Innlegg: 610
- Registrert: 25 apr 2009, 10:15
- Medlemsnummer: N1676
- Navn: Marius Bruheim Stavne
- Bil: 08 Saab 9-5 TiD STV
- Sted: Sunndalsøra
Legg inn
av Marius Bruheim » 17 mar 2010, 20:29
Hei
Bilen min har begynt og riste litt når jeg ligger i andre gir, rett før turbotrykket kommer så rister det litt i bilen
Når jeg har 5 stk i bilen, så rister det så og si i alle girene.
Hva kan det være? :s
MVH Marius
08 Saab 9-5 Stv, 1,9TiD med litt hjelp av Hirsch
"
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 17 mar 2010, 23:13
Senkesett...
Om du har senket bilen så vil den indre drivknuten gå lenger inn, problemet er at når bilen har gått litt fra før så har den allerede lagd slitespor inne i medbringeren og når du da gir på så blir det risting.
Eneste måte å fikse dette på er å kjøpe nye medbringere, riktignok så kan man prøve å slipe bort "slitesporene" i medbringerne men da får du jo mere slakke der.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Marius Bruheim
- 2.0 bar
![2.0 bar 2.0 bar](./images/ranks/rank_5.gif)
- Innlegg: 610
- Registrert: 25 apr 2009, 10:15
- Medlemsnummer: N1676
- Navn: Marius Bruheim Stavne
- Bil: 08 Saab 9-5 TiD STV
- Sted: Sunndalsøra
Legg inn
av Marius Bruheim » 17 mar 2010, 23:24
Tor N12 skrev:Senkesett...
Om du har senket bilen så vil den indre drivknuten gå lenger inn, problemet er at når bilen har gått litt fra før så har den allerede lagd slitespor inne i medbringeren og når du da gir på så blir det risting.
Eneste måte å fikse dette på er å kjøpe nye medbringere, riktignok så kan man prøve å slipe bort "slitesporene" i medbringerne men da får du jo mere slakke der.
Har aldri vært borti det problemet før
Er det farlig og kjøre med da? Så jeg MÅ skifte medbringeren for å få bort problemet? Når jeg skal ha på 40/40 senk til sommers, så må jeg skifte medbringerene samtidig?
08 Saab 9-5 Stv, 1,9TiD med litt hjelp av Hirsch
"
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 17 mar 2010, 23:42
Så du har ikke senk nå? Da bør du sjekke drivknutene dine samt opplagringen til medbringeren på høyre side
Det jeg beskrev skjer først og fremst når man senker bilen slik at krysset kommer lenger inn i medbringeren.
Du kan nok være rimelig sikker på at du vil merke risting ved pådrag når du senker ja
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Marius Bruheim
- 2.0 bar
![2.0 bar 2.0 bar](./images/ranks/rank_5.gif)
- Innlegg: 610
- Registrert: 25 apr 2009, 10:15
- Medlemsnummer: N1676
- Navn: Marius Bruheim Stavne
- Bil: 08 Saab 9-5 TiD STV
- Sted: Sunndalsøra
Legg inn
av Marius Bruheim » 17 mar 2010, 23:51
Tor N12 skrev:Så du har ikke senk nå? Da bør du sjekke drivknutene dine samt opplagringen til medbringeren på høyre side
Det jeg beskrev skjer først og fremst når man senker bilen slik at krysset kommer lenger inn i medbringeren.
Du kan nok være rimelig sikker på at du vil merke risting ved pådrag når du senker ja
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Men da vet jeg det
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Takk Tor
Har skiftet drivknuter for under 1 uke siden
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Så de er nye
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Da er det lengere inn ;P
08 Saab 9-5 Stv, 1,9TiD med litt hjelp av Hirsch
"
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 18 mar 2010, 07:24
Indre eller ytre du har byttet da?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Marius Bruheim
- 2.0 bar
![2.0 bar 2.0 bar](./images/ranks/rank_5.gif)
- Innlegg: 610
- Registrert: 25 apr 2009, 10:15
- Medlemsnummer: N1676
- Navn: Marius Bruheim Stavne
- Bil: 08 Saab 9-5 TiD STV
- Sted: Sunndalsøra
Legg inn
av Marius Bruheim » 18 mar 2010, 12:12
Ingvar N629 skrev:Indre eller ytre du har byttet da?
Ytre:)
08 Saab 9-5 Stv, 1,9TiD med litt hjelp av Hirsch
"
-
Anders N1660
- 0.7 bar
![0.7 bar 0.7 bar](./images/ranks/rank_2.gif)
- Innlegg: 179
- Registrert: 23 sep 2008, 19:01
- Medlemsnummer: 1660
- Navn: Anders Meisingset
- Bil: 12 BMW x3
- Sted: romsdal
Legg inn
av Anders N1660 » 18 mar 2010, 12:21
du har jo bosch-senk da marius
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
2012 BMW X3
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 18 mar 2010, 12:28
Marius Bruheim skrev:Ingvar N629 skrev:Indre eller ytre du har byttet da?
Ytre:)
Vibrasjonene kommer fra indre...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan