Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
superulv
Innlegg: 1
Registrert: 19 mar 2010, 19:07

Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Legg inn av superulv » 19 mar 2010, 19:16

Var på EU kontroll idag med min kjære Saab 900i 1988-modell. Bilen har gått 328000 km og det som ei klokke så lenge jeg har hatt den. Nå lukter jeg trøbbel.

EU-sjekken sier bla.a:

2-er feil

-bremserør svekket pga rustangrep bak
-forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel bak
-brems henger på høyre bakhjul
-frontlykt må byttes pga matte reflektorer og sprekk
-farlig rust i bærende konstr- v/indre innfesting av nedre bærebru venstre foran
-eksosanlegg defekt - fremre potte/katalysator

i tillegg til noen små 1-er feil som er lette å fikse.

Mitt spørsmål er om dette lønner seg å fikse eller om det er bare å kaste bilen?

Verkstedmannen antydet minst 10-12 000,- i reperasjoner + rustsveising....
Noen som byr mindre? Bor i Trondheim :-)

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Legg inn av doo-kie » 19 mar 2010, 19:52

Jeg hadde nok kastet bilen om jeg var deg. Alt for mye jobb å penger å legge ned i en så lite spesiell bil.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Legg inn av Vegars » 19 mar 2010, 19:59

Høres ut som en bil for en som kan gjøre litt selv det der!
Er nok ikke lønnsomt å sette det bort til et verksted, men hvis noen kan hjelpe deg er det jo håp!
Noe av feilene koster jo lite å få fikset iallefall.
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Legg inn av na_X » 19 mar 2010, 20:01

Det som er vanlig/verst på de gamle 900ene er jo den rusta som er nevnt der, farlig rust.. Men er det lite rust ellers så kan det jo kanskje være verdt å fikse på, er jo ikke så mange OG900ere på veien lengre, og skal du ha en annen OG900 så har sikkert den det samme problemet og kanskje enda flere feil ellers. Nå vet ikke jeg hvilket verksted som du var til på EU-kontroll til, men mulig det er andre som fikser den rusta rimeligere enn der du var.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Danielm
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 724
Registrert: 08 aug 2009, 00:37
Navn: Daniel
Bil: 9000 CS 92 B202I
Sted: Bodø

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Legg inn av Danielm » 19 mar 2010, 20:18

Verksted tar også mere for delene enn hviss man kjøper selv.

og rust. det er huff og huff.

jeg spurte på et verksted her i bodø og de skulle ha 1000 kr for å kjøpe og bytte toppdekselpakninga. kjøpte selv og bytta selv. ble 250 kr 750 kr spart med å gjøre det selv:D samme med abs sentralen, 17000 kr for ny og bytting på verksted. fikk tak i brukt og bytta selv. ble 1100 kr :)
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Legg inn av Terra N837 » 19 mar 2010, 22:48

Leste nettopp en artikkel i Motor hvor NAF hadde tatt en test av en bil som ble taksert til 20-30k i reparasjoner av ett bilverksted på EU kontroll.
Naf fant ut at mye av påpekte mangler bare var tull, muligens for strengt i forhold til en eu kontroll.
Jeg ville tatt Eu kontrollen en plass til for å være sikker..
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Legg inn av Rambraut N1491 » 19 mar 2010, 23:52

Rusten på bremserørene kan du ta med en klype salt helt til du eventuelt får sjekket det selv. Noen tror verden går under bare det er bittelitt rust på rørene, andre reagerer nesten ikke, det varierer fra verksted til verksted.

Bremsekraftforskjellen kan du vel fikse ved og bytte bremseveske og gå over stemplet i kaliperen, se at det går skikkelig. Mest sannsynlig henger bremsene bak pga. stempelet eller håndbrekk som ikke har løst ut skikkelig.

Lykt skaffer du på Øysand, huggern. De skal ikke ha noe mer enn 500 for ei komplett lykt, det samme gjelder eksosen, skal ikke ha mange pengene for den der.

Rusta kan du få noen andre til og se på, trenger ikke være på alvorlig som de på verkstedet som tok PKK sier.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Legg inn av Tor N12 » 20 mar 2010, 00:33

Rambraut N1491 skrev:

Rusta kan du få noen andre til og se på, trenger ikke være på alvorlig som de på verkstedet som tok PKK sier.
På en og900... JO, med 189.79% sikkerhet ;) Så godt som alle 900'er ruster i innfestinga til bærebrua og stort mere alvorlig rust enn den skal du lete lenge etter ;)
Men når det er sagt så lar det seg jo fikse, kjenner du noen som kan sveise så er det jo ikke dyrt å fikse de feilene der.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Legg inn av Tor N12 » 20 mar 2010, 00:35

Og for å legge til "lokalinfo" så har jeg vært på Øysand i dag og det står mange og900 der :(
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Seriøst trøbbel i EU-kontroll - Fix eller kast?

Legg inn av Rambraut N1491 » 20 mar 2010, 00:49

Tor N12 skrev:
Rambraut N1491 skrev:

Rusta kan du få noen andre til og se på, trenger ikke være på alvorlig som de på verkstedet som tok PKK sier.
På en og900... JO, med 189.79% sikkerhet ;) Så godt som alle 900'er ruster i innfestinga til bærebrua og stort mere alvorlig rust enn den skal du lete lenge etter ;)
Men når det er sagt så lar det seg jo fikse, kjenner du noen som kan sveise så er det jo ikke dyrt å fikse de feilene der.

Det er sant, det er en av de alvorligste stedene en bil kan ruste. Men nå vet jo ikke jeg hvor mye det faktisk har rustet, om det enda er overflate, eller om det er skikkelig gravrust.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar