E85 og Saab 9-5 2,3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
variator
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2010, 13:25
Navn: Terje Dahl
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.

E85 og Saab 9-5 2,3

Legg inn av variator » 21 mar 2010, 22:49

Hvis jeg har forstått rett, så er min 2001 9-5 2,3 klargjort for å kjøres på E85 drivstoff, eller må det gjøres forandringer på motoren før dette drivstoffet kan benyttes?
Har noen på forumet erfaring med å kjøre på E85?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: E85 og Saab 9-5 2,3

Legg inn av Paradigm N558 » 21 mar 2010, 23:48

Må jo ha software som støtter det.
Og har du trim, så holder ikke dysene lenge.
Regn med bensinpumpetrøbbel etterhvert og.

ellers er det tut og kjør regner jeg med.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: E85 og Saab 9-5 2,3

Legg inn av Morten-N146 » 22 mar 2010, 06:22

Ettersom jeg har forstått må du vel ha TCS eller ESP for at programvare for E85 kan legges inn.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: E85 og Saab 9-5 2,3

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mar 2010, 11:09

Daniel N683 skrev:
Morten-N146 skrev:Ettersom jeg har forstått må du vel ha TCS eller ESP for at programvare for E85 kan legges inn.
Nei, men det gjør det mye enklere om du har det.
Skal du kjøre originalprogram eller kjøpe et E85-program fra trimleverandør så må man jo ha det. Alternativer som er kokt sammen av ecu-forumtryner er vel strengt tatt ikke for hvermannsen...

Når det er sagt så er det ikke så vanskelig å få TCS på en M01.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar