Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
turbomac
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 59
- Registrert: 13 jan 2009, 17:53
- Navn: happy h
- Bil: 0g900 87 t8, 9-5,90,boble1300
- Sted: der grasset har sluttet å gro
Legg inn
av turbomac » 21 mar 2010, 21:23
hallo alle sammen har lit prob med tilsats bensin på t8 motoren min som står i en og900 87 mod . noen som kan i enkelthet forklare hvordan dette fungerer på den type motor . og hvordan jeg kan gå frem med feilsøking .noe annet lurte jeg også på fant ett rele ligende under bennsin giveren .det har nok hengt på inner skjermen tror jeg .noen som veit hvilken missjon denna har .går en gul og en grønn og en svart ledning inn på denna her. henger sammen med kallstart funksjonen tror jeg men greier ikke helt å finne rekkefølgen på termo kontakt, kallstart,tillsatsluft

.mener att detta henger litt sammen med tilsats bensin også eller hææ?hjelp å råd å feilsøkings tips taes imot med takk . sorry med forklaringa her altså. men er ikke så kvikk på tavla her

-
powertom
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 82
- Registrert: 31 mar 2009, 18:45
- Bil: 9000t jubileum 1997mod
Legg inn
av powertom » 21 mar 2010, 21:58
Hva mener du med tilsats?

Går bensin i olja?

-
turbomac
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 59
- Registrert: 13 jan 2009, 17:53
- Navn: happy h
- Bil: 0g900 87 t8, 9-5,90,boble1300
- Sted: der grasset har sluttet å gro
Legg inn
av turbomac » 21 mar 2010, 22:08
nei mente att denna kallstartventilen fungerer som ett tilskudd med bensin når jeg får opp turbotrykket eller ?

den funker ikke i det hele tatt ihvertfal

-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 22 mar 2010, 00:47
er det kaldstartdysa du tenker på? den kan du egentlig bare fjerne og blende igjen åpningen, på den T8n jeg hadde så hengte den seg opp og skapte bare hodebry og ikke minst trøbbel.
den skal egentlig bare åpne når du starter bilen for å få ekstra bensin i oppstart.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 22 mar 2010, 11:16
i stedet for å fjern'an og blenda igjen så e det lettare å kobla fra kontaken
kaldstartsdyså e ikkje brugande for ekstra bensin pga fordelingen av fuel te kver sylinder blir skjeiv og vil mest sansynlig enda i havari.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
santo
- 0.7 bar

- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
Legg inn
av santo » 25 mar 2010, 19:40
Låner denne tråden litt hva skjer vis denne henger seg opp min t8 ryker svart ved belastning får alt for mye bensin
Starter den greit uten ventilen. Hvordan justere co
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 25 mar 2010, 20:14
Bilen starter helt fint uten kaldstartdysa, på k-jetten så er det en torx nedi det hullet i en pinne som stikker opp helt øverst på den som man kan justere CO på. Her bør man ha noe instrument for å sjekke om den får nok bensin, i tillegg til om den får forbrent rent. Selv om CO er rett på tomgang, så trenger den ikke å få nok bensin med litt turtall. Så ville fått noen som kan det til å se på det om du er usikker.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
santo
- 0.7 bar

- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
Legg inn
av santo » 25 mar 2010, 20:23
Du sier k jetten på min er det plastrør til innsuget er det det du mener? Vis kallstartdysa har hengt seg opp så må jeg vel koble vekk bensin slangen også.
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania
-
Vangen N622
- 2.0 bar

- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Legg inn
av Vangen N622 » 26 mar 2010, 09:29
Vist man bare tar bort kontakten til kaldstartsdysen, så slipper den ikke ut, og da kan bensinkoblingen være der uten at det slippes gjennom bensin.
Saab er livet! 
-
Atzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av Atzz » 26 mar 2010, 09:42
Vangen N622 skrev:Vist man bare tar bort kontakten til kaldstartsdysen, så slipper den ikke ut, og da kan bensinkoblingen være der uten at det slippes gjennom bensin.
Hvis ventilen har hengt seg mekanisk opp, eller lekker, så hjelper nok ikke dette.
-
santo
- 0.7 bar

- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
Legg inn
av santo » 26 mar 2010, 17:02
Prøvde med en torks nøkkel på jobb men rakk ikke ned Må den være veldig lang.
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 26 mar 2010, 17:24
santo skrev:Prøvde med en torks nøkkel på jobb men rakk ikke ned Må den være veldig lang.
jepp.
men kun still på den skruen om kaldstartdysa er i orden, og du har instrumenter å måle med..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
santo
- 0.7 bar

- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
Legg inn
av santo » 26 mar 2010, 22:54
fikk ikke koblet ut kallstartventilen banjokoblingen er fingjenga hjelper jo ikke å koble vekk strømmen vis ventilen lekker men er overbevist om at den får for mye bensin så fort turboen begynner å jobbe ryker den svart og da kutter også turbutrykket .Har byttet apc styringen bankesensor og magnetventilen har osgså satt inn nye NGK plugger etter en dags kjøring er de svarte.
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania
-
Atzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av Atzz » 26 mar 2010, 23:31
Er jo også en mulighet at oppvarmingsregulatoren er kaputt, slik at styretrykket blir alt for lavt. Da vil den nemmlig også få får mye bensin!
-
santo
- 0.7 bar

- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
Legg inn
av santo » 27 mar 2010, 09:37
Kan den måles
Har denne to funkjoner skal gi mer bensin når den er kald og riktig trykk ved driftstemperatur,altså da er det ikke egen trykkregulator.
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania