Hvilken kam trenger jeg? (og900 T8)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Hvilken kam trenger jeg? (og900 T8)

Legg inn av Vangen N622 » 28 mar 2010, 11:03

Som noen av dere har sett så driver jeg ror i motvind å fikser opp en T8 topp. ;)
Og nå skal jeg ha tak i en vanlig kamaksling som hører til T8 motorer. Så da er spørsmålet:
Hvilken kam skal jeg spørre etter? Går ut ifra at det finnes delenr. for slikt.
(Forgasser kammen som stod i har "Saab 930861" delenr.)

//mvh.
Saab er livet! :)

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Hvilken kam trenger jeg? (og900 T8)

Legg inn av Børre N17 » 28 mar 2010, 20:35

Kikka litt i EPC nå, den dekker bare ned til 86 men det ser ut til at alle 8V (B201) har samme kam(?). Det trodde jeg faktisk ikke men det står nå så.
86: 9354705
87-89: 7563141

En kompis som trimma T8 kjørte med EMS kam i sin, skulle visst løfte litt ekstra, men om det stemmer kan jeg ikke gå god for da jeg ikke har noen data på den kontra original.

Har du sjekka saab900.com om det står noen data der?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: Hvilken kam trenger jeg? (og900 T8)

Legg inn av Vangen N622 » 28 mar 2010, 20:48

Har faktisk utskrift fra EPC som sier det samme, dog stemmer det ikke med delenr. på min aksling. 900aero.com omfatter bare 16v kammer. Har også hørt om at kam fra en EMS skal være bedre til T8. Men akkurat nå så er ikke trimming som står høyst på kalenderen, men å få en kam med riktig løft så jeg kan montere og måle ut shims, slik at toleransene blir riktig. ;)
Saab er livet! :)

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Hvilken kam trenger jeg? (og900 T8)

Legg inn av Børre N17 » 28 mar 2010, 20:55

-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: Hvilken kam trenger jeg? (og900 T8)

Legg inn av Vangen N622 » 28 mar 2010, 22:28

Okay, men da er den grei. Litt rart at det stort sett bare er kompresjonen som skiller T8 og i8 :p
Saab er livet! :)

Brukeravatar
turbomac
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 59
Registrert: 13 jan 2009, 17:53
Navn: happy h
Bil: 0g900 87 t8, 9-5,90,boble1300
Sted: der grasset har sluttet å gro

Re: Hvilken kam trenger jeg? (og900 T8)

Legg inn av turbomac » 29 mar 2010, 18:38

er vel litt andre ventiler i t8 enn i motoren også . ikke sant?

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: Hvilken kam trenger jeg? (og900 T8)

Legg inn av Vangen N622 » 29 mar 2010, 19:09

Ja det skal vist være så. Når man skal handle ventiler på Speedparts, så er det forskjell fra vanlig til turbo. Hørt noe sånt som at forgasser ventilene er natrium fylt, mens turboventilene er sodiumfylt. Men det kan være helt feil for alt jeg vet.
Saab er livet! :)

Svar