Er det noen som har montert og har erfaring med turboen som Biltema leverer til 9-3/9-5?
Er noe billigere enn original men er den noe bra?
Kina-turbo
Moderator: Moderatorer
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Re: Kina-turbo
Tror de fleste her kommer til å anbefale deg å legge i det lille ekstra for å kjøpe en turbo fra et kjent merke. Vist du har garanti på motoren, og turboen havarerer og sender hele kompressorhjulet inn i motoren så regner jeg med at du må betale for det av egen lomme?
Saab er livet! 

-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 73
- Registrert: 23 feb 2010, 13:25
- Navn: Terje Dahl
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.
Re: Kina-turbo
Tror sikkert du har rett. Men har noen prøvd Biltema`s turbo??
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Kina-turbo
Yes. Det står en biltema turbo i min. Skiftet til den i fjor høst, så kan ikke si så mye om holdbarheten enda. Men tviler på at den er så mye værre en den renoverte garreten som stod i fra før (den varte under 1 år). Garret turboene som står i 9-5 (i 2l ltt og 3lv6 ltt) er jo ikke kjent for å vare evig eller være verdens beste.
Så min annbefaling er at en biltema turbo ikke er så mye værre en en orginal garret gt1752s, men skal du først oppgradere eller skifte turbo, og du har råd til det, oppgrader til en TD04-15T Aero turbo. Skuddsikkert kvalitet og rom for mere krefter ved en senere oppgradering av programmvare.
Kjører forresten kinaturboen på steg2 fra speedparts, enn så lenge uten problemer.
Obs. hvis du kjøper stålomspunnet oljekabel fra speedparts så vil ikke denne passe på biltematurboen uten å slipe ned hode på mutteren som skal på turboen litt.
Så min annbefaling er at en biltema turbo ikke er så mye værre en en orginal garret gt1752s, men skal du først oppgradere eller skifte turbo, og du har råd til det, oppgrader til en TD04-15T Aero turbo. Skuddsikkert kvalitet og rom for mere krefter ved en senere oppgradering av programmvare.
Kjører forresten kinaturboen på steg2 fra speedparts, enn så lenge uten problemer.
Obs. hvis du kjøper stålomspunnet oljekabel fra speedparts så vil ikke denne passe på biltematurboen uten å slipe ned hode på mutteren som skal på turboen litt.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Dan Magnus
- 0.7 bar
- Innlegg: 150
- Registrert: 01 mai 2009, 22:38
- Navn: Dan Magnus Furuvarp
- Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
- Kontakt:
Re: Kina-turbo
litt OT men vil man ikke ved oppgradering til TD4 turboen få en høytrykks turbo? i 2 literne er det jo en lav trykksturbo, eller har ikke dette noe å si da den lader like mye ved laveturtall som den originale gjør?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Kina-turbo
Den vil levere litt mere jo, så derfor skal man ha ny software som støtter dette.
Er mange her som kjører uten den softwareoppgraderingen, men likevel med større turbo, uten å raportere noe galt, men det er vel ikke helt etter boka.
Er mange her som kjører uten den softwareoppgraderingen, men likevel med større turbo, uten å raportere noe galt, men det er vel ikke helt etter boka.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Kina-turbo
Høgtrykk eller lavtrykk, er det programmvaren som bestemmer. en orginal lavtrykksturbo 9-5 kjører vel 0,4-0,5 bar mens en chippet versjon kjører 1-1,1bar og da er den jo "høytrykksturbo"
Samme blir det vel med en td04 kjører vel akkurat samme ladetrykk som en "lavtrykksturbo" uten programmvare, og samme ladetrykk som en høytrykksturbo med aero programmvare, eller chip.
Programmvaren bestemmer ladetrykket, men luftmengden som kan leveres av turboen ved et gitt trykk er jo avhengig av turboen. En td04 kan gi mer luft,på grunn av størrelsen, en en gt1752 kan ved samme trykk.
Samme blir det vel med en td04 kjører vel akkurat samme ladetrykk som en "lavtrykksturbo" uten programmvare, og samme ladetrykk som en høytrykksturbo med aero programmvare, eller chip.
Programmvaren bestemmer ladetrykket, men luftmengden som kan leveres av turboen ved et gitt trykk er jo avhengig av turboen. En td04 kan gi mer luft,på grunn av størrelsen, en en gt1752 kan ved samme trykk.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kina-turbo
På 9-5 er det programvaren som bestemmer luftmengden, det er de gamle systemene som er trykkstyrt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan