Hjelp! Montering av veivhusventilasjons-kit #6

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
variator
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2010, 13:25
Navn: Terje Dahl
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.

Hjelp! Montering av veivhusventilasjons-kit #6

Legg inn av variator » 05 apr 2010, 19:46

Har montert det nye veivhusventilajonssettet på min 9-5 2,3t 2001mod.
Jeg leste nå monteringsanvisningen igjen(technickal service bulletin) og ser der at ventilasjonen kan monteres på TO måter!
"Low load circuit, (unbusted mode)" der utluftingen går fra turborøret og til t-stykket på oljepåfyllingen.
Og "High load circuit, (busted mode)" der enveisventilen står andre veien og og utluftingen går FRA oljepåfyllingen og til turborøret.

Jeg har montert den i "Low load circuit" (unbusted mode) er dette riktig for bilen min??+
Sist redigert av variator den 05 apr 2010, 20:15, redigert 1 gang totalt.

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Hjelp! Montering av veivhusventilasjons-kit #6

Legg inn av Ronny_N169 » 05 apr 2010, 20:12

Det er kun en måte å montere det på, men bruksanvisningen beskriver hvordan ventilasjonssettet fungerer uten turbotrykk og med turbotrykk. Den svenske versjonen har jeg her, http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf

Veldig viktig at allt monteres rett, inkludert varmeisolasjonen rundt enveisventilen og vannslangene.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

variator
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2010, 13:25
Navn: Terje Dahl
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.

Re: Hjelp! Montering av veivhusventilasjons-kit #6

Legg inn av variator » 05 apr 2010, 20:21

Ok, så de to forskjellige "mode-ene" beskriver bare hvordan utluftingen skjer, ubelastet og belastet altså?

Jeg har montert den helt etter oppskriften og slik pilene peker i "unbusted mode" Da er dette riktig da?

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Hjelp! Montering av veivhusventilasjons-kit #6

Legg inn av Ronny_N169 » 05 apr 2010, 22:00

variator skrev:Ok, så de to forskjellige "mode-ene" beskriver bare hvordan utluftingen skjer, ubelastet og belastet altså?

Jeg har montert den helt etter oppskriften og slik pilene peker i "unbusted mode" Da er dette riktig da?
Husker ikke hvordan pilene peker, men er det etter oppskriften, så er det jo bra. Dessuten kommer jo slangene såpass sammensatt at det er vanskelig å montere feil om man ser på bruksanvisningen bare. "unboosted og "boosted" mode er veivhusventilasjonens funksjon med og uten turbotrykk ja.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

variator
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 23 feb 2010, 13:25
Navn: Terje Dahl
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.

Re: Hjelp! Montering av veivhusventilasjons-kit #6

Legg inn av variator » 05 apr 2010, 22:15

Takker og bukker! Da får jeg sove godt i natt også :)

Svar