Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm (opprinnelig problem tilbake)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

mortenpe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 19 okt 2008, 18:44
Medlemsnummer: N1532
Bil: 9-5 MY03 E85

Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm (opprinnelig problem tilbake)

Legg inn av mortenpe » 06 apr 2010, 10:07

Hei,

Her om dagen kuttet plutselig motoren etter bra pådrag. Fikk startet igjen og kom meg hjem, ingen varsellamper lyser, men motoren virker å gå "tynt", er tungstartet og turteller maxer ut på mellom 3-4000rpm. Det er en 2003 som har gått 130k, konvertert til E85.

Hva er tipsene til ting å feilsøke, jeg skal sjekke plugger i dag evt bensinpumpe. Fint med noen tips, jeg har ikke mekket spes mye bil så legg gjerne på litt ekstra info i beskrivelsene (dvs spesielt hvis jeg trenger noe spesialverktøy til feilsøkingen):D

EDIT: Opprinnelig problem er nå tilbake, bilen starter med har nå problemet som nevnt over her..
Sist redigert av mortenpe den 08 apr 2010, 19:22, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm

Legg inn av Aleks_ » 06 apr 2010, 11:01

Mulig den har gått i limp-home modus. Hører du endel klikkelyder foran når du skrur på tenninga?
Ligger en guide under FAQ på hvordan fjerne denne.

Bensinpumpa kan du høre etter om virker ved å bare høre etter en suselyd fra høyre sida bak når du skrur på tenninga.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

mortenpe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 19 okt 2008, 18:44
Medlemsnummer: N1532
Bil: 9-5 MY03 E85

Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm

Legg inn av mortenpe » 06 apr 2010, 11:52

Kan ikke erindre noen tikkelyder, men skal sjekke dette også (i tillegg til bensinpumpe og "status" på pluggene).

Trodde check engine lampa skulle lyse ved limp-home? (den lyser ikke nemlig).

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm

Legg inn av Ingvar N629 » 06 apr 2010, 12:38

Ved limp home skal varsellampa lyse ja.

Jeg tipper at du enten har fått en falskluftlekkasje, har tett bensinfilter eller dårlig bensinpumpe (i og med at du har konvertert til E85 så er de to siste ganske sannsynlig).

Filteret kan du jo begynne med å bytte uansett, luftlekkasjer leter du etter hele veien fra LMM til manifold (kan trykksettes, husk da å koble vekk veivhusventilasjonsslange). Har du ikke bytta bensinpumpe før så er det vel gjerne dags for det dersom ikke noe av det andre hjelper.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

mortenpe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 19 okt 2008, 18:44
Medlemsnummer: N1532
Bil: 9-5 MY03 E85

Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm

Legg inn av mortenpe » 06 apr 2010, 19:59

Da har jeg sjekket og tror nok det er bensinpumpa ja. Sjekket først plugger og de var tørre og så derfor ikke ut som drivstoff hadde nådd dit. Byttet så bensinfilteret. Fortsatt ingen tenning.

Sjekket spenningen inn til bensinpumpa og den var OK, hører ingen suselyd eller at pumpa går så da tar jeg og bytter denne først..

mortenpe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 19 okt 2008, 18:44
Medlemsnummer: N1532
Bil: 9-5 MY03 E85

Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm

Legg inn av mortenpe » 07 apr 2010, 20:20

Bytta bensinpumpa i dag, og har nesten tømt batteriet i startforsøk uten hell. Pluggene er fortsatt tørre.

Jeg kan ikke høre noen lyd via bensinfilteret, ei heller høre noen lyd fra pumpa når jeg prøver å starte. Hadde av en pakning på filteret som lakk litt og kan uansett bekrefte det er trykk i systemet.

Spenning på 12V konstant på svart/hvit ledning mot bensinpumpa (både ved ON og når jeg prøver å starte), de to andre gir 12V i ca 1 sekund fra jeg vrir om tenninga.

Kan det ta lang tid før bensin draes gjennom systemet (mener nå har jeg gjort så mange startforsøk at dette burde være OK)

En ting må nevnes, jeg klarte å starte bilen kun to ganger etter at bilen fikk problemet. Samme dag og dagen etter. Etter påsken, bilen hadde da stått i 2 uker, har jeg ikke klart å få tenning i det hele tatt, selv etter to ladinger av batteri og en lang runde med startkabler.

Turteller rykker noe til når jeg prøver å starte, så da er det vel ikke veivakselgiver?

Andre tips? (kan den nevnte falskuftlekkasjen gi slike symptomer som jeg har her?)
Sist redigert av mortenpe den 07 apr 2010, 20:35, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm

Legg inn av doo-kie » 07 apr 2010, 20:24

Du kan bare ta av den svarte plast troppa som står på fuel rail. under der er det en ventil, lik de du har på dekkene dine, bare å klemme inn den så vil du se om du har trykk i fuelrailen din.
Om du har det ville jeg ha sjekket at ikke jordingen på innsuget dit er løs, eller eiret. har vært ute for at løs jording skapte samme probleme dine.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

mortenpe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 19 okt 2008, 18:44
Medlemsnummer: N1532
Bil: 9-5 MY03 E85

Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm

Legg inn av mortenpe » 07 apr 2010, 20:41

OK jeg har da sjekket fuelrail, og der pipler det ut ja :)

Kan du beskrive litt nærmere hvor jeg sjekker jording til innsug?

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm

Legg inn av doo-kie » 07 apr 2010, 20:48

Den ligger på førersiden på innsugsmanifoilen, litt vanskelig å få øye på, like ved termostathuset.
Er ei ledning med lite kvadrat, 2,5kanskje, husker ikke i farta.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

mortenpe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 19 okt 2008, 18:44
Medlemsnummer: N1532
Bil: 9-5 MY03 E85

Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm

Legg inn av mortenpe » 07 apr 2010, 21:28

Liten økt i mørket med lommelykt hjalp ikke, får kikke litt nærmere i morgen.

Dette her er ikke noe jeg kan måle meg frem til andre steder, eller finne ut på andre måter? Har gått over sikringer og kunne ikke finne noen som hadde gått i alle fall.

Har også hatt av minospolen på batteriet i et par minutter, i tilfelle det skulle resette noe til det bedre..

Hva med tipset over om falskluftlekkasje? (noe jeg burde sjekke nærmere?)

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm

Legg inn av doo-kie » 07 apr 2010, 21:33

Mål motstanden mellom innsugsmanifolen og karosseriet/minuspolen på batteriet, men ikke sikkert du finner ut av det med å gjøre det. Uansett er det letter å gjøre jobben når det blir lyst, kan prøve å ta ett bilde i morgen nedi mitt motorrom der du finner jordledningen.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm (som nå ikke starter)

Legg inn av Ingvar N629 » 08 apr 2010, 10:33

Før du begynner å rote med ledningsnett og forfølger mer eller mindre sjeldne teorier, så har du jo én ting igjen på standardlista for T7-motorer:

Bensinpumpe
Veivakselgiver
Tennkassett

Det lukter gjerne litt brent når tennkassetten gir seg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

mortenpe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 19 okt 2008, 18:44
Medlemsnummer: N1532
Bil: 9-5 MY03 E85

Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm (som nå ikke starter)

Legg inn av mortenpe » 08 apr 2010, 11:06

Som jeg har nevnt over så har jeg byttet bensinpumpa (samt filteret). Det er drivstoff i fuelrail (fra ventil), men pluggene er fortsatt tørre etter gjentatte startforsøk.

Siden jeg kan se det rykker i turteller ved starting så er det vel ikke veivakselgiver?

Tennkassetten lukter definitivt ikke svidd, men om det er det tipset som stikker seg ut her så kan jeg vurdere å få byttelånt en og testet..

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm (som nå ikke starter)

Legg inn av doo-kie » 08 apr 2010, 11:55

Den jordledningen er ikke å rote i ledningsnettet, var bare en tanke jeg hadde da jeg har vært ute for akkurat samme problemet. Riktig nok var dette etter et motorbytte der den var glemt å skru skikkelig til, det tar 2 min å sjekke om den sitter fast bare man vet hvor den er :wink:
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

mortenpe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 19 okt 2008, 18:44
Medlemsnummer: N1532
Bil: 9-5 MY03 E85

Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm (opprinnelig problem tilbake)

Legg inn av mortenpe » 08 apr 2010, 17:53

OK som dere ser i første post så er nå det opprinnelige problemet nå tilbake, etter at jeg med startgass endelig fikk fyr på bilen (var også et par luftlommer ut ventil fra fuelrail, så hjalp nok å få tømt litt der). Så, back to square one - den bensinpumpa var vel grei å bytte uansett.

Den starter nå greit, tomgang og alt er helt normalt - men når jeg gir gass så merker jeg at responsen ikke er helt som den skal være (pleier å ha en grommere lyd ved gass, går omtrent som orig. - litt "tynt"). Den stopper/maxer ut på 3500 omdr, raskt opp i det turtallet men stopper altså brått der. Ved å holde gassen lenger så dropper rpm ned til mellom 2-300 og CE lampa tennes (blinker). Har ikke fått lest av feilkoden enda. Se video: http://vimeo.com/10781788

Kan det da være ting som luftmassemåler, falskluftlekkasje, eller at den ikke går på alle 4?

Svar