Hei..
Er helt ukjent i saab verden,og har i en stund lett etter en billig bil med hengerkapasitet for og trekke min mazda rx7 til og fra bane.
Så har jeg sett denne bilen som overskriften min tilsier,Er dette noe bil som kan håndteres uten for mye problemer og kan leve et liv opp mot 280 til 300 000km? motormessigt tenker jeg på dah?
Er det evt. mange normale problemer som oppstår ved km rundt 220 000?
Ville det kansje vært et bedre kjøp og tatt en 9-5 2l turbo?
Må som sagt kunne klare og trekke rundt 1700kg lovligt i vognkort.
Og prisklassen min bør ligge på rundt 50-70 000kr
Saab 9-5 2,3 SE 1998, 226550 km., kr. 60.557, -
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-5 2,3 SE 1998, 226550 km., kr. 60.557, -
Kjent feil på disse er konstruksjonsfeil i motor som gir olja kort levetid. Noen motorer raser relativt tidlig pga dette, andre ser ikke ut til å ha problemet i det hele tatt. Mye langkjøring ser ut til å være positivt.
Søk på oil sludge her på forumet, så finner du nok litt av hvert.
Har du muligheten til å undersøke motoren grundig og vet hva du skal se etter, så kan du gjøre et godkjøp. Det er også andre gjengangerfeil på disse bilene, men ingen som er spesielt kostbare om du kan skru litt selv. Generelt sett svært lite rustproblemer.
Min 9-5 har forøvrig drøye 320 000 km bak seg, bilen har nå forsåvidt vært gjenstand for et lite prosjekt fra min side, men med tanke på tilstand på maskinisten da denne ble pensjonert ved 280 000 km så hadde både den og resten av bilen fortsatt vært gulle god med normalt vedlikehold.
Søk på oil sludge her på forumet, så finner du nok litt av hvert.
Har du muligheten til å undersøke motoren grundig og vet hva du skal se etter, så kan du gjøre et godkjøp. Det er også andre gjengangerfeil på disse bilene, men ingen som er spesielt kostbare om du kan skru litt selv. Generelt sett svært lite rustproblemer.
Min 9-5 har forøvrig drøye 320 000 km bak seg, bilen har nå forsåvidt vært gjenstand for et lite prosjekt fra min side, men med tanke på tilstand på maskinisten da denne ble pensjonert ved 280 000 km så hadde både den og resten av bilen fortsatt vært gulle god med normalt vedlikehold.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 9-5 2,3 SE 1998, 226550 km., kr. 60.557, -
Finner ikke så mye ut av dette her,kommer denne oil sludge fra at det blir levringer inne i motoren pga, dårlig forbrenning eller er det olje problemer internt i oljesystemet?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-5 2,3 SE 1998, 226550 km., kr. 60.557, -
Stor blow-by pga lavfriksjonsstempler og veivhusventilasjon som ikke er dimensjonert for det. Utbedrede versjoner har blitt ettermontert, og fra og med 2004 er blokka endret.
Med oljeskift hver 10 000 km går det bra.
Søk etter oil sludge så er det mange tråder om dette.
Med oljeskift hver 10 000 km går det bra.
Søk etter oil sludge så er det mange tråder om dette.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan