Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
santo
- 0.7 bar

- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
Legg inn
av santo » 06 apr 2010, 14:44
Bilen gikk på 3 sylindere for så å stoppe i morges vil ikke starte igjen den får bensin og vis jeg kobler 30+87 sammen med en kabel kan jeg høre at pumpa går men det er ikke antydning til tenning hvor skal jeg lete

Tenningsmodulen på innerskjerm er det en syndebukk? er det noen andre styringer?
SATT INN BP7ES FOR 14 D SIDEN 3 STK DEFEKTE? HVORFOR, KAN JEG GÅ NED TIL BP6ES
Sist redigert av
santo den 06 apr 2010, 17:35, redigert 2 ganger totalt.
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania
-
Vangen N622
- 2.0 bar

- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Legg inn
av Vangen N622 » 06 apr 2010, 16:34
Sjekk tenningsanlegg. Klare å slite ut en rotor en gang. Byttet den og bilen var like god. Ellers så kan det være dårlig fordelerlokk, pluggledninger og plugger. Du kan jo ta en "gnisttest" på alle fire ledninger.
Saab er livet! 
-
Vangen N622
- 2.0 bar

- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Legg inn
av Vangen N622 » 06 apr 2010, 20:28
Hva som var galt?
Saab er livet! 
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 06 apr 2010, 20:59
santo skrev:Bilen gikk på 3 sylindere for så å stoppe i morges vil ikke starte igjen den får bensin og vis jeg kobler 30+87 sammen med en kabel kan jeg høre at pumpa går men det er ikke antydning til tenning hvor skal jeg lete

Tenningsmodulen på innerskjerm er det en syndebukk? er det noen andre styringer?
SATT INN BP7ES FOR 14 D SIDEN 3 STK DEFEKTE? HVORFOR, KAN JEG GÅ NED TIL BP6ES
Hvilken motor dreier det seg om?
Tenningsmodulen kan være trøblete ja visstnok, den er lik på 8v-motorer også er det en annen en på 16-ventilers. Plugger skal være i henhold til hvilken motor du har, turbo? 8/16v? kan lønne seg å sjekke avstanden på pluggene når de kommer også, de trenger ikke være 100% fra fabrikk da de samme pluggene brukes på forskjellige bilmodeller. tenningen kan også være grei å sjekke, slik at du ikke har for mye fortenning.
edit: så den var løst i etterkant på toppen her..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
santo
- 0.7 bar

- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
Legg inn
av santo » 06 apr 2010, 21:39
8 ventiler pluggene var svarte og fuktige vet den får for mye bensin skal skjekke co i morgen
satt inn nye plugger bp6es bilen startet med en gang
etter hva jeg kan se er det ingen egen trykkregulator på min bil så da er det vel oppvarmingsregulatoren som regulerer trykket
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania
-
santo
- 0.7 bar

- Innlegg: 186
- Registrert: 02 des 2006, 11:46
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
Legg inn
av santo » 07 apr 2010, 17:37
Co var 3,75 skal være 1,25 +- 0,3 satt den på 2,0 bilen går bedre ser ikke ut til å ryke svart ved belastning lenger skal se på pluggene når jeg har kjørt en stund.

Det er bare to fremkomstmidler saab/scania
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 07 apr 2010, 22:58
det kan være greit å sjekke kaldstartdysa også, bare å ta ut strømmen til den og se om det blir litt bedre på CO da.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.