9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk
Moderator: Moderatorer
- lrb
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 37
- Registrert: 07 nov 2008, 13:44
- Medlemsnummer: 3049
- Navn: Lars Rune Bjørnevik
- Bil: 9-5 Aero Estate 2004
9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk
Har lenge hatt et sporadisk problem på min 9-5 Aero automat 2004:
Ved kjøring uten spesiell belastning i ca 100 km/t med cruise aktivert og ca 2000 rpm begynner det å rykke. Kan se at ladetrykket faller og kommer opp igjen og kjenner at motor ikke drar. Dette skjer i 1-3 sekunders intervaller.
Når problemet oppstår har jeg forsøkt å koble ut cruise, satt automatkassen i manuell og holdt konstant fart i 4 og 5 gir. Rykkingen og varierende turbotrykk fortsetter.. Etter en stund blir problemet borte.
Kjørte i går tur retur Oslo - Elverum og hadde problemet 3-4 ganger på vei nordover - ingenting på vei sydover.
Har forsøkt en del forskjellige ting:
Tennkasett byttet
Nye plugger, forskjellige typer plugger
Oppgradert motorstyring med siste programvare
Rensing av spjeldhus
Bilen er orginal og jeg har hatt den siden den var ny. Den er nå kjørt ca 145000.
På forhånd takk for alle tips!
LRB
Ved kjøring uten spesiell belastning i ca 100 km/t med cruise aktivert og ca 2000 rpm begynner det å rykke. Kan se at ladetrykket faller og kommer opp igjen og kjenner at motor ikke drar. Dette skjer i 1-3 sekunders intervaller.
Når problemet oppstår har jeg forsøkt å koble ut cruise, satt automatkassen i manuell og holdt konstant fart i 4 og 5 gir. Rykkingen og varierende turbotrykk fortsetter.. Etter en stund blir problemet borte.
Kjørte i går tur retur Oslo - Elverum og hadde problemet 3-4 ganger på vei nordover - ingenting på vei sydover.
Har forsøkt en del forskjellige ting:
Tennkasett byttet
Nye plugger, forskjellige typer plugger
Oppgradert motorstyring med siste programvare
Rensing av spjeldhus
Bilen er orginal og jeg har hatt den siden den var ny. Den er nå kjørt ca 145000.
På forhånd takk for alle tips!
LRB
STCN medlemsnr 3049
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk
Man må nesten logge med Tech2 for å kunne komme med gode innspill men jeg ville tippet på defekt enveisventil(er) eller ei bensinpumpe som er på vei til å ryke.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- lrb
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 37
- Registrert: 07 nov 2008, 13:44
- Medlemsnummer: 3049
- Navn: Lars Rune Bjørnevik
- Bil: 9-5 Aero Estate 2004
Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk
Takk for tips!
Har sjekket feilkoder ol med Tech2 flere ganger - ingenting å se. "Alle" enveisventiler ble byttet i fjor. (Sorry, skulle nevnt dette). Siden problemet har vært i flere år ville jeg tro at bensinpumpa hadde blitt verre i løpet av 2-3 år?
/LRB
Har sjekket feilkoder ol med Tech2 flere ganger - ingenting å se. "Alle" enveisventiler ble byttet i fjor. (Sorry, skulle nevnt dette). Siden problemet har vært i flere år ville jeg tro at bensinpumpa hadde blitt verre i løpet av 2-3 år?
/LRB
STCN medlemsnr 3049
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk
Techen kan brukes til annet enn feilkoder 
Man kan lese av endel info som f.eks bensinadapsjoner og ikke minst så kan man benytte den til å logge med.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt kontakt med Tommy Dørmænnen på TD-Tuning / Saab Servicesenter

Man kan lese av endel info som f.eks bensinadapsjoner og ikke minst så kan man benytte den til å logge med.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt kontakt med Tommy Dørmænnen på TD-Tuning / Saab Servicesenter
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk
Når det gjelder plugger så skal det KUN benyttes NGK.
Ellers henger jeg meg på Tor, få lest av multiplikativ adapsjon og evt videre feilsøking med Tech2 av noen som virkelig kan dette, f eks Tommy D.
Ellers henger jeg meg på Tor, få lest av multiplikativ adapsjon og evt videre feilsøking med Tech2 av noen som virkelig kan dette, f eks Tommy D.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk
En ting til, ved belastningen du nevner så går ikke motoren med noe ladetrykk av betydning, så når turbomåleren detter så er det ikke ladetrykket som faller, men luftmengden. Skulle tro spjeldet stenges helt eller delvis når dette skjer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk
Tipper på feil med spjellhuset. Ikke alltid at det hjelper å rense desverre. Hadde akkurat de samme symptomene på min før spjellhuset sa takk for seg og gikk i limp-home modus for godt.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk
mulig det er ledningskappene som har gått av, slik at en får periodisk kortsluttning når ledningene gnisser mot hverandre under kjøring.Ronny_N169 skrev:Tipper på feil med spjellhuset. Ikke alltid at det hjelper å rense desverre. Hadde akkurat de samme symptomene på min før spjellhuset sa takk for seg og gikk i limp-home modus for godt.
demonter spjeldhuset, så ser en fort om det er noe galt med ledningene
har hatt samme greien på min, og jeg måtte bytte spjeldhus.
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk
Har opplevd rykkig gange på to 9-5er (´99 2,0 og ´00 2,3), begge var riktignok gått litt lenger enn din og med manuell kasse. Uansett; i begge tilfeller løste nytt bensinfilter saken. Er jo slett ikkje sikkert det er filteret som er syndaren her, men om det ikkje har vore bytta tidlegare, så skader det neppe å gjere det no.
Mvh. Karl
Mvh. Karl
Har for øyeblikket ingen SAABer

2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
- lrb
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 37
- Registrert: 07 nov 2008, 13:44
- Medlemsnummer: 3049
- Navn: Lars Rune Bjørnevik
- Bil: 9-5 Aero Estate 2004
Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk
Takk for gode tips - skal en tur til Tommy D i morgen...
/LRB
/LRB
STCN medlemsnr 3049
- lrb
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 37
- Registrert: 07 nov 2008, 13:44
- Medlemsnummer: 3049
- Navn: Lars Rune Bjørnevik
- Bil: 9-5 Aero Estate 2004
Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk
Takk alle for gode tips - nå er det løst
Etterhvert begynte bilen å jage turtallet på tomgang når bilen stod i gear - og dermed var det et symptom til som pekte mot spjeldhus. Så nytt spjeldhus ble installert av Jonas på Mekronomen, Hønefoss. Før vi bytta, sjekket vi med Tech 2 - og der var det en første melding om feil spenninger på spjeldhuset..
Har kjørt mye etter byttet - alt OK, ikke et eneste rykk!
Takk igjen!
/LRB

Har kjørt mye etter byttet - alt OK, ikke et eneste rykk!
Takk igjen!
/LRB
STCN medlemsnr 3049