Paradigm N558 skrev:Hmm..
Kan fortelle med en gang at grønt og rødt lys er det beste lyset å ha mot seg i mørket.
Det er derfor f.eks. i Forsvaret sine installasjoner at det er rødt lys som er nødlys, evt. utelys på båter osv.
Det er det som er minst irriterende av farget lys.
Man finner ikke et eneste blått lys i cockpiten på et fly bare så det er sagt
Så ja, tøft absolutt, men helt taltentløst når det blir mørkt ute, uansett hvor mye man dimmer det ned.
Tro meg, hadde turbotrykksmåler i OG9-3an med blått lys, og det var sjenerende.
Dette til informasjon

Rødt lys har lange bølgelengder, og vises derfor ikke så godt. Derfor Forsvaret bruker dette. Rødt lys er som oftest stridslys
Men du tar nok feil når det gjelder blå lys i fly, Para. Her er cockpiten på Boeing 737.
Boeing bruker ofte blå lys for å vise at et system er aktivt og fungerer som det skal(feks generator, aircondition osv). Rødt eller oransj lys brukes ved feil.
Airbus, derimot, opererer etter "lights off" prinsippet. Så lenge ingenting lyser, fungerer det.
Men nok offtopic.
Hadde selv en måler i min NG900 med blått lys. Den lyste veldig sterkt i forhold til de andre instrumentene, og på natta ble dette slitsomt til tider.
Kjører med grønne lys på målerene i 9-5'en min nå, og det er myyye bedre
Go green, sier jeg bare
