Hei igjen,
Har sjekket at luftfilteret er OK, men kan det være f.ex katalysator? Dvs tett? Er jo litt jobb å demontere så tenkte bare høre først..
Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm (opprinnelig problem tilbake)
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Feilsøking 9-5, max 3-4000rpm (opprinnelig problem tilbake)
Det er mulig ja! Om den er SÅ tett så bør det være lett å høre, om du ikke har et eksepsjonelt tett eksossytem (altså tett der det skal være det
) så vil slike trykk finne en vei ut, og det lager blåselyd.

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1532
- Bil: 9-5 MY03 E85
..hører ingen blåselyd noe sted, jeg har vært ute på en prøvetur og det føles jo egentlig som noen har dytta en banan i eksosen
Null respons.
Tenkte bare få løsnet litt på skruene på fremre del, for å se om det hjelper (alternativt hive av hele fremre del, *hvis* det er katalysator er det noen tips til å få ut det som er tett eller er det bytte som gjelder?)
Som nevnt tidligere så skjedde dette _plutselig_, midt på en slette. Kan en katalysator bli tett så fort?

Tenkte bare få løsnet litt på skruene på fremre del, for å se om det hjelper (alternativt hive av hele fremre del, *hvis* det er katalysator er det noen tips til å få ut det som er tett eller er det bytte som gjelder?)
Som nevnt tidligere så skjedde dette _plutselig_, midt på en slette. Kan en katalysator bli tett så fort?
-
- Grunnladetrykk
OK da jeg har vært ute og løsnet på skruene til fremre del av eksosanlegget (dvs før katalysator), og det var det som skulle til. Bilen går nå som ei kule.
Dvs da har jeg enten en tett katalysator (mest sannsynlig) eller at bakre del har tettet seg. Jeg hører nemlig en skrangle-lyd når jeg banker på katalysatoren med en gummihammer.
Skal få bilen på bukk og tatt av begge deler og få sjekket dette. Hvis det er katalysatoren, er det noen her som har bytta kun katalysatoren? Dvs grei sveisejobb? Ser jo det er litt forskjell i pris på komplett sett og kun katalysator.

Dvs da har jeg enten en tett katalysator (mest sannsynlig) eller at bakre del har tettet seg. Jeg hører nemlig en skrangle-lyd når jeg banker på katalysatoren med en gummihammer.
Skal få bilen på bukk og tatt av begge deler og få sjekket dette. Hvis det er katalysatoren, er det noen her som har bytta kun katalysatoren? Dvs grei sveisejobb? Ser jo det er litt forskjell i pris på komplett sett og kun katalysator.
- bullit87
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: n1873
- Navn: kristoffer
- Bil: Saab 900R
- Sted: Toten
- Kontakt:
vis jeg ser riktig på varsel lampa de som begynner og lyse der, og da er det nok litt tett nedi stakkars lille katalysatorn din..går bilen din dårligere?? test bilen oppover i en bakkemortenpe skrev:OK som dere ser i første post så er nå det opprinnelige problemet nå tilbake, etter at jeg med startgass endelig fikk fyr på bilen (var også et par luftlommer ut ventil fra fuelrail, så hjalp nok å få tømt litt der). Så, back to square one - den bensinpumpa var vel grei å bytte uansett.
Den starter nå greit, tomgang og alt er helt normalt - men når jeg gir gass så merker jeg at responsen ikke er helt som den skal være (pleier å ha en grommere lyd ved gass, går omtrent som orig. - litt "tynt"). Den stopper/maxer ut på 3500 omdr, raskt opp i det turtallet men stopper altså brått der. Ved å holde gassen lenger så dropper rpm ned til mellom 2-300 og CE lampa tennes (blinker). Har ikke fått lest av feilkoden enda. Se video: http://vimeo.com/10781788
Kan det da være ting som luftmassemåler, falskluftlekkasje, eller at den ikke går på alle 4?
og vis du må bytte ut så er best og billigst og kjøpe universal katalysator
mvh kristoffer
Sist redigert av bullit87 den 13 apr 2010, 07:33, redigert 2 ganger totalt.
-
- Grunnladetrykk
Katalysator lampa? Det er vanlig check engine lampe, den slo seg på når jeg ga gass opp mot 4000 rpm (dvs alarm for stort mottrykk vil jeg anta)
Etter at jeg har løsna litt på fremre rør, går bilen helt normalt uten noen form for fusking eller begrensninger.
Jeg skal få bytta downpipe ink kat., og tar da også mest sannsynlig og bytter bakre del (til sport
)
Etter at jeg har løsna litt på fremre rør, går bilen helt normalt uten noen form for fusking eller begrensninger.
Jeg skal få bytta downpipe ink kat., og tar da også mest sannsynlig og bytter bakre del (til sport

- bullit87
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: n1873
- Navn: kristoffer
- Bil: Saab 900R
- Sted: Toten
- Kontakt:
downpipen kan du jo lage selv, vis du har utstyr, laga groom Downpipe. og universal katalysator.. da får du akuratt som du vil.mortenpe skrev:Katalysator lampa? Det er vanlig check engine lampe, den slo seg på når jeg ga gass opp mot 4000 rpm (dvs alarm for stort mottrykk vil jeg anta)
Jeg skal få bytta downpipe ink kat., og tar da også mest sannsynlig og bytter bakre del (til sport)

-
- Grunnladetrykk
Ja vi snakker brukt DP med katalysator, ellers ville det blitt endel dyrere ja 
Fristende å gått for 3" men tror jeg holder meg på 2.5...

Fristende å gått for 3" men tror jeg holder meg på 2.5...