9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
lrb
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 37
Registrert: 07 nov 2008, 13:44
Medlemsnummer: 3049
Navn: Lars Rune Bjørnevik
Bil: 9-5 Aero Estate 2004

9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk

Legg inn av lrb » 11 apr 2010, 11:30

Har lenge hatt et sporadisk problem på min 9-5 Aero automat 2004:
Ved kjøring uten spesiell belastning i ca 100 km/t med cruise aktivert og ca 2000 rpm begynner det å rykke. Kan se at ladetrykket faller og kommer opp igjen og kjenner at motor ikke drar. Dette skjer i 1-3 sekunders intervaller.

Når problemet oppstår har jeg forsøkt å koble ut cruise, satt automatkassen i manuell og holdt konstant fart i 4 og 5 gir. Rykkingen og varierende turbotrykk fortsetter.. Etter en stund blir problemet borte.

Kjørte i går tur retur Oslo - Elverum og hadde problemet 3-4 ganger på vei nordover - ingenting på vei sydover.

Har forsøkt en del forskjellige ting:

Tennkasett byttet
Nye plugger, forskjellige typer plugger
Oppgradert motorstyring med siste programvare
Rensing av spjeldhus

Bilen er orginal og jeg har hatt den siden den var ny. Den er nå kjørt ca 145000.

På forhånd takk for alle tips!
LRB
STCN medlemsnr 3049

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk

Legg inn av Tor N12 » 11 apr 2010, 11:46

Man må nesten logge med Tech2 for å kunne komme med gode innspill men jeg ville tippet på defekt enveisventil(er) eller ei bensinpumpe som er på vei til å ryke.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
lrb
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 37
Registrert: 07 nov 2008, 13:44
Medlemsnummer: 3049
Navn: Lars Rune Bjørnevik
Bil: 9-5 Aero Estate 2004

Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk

Legg inn av lrb » 11 apr 2010, 12:06

Takk for tips!
Har sjekket feilkoder ol med Tech2 flere ganger - ingenting å se. "Alle" enveisventiler ble byttet i fjor. (Sorry, skulle nevnt dette). Siden problemet har vært i flere år ville jeg tro at bensinpumpa hadde blitt verre i løpet av 2-3 år?
/LRB
STCN medlemsnr 3049

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk

Legg inn av Tor N12 » 11 apr 2010, 12:12

Techen kan brukes til annet enn feilkoder ;)
Man kan lese av endel info som f.eks bensinadapsjoner og ikke minst så kan man benytte den til å logge med.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt kontakt med Tommy Dørmænnen på TD-Tuning / Saab Servicesenter
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk

Legg inn av Ingvar N629 » 11 apr 2010, 12:37

Når det gjelder plugger så skal det KUN benyttes NGK.

Ellers henger jeg meg på Tor, få lest av multiplikativ adapsjon og evt videre feilsøking med Tech2 av noen som virkelig kan dette, f eks Tommy D.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk

Legg inn av Ingvar N629 » 11 apr 2010, 12:46

En ting til, ved belastningen du nevner så går ikke motoren med noe ladetrykk av betydning, så når turbomåleren detter så er det ikke ladetrykket som faller, men luftmengden. Skulle tro spjeldet stenges helt eller delvis når dette skjer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk

Legg inn av Ronny_N169 » 11 apr 2010, 13:10

Tipper på feil med spjellhuset. Ikke alltid at det hjelper å rense desverre. Hadde akkurat de samme symptomene på min før spjellhuset sa takk for seg og gikk i limp-home modus for godt.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk

Legg inn av ToreN1246 » 11 apr 2010, 13:16

Ronny_N169 skrev:Tipper på feil med spjellhuset. Ikke alltid at det hjelper å rense desverre. Hadde akkurat de samme symptomene på min før spjellhuset sa takk for seg og gikk i limp-home modus for godt.
mulig det er ledningskappene som har gått av, slik at en får periodisk kortsluttning når ledningene gnisser mot hverandre under kjøring.
demonter spjeldhuset, så ser en fort om det er noe galt med ledningene
har hatt samme greien på min, og jeg måtte bytte spjeldhus.
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk

Legg inn av Karl N1641 » 13 apr 2010, 11:31

Har opplevd rykkig gange på to 9-5er (´99 2,0 og ´00 2,3), begge var riktignok gått litt lenger enn din og med manuell kasse. Uansett; i begge tilfeller løste nytt bensinfilter saken. Er jo slett ikkje sikkert det er filteret som er syndaren her, men om det ikkje har vore bytta tidlegare, så skader det neppe å gjere det no.

Mvh. Karl
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Brukeravatar
lrb
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 37
Registrert: 07 nov 2008, 13:44
Medlemsnummer: 3049
Navn: Lars Rune Bjørnevik
Bil: 9-5 Aero Estate 2004

Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk

Legg inn av lrb » 14 apr 2010, 16:00

Takk for gode tips - skal en tur til Tommy D i morgen...

/LRB
STCN medlemsnr 3049

Brukeravatar
lrb
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 37
Registrert: 07 nov 2008, 13:44
Medlemsnummer: 3049
Navn: Lars Rune Bjørnevik
Bil: 9-5 Aero Estate 2004

Re: 9-5 04 Aero - sporadisk rykking og varienerende turbotrykk

Legg inn av lrb » 09 aug 2010, 21:01

Takk alle for gode tips - nå er det løst :) Etterhvert begynte bilen å jage turtallet på tomgang når bilen stod i gear - og dermed var det et symptom til som pekte mot spjeldhus. Så nytt spjeldhus ble installert av Jonas på Mekronomen, Hønefoss. Før vi bytta, sjekket vi med Tech 2 - og der var det en første melding om feil spenninger på spjeldhuset..
Har kjørt mye etter byttet - alt OK, ikke et eneste rykk!

Takk igjen!

/LRB
STCN medlemsnr 3049

Svar