Motoren vil ikke starte på 900 '94 2.0

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Sven_O
Innlegg: 9
Registrert: 17 apr 2010, 12:45
Navn: Sven O. Austad
Bil: Saab 900 '94
Sted: Valdres

Motoren vil ikke starte på 900 '94 2.0

Legg inn av Sven_O » 17 apr 2010, 15:19

Hei.

Har en Saab 900 '94 mod, med 2.0 motor.
Jeg får den ikke til å starte og har prøvd litt div feilsøking, men har ikke funnet ut av hva problemet er enda.
Vil tro at problemet ligger i dysene, men HVA vet jeg enda ikke og hadde håpt på at kanskje noen her vet hva som kan være problemet.

Det virker som om motoren ikke får bensin og det jeg har funnet ut er:
Kommer strøm til dysene.
Bensin kommer frem til dysene.
Tennpluggene funker, men har ikke fått sjekket om dem er tørre etter jeg har prøvd å kinne da far min ga bilen en dram for å finne ut om den startet eller ikke.
Bilen starter ved å gi den en liten dram.

Er det noe annet som kan være feil, eller kan det stå i fare for at dysene har lagt inn årene?

Takker for svar :)

Marius Bruheim
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 610
Registrert: 25 apr 2009, 10:15
Medlemsnummer: N1676
Navn: Marius Bruheim Stavne
Bil: 08 Saab 9-5 TiD STV
Sted: Sunndalsøra

Re: Motoren vil ikke starte på 900 '94 2.0

Legg inn av Marius Bruheim » 17 apr 2010, 16:11

IllegalDrifter skrev:Hei.

Har en Saab 900 '94 mod, med 2.0 motor.
Jeg får den ikke til å starte og har prøvd litt div feilsøking, men har ikke funnet ut av hva problemet er enda.
Vil tro at problemet ligger i dysene, men HVA vet jeg enda ikke og hadde håpt på at kanskje noen her vet hva som kan være problemet.

Det virker som om motoren ikke får bensin og det jeg har funnet ut er:
Kommer strøm til dysene.
Bensin kommer frem til dysene.
Tennpluggene funker, men har ikke fått sjekket om dem er tørre etter jeg har prøvd å kinne da far min ga bilen en dram for å finne ut om den startet eller ikke.
Bilen starter ved å gi den en liten dram.

Er det noe annet som kan være feil, eller kan det stå i fare for at dysene har lagt inn årene?

Takker for svar :)
Har du låst bilen, og åpnet den igjen ? :P Tenker på startsperren :) hvis du har el sentrallås med fjærnkontroll ;p
08 Saab 9-5 Stv, 1,9TiD med litt hjelp av Hirsch :reading: "

Sven_O
Innlegg: 9
Registrert: 17 apr 2010, 12:45
Navn: Sven O. Austad
Bil: Saab 900 '94
Sted: Valdres

Re: Motoren vil ikke starte på 900 '94 2.0

Legg inn av Sven_O » 17 apr 2010, 19:17

Marius Bruheim skrev:
IllegalDrifter skrev:bla bla bla
Har du låst bilen, og åpnet den igjen ? :P Tenker på startsperren :) hvis du har el sentrallås med fjærnkontroll ;p
Ja.. Ble ikke noe bedre :? men ellers takk :)

Trond_
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 371
Registrert: 24 jan 2008, 00:10
Navn: Trond
Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
Sted: Måløy

Re: Motoren vil ikke starte på 900 '94 2.0

Legg inn av Trond_ » 17 apr 2010, 19:25

100% sikker på at bensinpumpa går?

Sven_O
Innlegg: 9
Registrert: 17 apr 2010, 12:45
Navn: Sven O. Austad
Bil: Saab 900 '94
Sted: Valdres

Re: Motoren vil ikke starte på 900 '94 2.0

Legg inn av Sven_O » 18 apr 2010, 00:07

Trond_ skrev:100% sikker på at bensinpumpa går?
Ja. Ble litt bløtt i baksetet :wink:

Jeg trur det er dysene, men om noe annet kan få dysene til å ikke funke vet jeg ikke.
For som sagt, den starter når vi helte litt bensin oppi innsugsmanifoilen, men stopper naturligvis når den lille skvetten er brukt opp. Og bensinpumpa gir dysene bensin.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motoren vil ikke starte på 900 '94 2.0

Legg inn av Ingvar N629 » 18 apr 2010, 09:19

Dysene gir seg ikke helt uten videre... det er ikke strøm på dysekontakta som åpner for dysene, denne står nemlig konstant, det er jordpuls som trigger åpning. Så feilen ligger nok et annet sted, tipper styresystemet ikke får signal om at veiva er i rotasjon og dermed trigges ikke dysene. Hallgiver eller veivakselgiver kanskje.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Sven_O
Innlegg: 9
Registrert: 17 apr 2010, 12:45
Navn: Sven O. Austad
Bil: Saab 900 '94
Sted: Valdres

Re: Motoren vil ikke starte på 900 '94 2.0

Legg inn av Sven_O » 18 apr 2010, 13:22

Ingvar N629 skrev:Dysene gir seg ikke helt uten videre... det er ikke strøm på dysekontakta som åpner for dysene, denne står nemlig konstant, det er jordpuls som trigger åpning. Så feilen ligger nok et annet sted, tipper styresystemet ikke får signal om at veiva er i rotasjon og dermed trigges ikke dysene. Hallgiver eller veivakselgiver kanskje.
Vet du åssen jeg kan måle om de får jordpuls?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motoren vil ikke starte på 900 '94 2.0

Legg inn av Ingvar N629 » 18 apr 2010, 16:34

Voltmeter på en dysekontakt mens du prøver å starte... Korte pulser, men noe utslag vil du vel få.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Motoren vil ikke starte på 900 '94 2.0

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 18 apr 2010, 20:14

Sven_O skrev:
Trond_ skrev:100% sikker på at bensinpumpa går?
Ja. Ble litt bløtt i baksetet :wink:
Og hvordan fikk du til det? :P
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Sven_O
Innlegg: 9
Registrert: 17 apr 2010, 12:45
Navn: Sven O. Austad
Bil: Saab 900 '94
Sted: Valdres

Re: Motoren vil ikke starte på 900 '94 2.0

Legg inn av Sven_O » 19 apr 2010, 11:33

Aleks-ander_N948 skrev:Og hvordan fikk du til det? :P
Var litt uforsiktig når vi starta pumpa :? det meste gikk ned i bøtta men fikk litt i setet.. Ville sjekke om den faktisk pumpa gjennom noe og ikke bare lagde en summe lyd. :)


Men skal få sjekka med voltmeteret idag.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Motoren vil ikke starte på 900 '94 2.0

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 19 apr 2010, 16:21

Kommer du til pumpa under baksetene da eller? sitter og spekulerer på og bytte snart :P
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Sven_O
Innlegg: 9
Registrert: 17 apr 2010, 12:45
Navn: Sven O. Austad
Bil: Saab 900 '94
Sted: Valdres

Re: Motoren vil ikke starte på 900 '94 2.0

Legg inn av Sven_O » 19 apr 2010, 17:14

Aleks-ander_N948 skrev:Kommer du til pumpa under baksetene da eller? sitter og spekulerer på og bytte snart :P
Ja. Du bare vipper nederste delen av baksetet fram, så er det ett hull ned til pumpa :)

Brukeravatar
JoBruheim N1726
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 07 jul 2009, 22:19
Medlemsnummer: N1726
Navn: Jo Bruheim
Bil: Saab 9-3SE t7
Sted: Melhus/Oslo

Re: Motoren vil ikke starte på 900 '94 2.0

Legg inn av JoBruheim N1726 » 19 apr 2010, 17:48

Tvilsomt at du får til å bytte pumpe gjennom hullet i baksetet, virker litt feilkomponert der bak.
Jeg måtte ned med tanken..
Saab 9-3SE t7 '02

[X] Saab 900S '96

Sven_O
Innlegg: 9
Registrert: 17 apr 2010, 12:45
Navn: Sven O. Austad
Bil: Saab 900 '94
Sted: Valdres

Re: Motoren vil ikke starte på 900 '94 2.0

Legg inn av Sven_O » 20 apr 2010, 11:59

JoBruheim N1726 skrev:Tvilsomt at du får til å bytte pumpe gjennom hullet i baksetet, virker litt feilkomponert der bak.
Jeg måtte ned med tanken..
Faktisk når du sier det.. Ser ut som dem som har bytta før meg har skjært opp platene der :?
Sikkert for å slippe å ta av tanken :P

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Motoren vil ikke starte på 900 '94 2.0

Legg inn av Eirik N396 » 20 apr 2010, 12:07

Sven_O skrev:
JoBruheim N1726 skrev:Tvilsomt at du får til å bytte pumpe gjennom hullet i baksetet, virker litt feilkomponert der bak.
Jeg måtte ned med tanken..
Faktisk når du sier det.. Ser ut som dem som har bytta før meg har skjært opp platene der :?
Sikkert for å slippe å ta av tanken :P
Dette er visst ikke så uvanlig, er en del som lager et hull der for å lettere kunne komme til pumpa. (på ng900)

Svar