Kvalitet Saab 9-3 Sportcombi?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Hanch

Kvalitet Saab 9-3 Sportcombi?

Legg inn av Hanch » 20 apr 2010, 09:55

Hvordan er kvaliteten på Saab 9-3 sportcombi Vector 1,9Tid automat. Har sett på noen statistikker (over antall feil per modell) at disse er blant bilene som kommer best ut, andre steder derimot blir de advart mot. Hvordan er kvaliteten, risikerer man her å få en verkstedbil? Er det noen kjente feil? Er det slik at kvaliteten er hevet ved første facelift (2008-->)?

Jeg må etterhvert ha en stasjonsvogn, og mitt hjerte ligger hos Saab, men har ikke råd til en verkstedbil...

Håper noen kan hjelpe.

BioKen
0.7 bar
0.7 bar
Bil: 9-3 Biopower

Re: Kvalitet Saab 9-3 Sportcombi?

Legg inn av BioKen » 20 apr 2010, 10:59

Har kjørt en 08 SC nå siden juli 08 og har ikke hatt ett eneste problem ennå. Bank i bordet. bilen har jo ikke gått mer enn 40.000 ennå da men uansett.

BTW så har jeg en biopower så jeg kan kun svare for det den deler med en 1.9TID.
Saab 9-3 Biopower "Aero-look"
http://www.garaget.org/bioken
Saab NG900 2.0T Coupe

Brukeravatar
Snurrbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N1747
Navn: Jakob
Bil: Saab 9-5 2,0t
Sted: Vestlending i Bærum

Re: Kvalitet Saab 9-3 Sportcombi?

Legg inn av Snurrbo » 21 apr 2010, 14:30

Faren min har hatt en -06 9-3 SC 1,9 TiD automat (16v 150 hk) fra den var ny. Den har det ikke vært noe tull med, så vidt jeg vet. Eneste verkstedovernatting den har hatt er etter at han kjørte forbi en traktor som plutselig skulle til venstre. Mamma kunne lett hatt mange tonn traktor i fanget, men svensk stål gir god beskyttelse! Jeg synes motoren fungerer bra, men som manuell-entusiast må jeg klage litt på den automaten. 0 – 20 km/t går alt for tregt! Når bilen er i fart funker den fint. Kjøreegenskapene er veldig gode selv uten sportsunderstell. Med sportsunderstell har jeg ikke prøvd, men sitatet under fra Hirsh sin nettside sier mye:
It was difficult to optimize the sport chassis of the Saab 9-3. None of the spring/shock absorber combinations which were initially tested were able to outperform the Saab Original Sports Suspension. In the end, only by lowering the centre of gravity while keeping very close to the original sports suspension was a result achieved which lived up to the high expectations of the typical Swiss perfectionism at Hirsch Performance: even better driving dynamics and an even sportier shape.

Når du snakker om kvalitetsundersøkelser klarer jeg ikke å holde meg. Det finnes mange forskjellige måter å måle kvalitet på, og mange metoder for å lage statistikk av ”målingene”. Man har fornøydhetsundersøkelser, som gir Toyota gode resultater. Toyota-kunder skal jo bare ha et transportmiddel som ikke bryter sammen, og bilene tilfredsstiller dette kravet (inntil disse gass og bremseproblemene dukket opp). I slike undersøkelser vil merker med kravstore kunder ha større fare for å gjøre det dårlig.

Så har vi bilbergningsstatistikkene eller antall verkstedbesøk. Der går det mer direkte på antall tilfeller av feil, men om man graderer disse feilene etter alvorlighet har mye å si for utfallet. Har man en luksusbil eller er entusiast er terskelen for å besøke et verksted lav, fordi man forventer at alt skal være som det skal. Toleransen for skjønnhetsfeil andre småting er nok større hos for eksempel Daihatsu-eiere enn Jaguar-eiere.

Når folk har prøvd å henge ut Saab pga plutselig dårlige resultater i noen undersøkelser har faren min svart med et godt poeng: Statistikken kan si hva den vil, men det er ikke Saab’er som oftest står med varselblink langs veikanten. Der er sentraleuropeiske merker mer representert også etter at man justerer for markedsandeler;-)
M12 Citroen C-Zero - 180 Nm og bakhjulsdrift => Artigere enn den ser ut :-)
M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1

Svar