reg-kjede med tilbehør
Moderator: Moderatorer
- Toremann
- 0.7 bar
- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
reg-kjede med tilbehør
jeg vet at jeg har registerkjede i motoren min, men har jeg løpehjul og strammehjul som på en reg-reim motor?
Har hatt 120 000 km servicen for en stund siden, og kan ikke huske at løpehjul og strammer har blitt byttet. noen som vet?
Har hatt 120 000 km servicen for en stund siden, og kan ikke huske at løpehjul og strammer har blitt byttet. noen som vet?
Saab NG 9-3
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: reg-kjede med tilbehør
Det er en strammer ja, men denne bytter man ikke. Er glideskinner, men de byttes kun ved reg kjede bytte.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: reg-kjede med tilbehør
Når jeg først bytta MULTIREIEMEN eller hva den nå heter på min 9-5 så skiftet jeg løpehjulene OG strammeren i samme slengen. Er ikke så forbanna dyrt, blir kjedelig om en må av med greiene igjen senere fordi MULTIREIM strammeren da er utslitt. Så mitt tips, skift både løpehjulen(e) og strammeren.
Sist redigert av Dopus den 23 apr 2010, 09:10, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: reg-kjede med tilbehør
Dopus skrev:Når jeg først bytta drivreimen eller hva den nå heter på min 9-5 så skiftet jeg løpehjulene OG strammeren i samme slengen. Er ikke så forbanna dyrt, blir kjedelig om en må av med greiene igjen senere fordi strammeren da er utslitt. Så mitt tips, skift både løpehjulen(e) og strammeren.
Noen som forveksler reg-kjede med multireim?
- Toremann
- 0.7 bar
- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Re: reg-kjede med tilbehør
takk for respons på spørsmålet mitt, men tror jeg trenger en oppsummering. for nå ble jeg egentli litt mer forvirret over hva jeg må forholde meg til 
ser på kvitteringen min etter 120 servicen at det er byttet en reim (dynamo eller viftereim?), men som sagt vil jeg komme til bunns i tilknytning med reg kjeden.

ser på kvitteringen min etter 120 servicen at det er byttet en reim (dynamo eller viftereim?), men som sagt vil jeg komme til bunns i tilknytning med reg kjeden.
Saab NG 9-3
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: reg-kjede med tilbehør
den reima du har fått bytta kaller man bare multireim. Vifta på bilen din drives av en el-motor forresten, litt gammeldags å ha reimdrift på viftaToremann skrev:takk for respons på spørsmålet mitt, men tror jeg trenger en oppsummering. for nå ble jeg egentli litt mer forvirret over hva jeg må forholde meg til
ser på kvitteringen min etter 120 servicen at det er byttet en reim (dynamo eller viftereim?), men som sagt vil jeg komme til bunns i tilknytning med reg kjeden.

dynamoreim kaller man det gjerne om man har en reim som kun drar dynamo. Din drar jo dynamo, vannpumpe, A/C og servopumpe.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Toremann
- 0.7 bar
- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Re: reg-kjede med tilbehør
Hehe, før jeg fikk saaben hadde jeg en mazda 626 88 modell, så er ikke så vant med disse nymotens greiene
den reima du har fått bytta kaller man bare multireim. Vifta på bilen din drives av en el-motor forresten, litt gammeldags å ha reimdrift på vifta
dynamoreim kaller man det gjerne om man har en reim som kun drar dynamo. Din drar jo dynamo, vannpumpe, A/C og servopumpe.

Saab NG 9-3
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: reg-kjede med tilbehør
Atzz N1868 skrev:Dopus skrev:Når jeg først bytta drivreimen eller hva den nå heter på min 9-5 så skiftet jeg løpehjulene OG strammeren i samme slengen. Er ikke så forbanna dyrt, blir kjedelig om en må av med greiene igjen senere fordi strammeren da er utslitt. Så mitt tips, skift både løpehjulen(e) og strammeren.
Noen som forveksler reg-kjede med multireim?
Ehh....NEI.
Jeg skifter registerkjede, balanseakselkjede, drivreim(mulireim, auxilery reim, dynamoreim...kjært barn, mange navn)
Regkjede og balanseakselkjede kommer som komplette sett, med nye tannhjul, skinner osv.
Men tror ikke multireim(drivreim,dynamoreim...

Greit det er ikke verdens værste jobb å ta det av seinere, men når en først har flytta motoren i forbindelse med regkjede bytte så hadde en god plass til å ta løpehjulene med strammer og multireim...kan være steike trangt der nedi når motoren står slik den skal.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: reg-kjede med tilbehør
ja.. du har det..ikke på registerkjede ...men til multireima.Toremann skrev:jeg vet at jeg har registerkjede i motoren min, men har jeg løpehjul og strammehjul som på en reg-reim motor?
Har hatt 120 000 km servicen for en stund siden, og kan ikke huske at løpehjul og strammer har blitt byttet. noen som vet?
Kjede med tilbehør skiftes vanligvis ikke før det begynner å rasle, og har ikke noe fast intervall, etter det jeg kan huske, men multireima med strammer og løphjul som driver vannpumpe, ac, servo, og dynamo (tror ikke jeg glemte noe nå) har vel faste intervaller. Har opplevd at løpehjul til multireim har skjært seg i lageret og ødelagt reima på 9-5 som kun hadde 90k km på telleren.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: reg-kjede med tilbehør
Ahh ja, er jo løpehjul på balansekjede jaDopus skrev: Ehh....NEI.

- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: reg-kjede med tilbehør
Atzz N1868 skrev:Dopus skrev:Når jeg først bytta drivreimen eller hva den nå heter på min 9-5 så skiftet jeg løpehjulene OG strammeren i samme slengen. Er ikke så forbanna dyrt, blir kjedelig om en må av med greiene igjen senere fordi strammeren da er utslitt. Så mitt tips, skift både løpehjulen(e) og strammeren.
Noen som forveksler reg-kjede med multireim?
Du skriver "Noen som forveksler regkjede med multireim"Atzz N1868 skrev:Ahh ja, er jo løpehjul på balansekjede jaDopus skrev: Ehh....NEI.
Jeg skriver "ehh...NE"I
Du skriv "Ahh ja, er jo løpehjul på balansekjede ja

Du burde da se ut i fra resten av svaret mitt at jeg ikke blander Regkjede, balanseakselkjede og multireim.
Har skiftet alle dem på 9-5en min.
Så på ditt spørsmål fra tidligere post
"Noen som forveksler regkjede med multireim"
Så svarer jeg fortsatt:
"Ehh....NEI, jeg forveksler ikke regkjede med multireim"

Men nok om, trådstarter har vel fått svar på det han lurte på.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Toremann
- 0.7 bar
- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Re: reg-kjede med tilbehør
joda fikk litt mer oversikt nå, men du nevner at du tror det er fastsatte intervaller på bytte av strammer og løper på multireima. så mao bør jo dette være ting som blir fulgt opp av verkstedet i forbindelse med service på bilen?
Saab NG 9-3
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: reg-kjede med tilbehør
Det er vel reima som har faste intervaller, men det koster ikke såmye ekstra å skifte løpehjul og strammer samme slengen. Har sett en bil som kun var gått 90k km hvor et av løpehjulene hadde skjært seg slik at også reima gikk til h"#¤"%te.
Syntes i hvertfall det var verd den ekstra invisteringen ved å skifte strammer og løpehjul når jeg alikevel skiftet reima, for å være på den sikre siden. Vannpumpen går vel også på denne reima, så hvis noe ryker der og man ikke oppdager det så kan det føre til at motoren overopheter, men mest sansynlig så vil man merke det, det gjorde man i hvertfall på den 9-5 som kun hadde gått 90 tusen da løpehjulet tok kvelden. Så man skiftet bare reim løpehjul og strammer så var alt i orden igjen, men det koster jo selfølgelig enda et verkstedbesøk.
Jeg kjøpte selv et ferdig sett med strammer, løpehjul og reim.
Syntes i hvertfall det var verd den ekstra invisteringen ved å skifte strammer og løpehjul når jeg alikevel skiftet reima, for å være på den sikre siden. Vannpumpen går vel også på denne reima, så hvis noe ryker der og man ikke oppdager det så kan det føre til at motoren overopheter, men mest sansynlig så vil man merke det, det gjorde man i hvertfall på den 9-5 som kun hadde gått 90 tusen da løpehjulet tok kvelden. Så man skiftet bare reim løpehjul og strammer så var alt i orden igjen, men det koster jo selfølgelig enda et verkstedbesøk.
Jeg kjøpte selv et ferdig sett med strammer, løpehjul og reim.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459