plugger og 900 t8 1987 mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

plugger og 900 t8 1987 mod

Legg inn av santo » 25 apr 2010, 10:45

Kjørte med bp 7 es disse sotet litt ble svarte med en co på 3,45

Satte ned co til 2,0 og byttet til BP 6 ES de soter ikke men er gråaktige kansje litt lav co på den gamle bilen ?

I innstruksjonsboka står det at den skal ha BP 7 EV hva står. V .for.

Hva er optimal co plugger for denne motoren.
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: plugger og 900 t8 1987 mod

Legg inn av na_X » 25 apr 2010, 11:46

Du skal ha de samme som står i instruksjonsboka, dette har med varme å gjøre!
Smeltede plugger i toppen er aldri morro..
Er det noe feil med COen på din T8 så må du heller sjekke andre ting, injectionen er en fin plass å starte + kaldstartdyse.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: plugger og 900 t8 1987 mod

Legg inn av Paul N1176 » 25 apr 2010, 12:04

B = Thread Diameter - 14 mm
P = Construction - Projected Insulator type
7 = heat rating numbers (2 hot -> 11 cold)
E = Thread Reach - 19 mm (3/4”)
V = Firing End Construction - Fine wire gold palladium center electrode

http://www.ngksparkplugs.com/docs/tech/ ... berkey.pdf
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

Re: plugger og 900 t8 1987 mod

Legg inn av santo » 25 apr 2010, 16:55

Ok da blir det bp7ev
Det er ikke noe feil med co,en bare et spørsmål om noen har erfaring med hva som er opptimalt.
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: plugger og 900 t8 1987 mod

Legg inn av Tor N12 » 25 apr 2010, 17:40

Du kan godt bruke BCP7-ES, EV er platinavarianten.. eneste forskjell er at EV er MYE dyrere og varer litt lenger
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

Re: plugger og 900 t8 1987 mod

Legg inn av santo » 25 apr 2010, 18:14

Du skriver BCP 7 ES Jeg sa BP 7 ES er det noen forskjell
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: plugger og 900 t8 1987 mod

Legg inn av Tor N12 » 25 apr 2010, 18:26

santo skrev:Du skriver BCP 7 ES Jeg sa BP 7 ES er det noen forskjell
Hups, sjekk instruksjonsboka... tenkte på T16 jeg, på de så er det i allefall samme om man benytter ES eller EV, forskjellen er pris og holdbarhet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

Re: plugger og 900 t8 1987 mod

Legg inn av santo » 25 apr 2010, 19:11

Boka sier BP7EV men det kan vel ikke ha noe å si at jeg bruker BP7ES selv om det ikke står noe om det i boka.
HAYNES Sier champion N7YCC
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: plugger og 900 t8 1987 mod

Legg inn av Paul N1176 » 25 apr 2010, 20:09

N7YCC = BP7ES

N7GY = BP7EV
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: plugger og 900 t8 1987 mod

Legg inn av Tor N12 » 25 apr 2010, 21:55

Paul N1176 skrev:N7YCC = BP7ES

N7GY = BP7EV
Stemmer det, men for all del bruk NGK på alle Saab'er!!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

Re: plugger og 900 t8 1987 mod

Legg inn av santo » 26 apr 2010, 14:26

Vær du sikker kun NGK på mine saaber :D
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania

Svar