Kunne vel ha formulert meg bedre.. Mitt poeng er at jeg ikke er et sekund i tvil om at f.eks bilmodeller som er rammet av oil-sludge hadde berget mye bedre med kvalitetsolje! Det er jo mulig at Biltema har kvalitetsoljer også, poenget er jo rett og slett at ingen av oss vet hva de selger og da skjønner jeg ikke hvorfor man skal spare seg til fant. Om man ser på kostnader ved bilhold så utgjør utgiftene til oljeskift omtrent null!!Aleks-ander_N948 skrev:Så du mener altså at viss mann bruker biltema olja så får mann motorras til slutt? Jeg har den oppfatningen av at mye av oljen kommer fra samme plass, bare at den blir tappet i andre dunker med andre merker.Tor N12 skrev:Kjenner jeg må le litt
Altså, en ting er å "spare" noen kroner på en gammel haug av en bil der det ikke er så nøye, da forstår jeg biltema-olje mm
F.eks så bruker jeg biltemaolje på tyskerbrakka mi (M91 230TE), men regner man på bilutgifter så utgjør jo prisen på olje null på driftsbudsjettet og da er det jo heller en virkelig god forsikring mot eventuelle overraskelser å kjøpe god kvalitet samt å skifte ofte. Hjelper lite å spare 200-700 på et oljeskift om man får motorras en dag
Ser heller ikke helt poenget når man t.o.m hos Saab får billigolje (160.- for 5 liter) som er godt egnet på sugere eller eldre biler der det ikke er så nøye, Statoil, Mobil m.flere har jo også slike alternativer, selv hos Felleskjøpet så vet man jo hva det er man får.
Så kommer jo "tro" og personlige preferanser inn i bildet også, selv kommer jeg aldri mere til å bruke olje fra Shell av den enkle grunn at jeg har hatt to motorhavarier mens jeg kjørte på olje fra dem. Nå var jo dette noen idiotiske gamle Opler så det er nok 98% sikkert ikke oljen sin skyld, men når man har hatt den dårlige erfaringen så ser jeg ingen grunn til å bruke den igjen.