Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Trond_
- 1,5 bar

- Innlegg: 371
- Registrert: 24 jan 2008, 00:10
- Navn: Trond
- Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
- Sted: Måløy
Legg inn
av Trond_ » 03 mai 2010, 18:06
Igår kom det en tikkelyd fra motoren under pådrag..jo meir gass jo høgare lyd..ganske kraftig tikke lyd i oppoverbakker osv. So når "mekanikeren" skulle høyre lyden so rusa eg motoren 3-4 ganga,so pluttseli var lyden vekk
Så idag kom tikke lyden tilbake. So eg ruste motoren 3-4 ganga,så vipps var lyden vekk igjen..Kan det vere en ventil som henger seg opp,men slipper når eg ruser den mon tro? Men det som er litt rart at bilen går like "godt" både med og uten tikkelyden..

er 2liter suger det er snakk om...
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 03 mai 2010, 20:52
Kan være en ventiltrykker som ikke er helt frisk. Kjenner ikke så godt til din motor, men ut fra lyden du beskriver kan det være det. Høres ut som den funker best når den har høyere trykk, men vet ikke uten å ha hørt lyden.
Noe forskjell på varm og kald motor?
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 03 mai 2010, 21:33
Prøv en diesel flush... søk på det her på forumet

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Trond_
- 1,5 bar

- Innlegg: 371
- Registrert: 24 jan 2008, 00:10
- Navn: Trond
- Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
- Sted: Måløy
Legg inn
av Trond_ » 03 mai 2010, 22:11
ingen forsjell på kald eller varm motor..tikkinga kommer på begge deler..men nå har eg kjørt noen timer ikveld,og har ikkje hørt meir til tikkinga..men skal ta en diesel flush imårra

-
variator
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 73
- Registrert: 23 feb 2010, 13:25
- Navn: Terje Dahl
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.
Legg inn
av variator » 04 mai 2010, 22:17
Typisk ventilløfter som ikke blir fyllt dette! Hadde en Subaru Leone for noen år siden, kjørte jeg på noe annen olje enn Mobil 1 så hørtes den ut som en gammel sjark!
Motorrens virker bra, jeg begynte faktisk å bruke det hvert oljeskift og problemet forsvant faktisk etter hvert, hvis jeg brukte tynn, helsyntetisk olje.
-
Endre88 N1527
- 1,5 bar

- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Legg inn
av Endre88 N1527 » 06 mai 2010, 19:07
Bytt olje ja
Min tikka nåke heilt grusomt no

... Men de forsvinne heilt når eg bytta olje
-Ei stond

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 07 mai 2010, 08:30
Høres ut som det er en ventil løfter som ikke vil opperere som den skal. Du kan enkelt fikse dette ved å ta av toppdekselet, ut med kammene og rense ventiltrykkerne.
Mvh. Pål