Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Chrissen
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 83
- Registrert: 05 apr 2010, 21:45
- Navn: Christian
- Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
- Sted: Askøy
Legg inn
av Chrissen » 08 mai 2010, 01:10
hei
Var ute og kjørte isted også girte jeg ned fra 3 til 2 giret og slapp clutchen, da hørte jeg et dunk og girkassen hoppet av. måtte kjøre hjem på 2 giret

er dette en enkel sak og fikse eller må det mye til for å få det på stell igjen?
Nedsig at det skjer, men har også hørt om mange som bytter til 9.3 kasse pga den er sterkere, er det det samme om kassen kommer fra en diesel eller bensinbil da?
Er ikke så bilkyndig så jeg har ikke peiling.
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !
-
Vegars
- 2.0 bar

- Innlegg: 811
- Registrert: 10 jan 2006, 23:17
- Medlemsnummer: N631
- Navn: Vegar
Legg inn
av Vegars » 08 mai 2010, 07:17
Ville den ikke i noe annet gir?
Ingen ulyder i 2 giret?
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
-
Chrissen
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 83
- Registrert: 05 apr 2010, 21:45
- Navn: Christian
- Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
- Sted: Askøy
Legg inn
av Chrissen » 08 mai 2010, 08:16
Vesto skrev:Ville den ikke i noe annet gir?
Ingen ulyder i 2 giret?
var ingen ulyder eller noe sånt, men den ville ikke i noe annet gir. kunne vri rundt på giret uten og bruke clutch å ingenting skjedde, tror den har bare hoppet av mest sansynlig. er dette noe vanskelig og få på plass?
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 mai 2010, 08:41
Er ikke bare giroverføringa, da? Ta en titt ned mellom motor og torpedovegg, få noen til å røre på spaken for deg så ser du hvilken del det gjelder. Har det løsna så skal girspak og kasse låses i fjerde før det strammes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Vegars
- 2.0 bar

- Innlegg: 811
- Registrert: 10 jan 2006, 23:17
- Medlemsnummer: N631
- Navn: Vegar
Legg inn
av Vegars » 08 mai 2010, 08:52
Enig med Ingvar!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
-
Chrissen
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 83
- Registrert: 05 apr 2010, 21:45
- Navn: Christian
- Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
- Sted: Askøy
Legg inn
av Chrissen » 08 mai 2010, 09:11
Ingvar N629 skrev:Er ikke bare giroverføringa, da? Ta en titt ned mellom motor og torpedovegg, få noen til å røre på spaken for deg så ser du hvilken del det gjelder. Har det løsna så skal girspak og kasse låses i fjerde før det strammes.
Ser jeg da om noen røre på spaken, prøvde litt igår, virker ikke som den tar i noe som helst når jeg rørte i den, tok ani litt når jeg tok den bort og ned i det som skal være revers.
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 mai 2010, 09:30
Ja da er det vel bare å finne verktøykassa da...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Chrissen
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 83
- Registrert: 05 apr 2010, 21:45
- Navn: Christian
- Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
- Sted: Askøy
Legg inn
av Chrissen » 08 mai 2010, 09:39
Er vel ikke noe annet og gjøre, får gå ut og begynne med en gang.
heldigvis er det fint vær

Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !
-
Chrissen
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 83
- Registrert: 05 apr 2010, 21:45
- Navn: Christian
- Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
- Sted: Askøy
Legg inn
av Chrissen » 09 mai 2010, 15:18
Problem løst
Var griseheldig, kun en plastdel som var knekt mellom motor og torpedovegg, heldigvis!
Fort gjort og fikse og ikke noe stort av utgifter heller!
Nå er det ut å kjøre i finværet
