Skal bytte bremsekfraft forsterkeren i min -01 Saab 9-5. 2,3T motor....
Lurer på om alt arbeid gjøres fra motorrom eller om jeg må på innsiden av coupen, under dashbordet, i tillegg?
Skulle gjerne hatt noen tips mht jobben.
Kommer suselyder fra forsterkeren ved kjøring og tomgang, men forsvinner ved bremsing....
Ved oppstart og første bremsing rett etter, er pedal hard og bilen bremser DÅRLIG....
Bytte bremsekraft forsterker 9-5
Moderator: Moderatorer
- Fiberkneip
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 53
- Registrert: 29 feb 2008, 20:37
- Navn: Martin Leirvik Olsen
- Bil: Saab 9-5 2.3t Stv.
- Sted: Brønnøysund
- Fiberkneip
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 53
- Registrert: 29 feb 2008, 20:37
- Navn: Martin Leirvik Olsen
- Bil: Saab 9-5 2.3t Stv.
- Sted: Brønnøysund
Re: Bytte bremsekraft forsterker 9-5
Må da være noen som har gjort denne jobben?
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Bytte bremsekraft forsterker 9-5
Har du konstatert at det er servopumpen? Har du manuel eller automatgir?
Jeg har hatt det samme på min 9-5 med automat, og der var det vakumklokken som var synderen. Feilen lå i innfestingen der slangen går inn. Innfestingen fantes ikke som byttedel, så dette ble ordnet med lim.
Jeg har hatt det samme på min 9-5 med automat, og der var det vakumklokken som var synderen. Feilen lå i innfestingen der slangen går inn. Innfestingen fantes ikke som byttedel, så dette ble ordnet med lim.
"Alt" fra totakt til turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte bremsekraft forsterker 9-5
Kan være greit å lokalisere suselyden først... men er du sikker på at det er noe feil på vakuumklokka så er det jo bare å bytte. Det ser ut som en grei jobb, fire skruer fra baksida samt at du må løsne klipsen som holder forbindelsen til bremsepedalen. Før du kommer så langt, må du selvsagt suge ut bremsevæska fra beholderen, og demontere hovedsylinderen. Å fjerne et bremserør eller to fra ABS-enheten kan gjøre det enklere å få vakuumklokka ut og inn.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan