9-5n starter ikke.
Moderator: Moderatorer
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
9-5n starter ikke.
I dag var kona ute å kjørte. Stanset ved skolen, og da hun skulle dra igjen startet ikke bilen.
Har lest endel tråder vedr veivakselgiver og forstår det dithen at er den gåen så starter den overhode ikke.
Bilen starter og går noen få sekunder. Bensinpumpen tikker tilsyneslatende som den skal (lukter også bensin). Tennkassetten er byttet for ca 10.000 km siden. Kan det være veivakselgiveren allikevel?
jeg har ikke hatt driftstans på den tidligere. Har forresten merket at den har hatt litt ujevn tomgang i det siste.
Bilen er den 9-5 2.0 2002 modell.
Har lest endel tråder vedr veivakselgiver og forstår det dithen at er den gåen så starter den overhode ikke.
Bilen starter og går noen få sekunder. Bensinpumpen tikker tilsyneslatende som den skal (lukter også bensin). Tennkassetten er byttet for ca 10.000 km siden. Kan det være veivakselgiveren allikevel?
jeg har ikke hatt driftstans på den tidligere. Har forresten merket at den har hatt litt ujevn tomgang i det siste.
Bilen er den 9-5 2.0 2002 modell.
"Alt" fra totakt til turbo
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: 9-5n starter ikke.
Det lukter litt giver da ja, de kan både dø brått eller være ustabile i forkant for så å dø. Jeg bytta min på 200k "just in case" ettersom det er en av de kjente problemene.
Men giver'n sitter litt kronglete til, så det er kjappere å få testa en annen kassett bare for å eliminere. Jeg kjøpte en helt ny tennkassett (v.3.7) som ikke ble gammel, men fikk heldigvis bytta på garanti.
Men giver'n sitter litt kronglete til, så det er kjappere å få testa en annen kassett bare for å eliminere. Jeg kjøpte en helt ny tennkassett (v.3.7) som ikke ble gammel, men fikk heldigvis bytta på garanti.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: 9-5n starter ikke.
Da er veivakselgiveren byttet. Ingen bedring.
Har testet en annen tennkassett. Ingen bedring.
Bensinpumpen "durer" og det lukter bensin når jeg har prøvd ett par ganger.
Er en snodig tikkelyd, antakelig fra et relé, i startfasen. Samtidig som bilen går gjennom sjekkprogrammet.
Noen som har noen flere tips?
Har testet en annen tennkassett. Ingen bedring.
Bensinpumpen "durer" og det lukter bensin når jeg har prøvd ett par ganger.
Er en snodig tikkelyd, antakelig fra et relé, i startfasen. Samtidig som bilen går gjennom sjekkprogrammet.
Noen som har noen flere tips?
"Alt" fra totakt til turbo
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: 9-5n starter ikke.
Og bensin er det på den?Morten S. skrev:Da er veivakselgiveren byttet. Ingen bedring.
Har testet en annen tennkassett. Ingen bedring.
Bensinpumpen "durer" og det lukter bensin når jeg har prøvd ett par ganger.
Er en snodig tikkelyd, antakelig fra et relé, i startfasen. Samtidig som bilen går gjennom sjekkprogrammet.
Noen som har noen flere tips?
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5n starter ikke.
Tikkinga er ikke fra gasspjeldet? Tenker på om det står i limp home.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Re: 9-5n starter ikke.
Tikkinga kommer fra rundt gasspjeldet ja.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5n starter ikke.
Da bør den starte om du gir litt gass. Resett spjeldet og slett feilkoden, er du heldig så holder det en stund!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: 9-5n starter ikke.
Takk Ingvar. Startet når jeg ga gass. Går ikke på tomgang, så da skal jeg få prøvd å resette systemet.
"Alt" fra totakt til turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5n starter ikke.
Se i FAQ, god beskrivelse der. Husk å slette feilkoden samtidig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: 9-5n starter ikke.
Hva antar du er defekt? Jeg skjønner ikke hva du mener.Ingvar N629 skrev:Da bør den starte om du gir litt gass. Resett spjeldet og slett feilkoden, er du heldig så holder det en stund!

Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Re: 9-5n starter ikke.
Her må gasspeldet resettes, kommer feil tilbake må speldhus byttes
Mvh
Bent

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9-5n starter ikke.
Normalt sett ja, men det kan også være andre ting som gjør at spjellhuset går i limp home, f,eks defekt styreboks (uvanlig nå da, først og fremst modeller fram til 2000 og de fleste av disse har jo fått byttet trionicboksen på garanti).Bent N208 skrev:Her må gasspeldet resettes, kommer feil tilbake må speldhus byttes![]()
Mvh
Bent
Poenget er i allefall at om man har tilgang til å lese ut feilkodene så er det kjekt å sjekke hvorfor spjellhuset går i limp home før man kjøper nytt.
En annen god regel på T7 er å demontere og rengjøre spjellhuset, spes om man har hatt turbohavari eller dårlig veivhusventilajson/oilsludge
Speedparts, Saab Service Senter m.flere tar jo ikke noe for å lese ut kodene så jeg ville i allefall ha sjekket dette før bytte men det er desverre ikke uvanlig at de ryker heller så dette må hver enkelt vurdere.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Re: 9-5n starter ikke.
Jeg resatte spjelhuset og nulla feilkoden tidligere i dag, og har nå kjørt den endel mil og feilen har vertfall ikke kommet tilbake enda 

N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
Re: 9-5n starter ikke.
mitt spjellhus ble resatt en gang i tiden, samt at feilkode ble sletta. mange tusen km, en totalvrak og maptun steg4 senere funker spjellhuset fremdeles fint. har ikke trengt å resette det, og feilkoden er programmert bort slik at den ikke kommer igjen:) Har likevel 2 i reserve da. de er grisedyre på saab, vestfold auto skulle i sin tid ha ca 10 000 + arbeid for å bytte...:sPeter skrev:Jeg resatte spjelhuset og nulla feilkoden tidligere i dag, og har nå kjørt den endel mil og feilen har vertfall ikke kommet tilbake enda
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998