Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
9000-fan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 09 apr 2009, 12:56

Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Legg inn av 9000-fan » 17 mai 2010, 22:00

Har en god 8v turbo-motor uten intercooler. Er det mulig (ukomplisert...?) å montere den i en 9000i CC?

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Legg inn av na_X » 17 mai 2010, 22:28

det er sikkert mulig, men spørsmålet er vel heller hvorfor? enklere og rimeligere å heller bare sette i en 16v som er beregna fra før til 9000. ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Legg inn av Vangen N622 » 18 mai 2010, 01:02

Alt er mulig. Spørsmålet er: Hvor mye tid og energi er du villig til å bruke for å ti steg tilbake med å putte en T8 motor i en bil som har et helt annet ledningsnett. For å si det slik så er det et urealistisk prosjekt med mindre du er mekaniker på heltid.
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Legg inn av Pål N526 » 18 mai 2010, 16:22

overhodet ikke verd det :roll: Heller delemotor i fra 9000 og selg den 8v du har stående :roll:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

9000-fan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 09 apr 2009, 12:56

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Legg inn av 9000-fan » 18 mai 2010, 22:41

Takker for svarene. Da blir det enten å selge 900en, eller å skaffe en med mindre rust... Kanskje...

Lurer på om 8v-turboen går glatt oppi en 900 med forgasser, eller om det er lettere med en 900i?

8v bør det uansett være da, slik jeg forstår det.

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Legg inn av Jim S. N1578 » 18 mai 2010, 23:04

9000-fan skrev:Lurer på om 8v-turboen går glatt oppi en 900 med forgasser, eller om det er lettere med en 900i?

8v bør det uansett være da, slik jeg forstår det.
Er en del enklere med en 900i ja. For med forgassermotoren er det ingen elektrisk bensinpumpe. Så kommer det an på årsmodell T8. Elektronikk, beregnet med lambdasonde og kat eller ikke. Du må bytte fjærene også... Det "enkleste" er å kjøpe fix ferdig bil, kan jeg si med en gang. Men det er ingen umulighet å bygge om nei. Har selv bygget om en OG900 GL (4-speed)til OG900i (5-speed). Hadde donorbil og byttet ALT av motor, girkasse, giroverføringer, ledningsnett, tank og bensinrør osv,osv. Brukte 3 dager fra å plukke ned bilene til å sette sammen den ene og starte opp. I tillegg til arbeidet med å bytte alt dette kreves det dessuten en del papirarbeid. Godkjenninger fra Saab og fra Biltilsynets tekniske avdeling. Full dokumentasjon på motor og bevis på at alt som må byttes - er byttet... Min anbefaling. Glem det ;)
PS: Tror det er samme om du setter inn T8 eller T16. Forskjellen er at det kreves ventilerte bremser fremme i hvert fall

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Legg inn av Vangen N622 » 19 mai 2010, 08:15

Det kan ikke kreves ventilerte bremser forran for T16. Det kommer ikke originalt fordi T16 motorene kom før de gikk over til den nye typen understell.
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Legg inn av Eirik N396 » 19 mai 2010, 08:19

Vangen N622 skrev:Det kan ikke kreves ventilerte bremser forran for T16. Det kommer ikke originalt fordi T16 motorene kom før de gikk over til den nye typen understell.
Neida, det er ikke noe krav om ventilerte skiver. Når det gjelder fjærer det mulig at noen har vært nødt til å bytte disse, men det har ihvertfall ikke stått i noen av papirene jeg har sett. (Men jeg sier som sagt ikke det er umulig, for det finnes vel omtrent ikke to identiske slike papirer..)

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Legg inn av Jim S. N1578 » 19 mai 2010, 09:41

Vangen N622 skrev:Det kan ikke kreves ventilerte bremser forran for T16. Det kommer ikke originalt fordi T16 motorene kom før de gikk over til den nye typen understell.
Ja det stemmer vel når jeg tenker meg om. T16 kom jo i 1984 mens ventilerte skiver foran først kom så sent som i 1988. My mistake. ;)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Legg inn av Tor N12 » 19 mai 2010, 10:21

Finnes også ventilerte skiver for det gamle boltmønsteret ;) Sjeldne men de finnes :)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Mulig å sette 900 Og 8v t -motor i en 9000CC?

Legg inn av Børre N17 » 19 mai 2010, 10:26

Ja, det fantes ventilerte på 86-87 og900. (muligens som option evt på exportmodell, noen som vet eksakt?)
Men som sagt er det ikke et krav med ventilerte for T16 i og900/99/90.

edit: Tor kom i forkjøpet. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar