Startproblem 9000 i.1992
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 95
- Registrert: 27 des 2006, 20:44
- Medlemsnummer: N 871
- Navn: vidar sørby
- Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
- Sted: Møre_Romsdal
Startproblem 9000 i.1992
Bilen er en 1992 Mod.9000 i.Bilen har stått stille et par mnd,Og vil ikke starte.Hørte ikke bensinpumpe,så målte vedr strøm til pumpe.Ikke strøm på pumpe,og fikk da Err i edu etter måling.La strøm direkte på pumpe sikring,og pumpen går/fosser ut bensin bak.Okay! da er det releet som streiker.Men får ikke start ved og tvangskjøre pumpe.Skjekket plugger de virker tørre,jeg har full gnist på plugger.
Hva kan det være som gjør at man da ikke får start?.Hva med Err,kan man få vekk feilkode? Demonert poler batteri.Prøvd.
Har ikke hatt problem med bilen før nå.
Hva kan det være som gjør at man da ikke får start?.Hva med Err,kan man få vekk feilkode? Demonert poler batteri.Prøvd.
Har ikke hatt problem med bilen før nå.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Startproblem 9000 i.1992
Har du prøvd å skrudd av bensinrøret mellom "trykkrøret" og trykkregulatoren og sett om du har "full" trykk der da?Saabvidar.N.871 skrev:La strøm direkte på pumpe sikring,og pumpen går/fosser ut bensin bak.Okay! da er det releet som streiker.Men får ikke start ved og tvangskjøre pumpe.
(Husk at releet har et 87B og ikke 87A utgang om det er releet som er gåent)
På min gamle 1990 9k kunne jeg slette feilkoder med to ledninger og en trykkbryter koblet mellom kontaktdonet i motorrommet og jord. Husker ikke hvilken pol det var på kontaktdonet i farten. Vet ikke om det er stor forskjell fra 1990 - 1992 på kodelesing/sletting

Sist redigert av Jim S. N1578 den 18 mai 2010, 23:37, redigert 2 ganger totalt.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Startproblem 9000 i.1992
Høres vel ut som veivakselgiver.. Får du ikke signal fra denne så starter ikke pumpa
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 95
- Registrert: 27 des 2006, 20:44
- Medlemsnummer: N 871
- Navn: vidar sørby
- Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
- Sted: Møre_Romsdal
Re: Startproblem 9000 i.1992
Jeg takker for svar fra begge og mye mulig dette,men gnist på plugg er blitt borte?.Trodde ikke det var veivakselgiver på så gammel bil:aldri skiftet: Må man ut med heile innsug Tor.Ligger den under starter eller er det ved Dynamo.Har skjekket men klarte ikke finne noe.Det Sto venster side,men utfra/innenfra ? Stemmer det, att man kan slette koder fra Pin til jord,men så enormt lenge siden man gjorde dette,glemselen.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Startproblem 9000 i.1992
Hallgiveren sitter på baksiden av reimhjulet
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 95
- Registrert: 27 des 2006, 20:44
- Medlemsnummer: N 871
- Navn: vidar sørby
- Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
- Sted: Møre_Romsdal
Re: Startproblem 9000 i.1992
Hei Tor
??? I følge repboka så skal den ligge under insugmanifoil.det er en 1991.i mod.Vet at på nyere er de der du sier.Nå lurer jeg?
??? I følge repboka så skal den ligge under insugmanifoil.det er en 1991.i mod.Vet at på nyere er de der du sier.Nå lurer jeg?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Startproblem 9000 i.1992
Nei, den sitter bak reimhjulet... skjønner ikke hva du tenker på som skal sitte under innsuget? Sikker på at du ikke tuller med benevnelsen?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 95
- Registrert: 27 des 2006, 20:44
- Medlemsnummer: N 871
- Navn: vidar sørby
- Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
- Sted: Møre_Romsdal
Re: Startproblem 9000 i.1992
Nei du kan så si.men sitter nå her med haynes 4A-14.Motorer utan Turbo.Vevaksellægesgivare.er ikke det vi snakker om?Demontera øvre og undre delarna av insugnignsgrenrøret.Det er der jeg lurer??
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Startproblem 9000 i.1992
Er ikke det pga kontakten til giveren da?
Giveren sitter i allefall under reimhjulet
Giveren sitter i allefall under reimhjulet

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 95
- Registrert: 27 des 2006, 20:44
- Medlemsnummer: N 871
- Navn: vidar sørby
- Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
- Sted: Møre_Romsdal
Re: Startproblem 9000 i.1992
Har lest her og det stemmer som du sier,ser ikke bilder av den men det står vevakselgivare.DI/APC-system.hvor ledningskontakt er ved batterikassen???Man må demontere svinghjul.Trodde ikke det var på min med vanlige tennpluggledninger.trodde de med Di kasset hadde det bare.Får begynne og demonter og se kor det ser ut.
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Startproblem 9000 i.1992
Dersom veivakselgiveren sitter på samme sted som 94-modellene (med tennkassett), er det griseenkelt å bytte. Trenger ikke demontere noe som helst.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 95
- Registrert: 27 des 2006, 20:44
- Medlemsnummer: N 871
- Navn: vidar sørby
- Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
- Sted: Møre_Romsdal
Re: Startproblem 9000 i.1992
Javel ja-Men i følge boka og Tor så er de bak reimhjulet,Da må man demontere reimhjulet,Og det kan da ikke være forskjell fra årsmodell hvor den sitter? det var jo det jeg lurte på om den sitter bak reimhjulet på alle 9k.?? fra 1985 til ----.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Startproblem 9000 i.1992
Neimen... svinghjul??
Altså, nå tar vi det en gang til.
Giveren sitter altså bak REIMHJULET
Fremgangsmåte for skifte fritt etter hodet:
1: Ta av høyre framhjul (pasasjersiden)
2: Ta av skjermbuelist og innerskjerm
3: Ta av multireima
4: Ta av den store bolten midt i reimhjulet (letteste er å bruke en muttertrekker, har du ikke dette så må du kansje ha noen til å hjelpe deg å låse svinghjulet slik at du får bolten løs):
5: Skru løs giveren, den sitter med to torxskruer (torx 15, kansje 10), når du løsner giveren så ser du at kabelen forsvinner
inn ved dynamoen og at den er klipset sammen med vannrøret som går på baksiden av motoren, i enden av denne finner du kontakten.
Montering i omvendt rekkefølge
Og ja, du har giver, dette er en hallgiver og den sitter på alle B202 med EZK- tenning samt på B234 i og turbo M90-92 samt på B234i M93
Skavold: nei, det er ikke samme giver på kortmotoren
Altså, nå tar vi det en gang til.
Giveren sitter altså bak REIMHJULET
Fremgangsmåte for skifte fritt etter hodet:
1: Ta av høyre framhjul (pasasjersiden)
2: Ta av skjermbuelist og innerskjerm
3: Ta av multireima
4: Ta av den store bolten midt i reimhjulet (letteste er å bruke en muttertrekker, har du ikke dette så må du kansje ha noen til å hjelpe deg å låse svinghjulet slik at du får bolten løs):
5: Skru løs giveren, den sitter med to torxskruer (torx 15, kansje 10), når du løsner giveren så ser du at kabelen forsvinner
inn ved dynamoen og at den er klipset sammen med vannrøret som går på baksiden av motoren, i enden av denne finner du kontakten.
Montering i omvendt rekkefølge
Og ja, du har giver, dette er en hallgiver og den sitter på alle B202 med EZK- tenning samt på B234 i og turbo M90-92 samt på B234i M93
Skavold: nei, det er ikke samme giver på kortmotoren
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Startproblem 9000 i.1992
Og kontakten finnes i flere varianter...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 95
- Registrert: 27 des 2006, 20:44
- Medlemsnummer: N 871
- Navn: vidar sørby
- Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
- Sted: Møre_Romsdal
Re: Startproblem 9000 i.1992
Den er grei Tor.Skal følge din anvisning og da må man vente med og bestille,til man har demontert for og få den riktige giver,Kan den bare legge av sånn videre uten at bilen har vært i bruk,kan man teste den,uten demontering? eller er det at når bensinpumpe/gnist manko så er det giver?