Nye fjær til SAAB 9-3, 2002
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Bil: SAAB 9-3 2.2 TiD SE, 2002
- Sted: Stavanger
Nye fjær til SAAB 9-3, 2002
Fjærene framme må byttes. Er det vits i å gå for orig/vanlig fjær eller er det best å bytte alle 4 med et senkesett? Hva er best med tanke på pris/kvalitet? Ser at det finnes noen sett som senker bilen med 30 eller 35 mm. Hvordan blir bilen i forhold til fartsdempere, veikanter (ved parkering)? Er det noen andre ting jeg må tenke på hvis jeg går for senkesett? Hjulene er originale (205/50 R16) men blir sikker byttet med R17 eller R18. Noen anbefalinger?
SAAB 9-3 2.2 TiD SE, 2002
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Nye fjær til SAAB 9-3, 2002
Det viktigste å tenke på synes jeg ihvertfall må være at senkesettet har TÜV-godkjenning, slik at det er mulig å få det inn i vognkortetandredob skrev:Er det noen andre ting jeg må tenke på hvis jeg går for senkesett?

-
- Grunnladetrykk
- Bil: SAAB 9-3 2.2 TiD SE, 2002
- Sted: Stavanger
Den er jeg med på! Takk. Men ellers? Må noe annet byttes i tillegg?Eirik N396 skrev:at senkesettet har TÜV-godkjenning
Fordeler kontra ulemper med senkesett?
http://www.saabservice.no/webshop/product/41309/794 - noe å satse på? Er det en god pris?
SAAB 9-3 2.2 TiD SE, 2002
- laesi N1097
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
Jeg ville sjekket mansjettene på støtdemperne når du først skal demontere. De øker jo levetiden på støtdemperne viss de er hele og tette.
Fordelene med "orginale" fjærer er jo at du slipper ekstra kostnader utover fjærene. de koster rundt 900kr pr. stk hos meca.(Her har du som STCN-medlem rabatt, vet ikke hvor mye på de aktuelle varene men det kan du jo sjekke)
Du risikerer ikke å få vibrering fra drivaksler som du kan være uheldig å få av senking.
Skal du skifte ut alle med senkesett må du i tillegg ta firehjuls-kontroll for å få det godkjent. Du må har kontroll hos biltilsynet til rundt 400kr?
Speedparts har vel sabla go pris på Eibach sine senkefjærer, fruen har disse på sin 9-3 med lik dekk dim. som deg og de er veldig bra!
Disse er det jo selvsagt Tüv-papirer på. i tillegg til livstids garanti?
Når det gjelder fremkommelighet så er det ikke noe problem. (Ikke prøvd helt fullastet)
Men heller ikke noe problem med slike kanter som er langs parkeringsplasser osv. Nå er dette en 2.0i uten disse skjørtene som du muligens har, men de bygger i SÅ mye så det burde gå greit.
Men har du planer eller ønske om lavere bil så er det jo nå du bør gjøre det. Siden fjærene dine allerede må byttes.
Mvh
Lars-Ove
Fordelene med "orginale" fjærer er jo at du slipper ekstra kostnader utover fjærene. de koster rundt 900kr pr. stk hos meca.(Her har du som STCN-medlem rabatt, vet ikke hvor mye på de aktuelle varene men det kan du jo sjekke)
Du risikerer ikke å få vibrering fra drivaksler som du kan være uheldig å få av senking.
Skal du skifte ut alle med senkesett må du i tillegg ta firehjuls-kontroll for å få det godkjent. Du må har kontroll hos biltilsynet til rundt 400kr?
Speedparts har vel sabla go pris på Eibach sine senkefjærer, fruen har disse på sin 9-3 med lik dekk dim. som deg og de er veldig bra!
Disse er det jo selvsagt Tüv-papirer på. i tillegg til livstids garanti?
Når det gjelder fremkommelighet så er det ikke noe problem. (Ikke prøvd helt fullastet)
Men heller ikke noe problem med slike kanter som er langs parkeringsplasser osv. Nå er dette en 2.0i uten disse skjørtene som du muligens har, men de bygger i SÅ mye så det burde gå greit.
Men har du planer eller ønske om lavere bil så er det jo nå du bør gjøre det. Siden fjærene dine allerede må byttes.

Mvh
Lars-Ove
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Jeg kjører med 35mm Eibach foran og 25mm Lesjöfors bak, har ingen problemer med fartshumper eller kanter langs veien, kjører forøvrig med 17'' felg og 215/45 dekk og 3 bar lufttrykk.
Bilen sitter merkbart bedre enn en uten senkefjører, og den er bedre å kjøre. Jeg må snart bytte dempere på min, og da tror jeg det bli Bilstein dempere fra SP.
Når du først er av med fjærbeina så kan du bytte fjærbenslager i samme slengen, de får du til 130,- pr stk hos SP, og mansjetten rundt demperene, som det blir nevnt over.
Men husk, at hvis du senker bilen, så bør du montere den ''motorhøjnings satsen'' som følger med fjærsettet fra SP, hvis ikke vil du få vibrering i rattet under akselerasjon. Jeg måtte bestille en, siden bilen var senket når jeg kjøpte den, men satsen var ikke montert, irriterende at det rister litt i rattet når jeg akser.
Bilen sitter merkbart bedre enn en uten senkefjører, og den er bedre å kjøre. Jeg må snart bytte dempere på min, og da tror jeg det bli Bilstein dempere fra SP.
Når du først er av med fjærbeina så kan du bytte fjærbenslager i samme slengen, de får du til 130,- pr stk hos SP, og mansjetten rundt demperene, som det blir nevnt over.

Men husk, at hvis du senker bilen, så bør du montere den ''motorhøjnings satsen'' som følger med fjærsettet fra SP, hvis ikke vil du få vibrering i rattet under akselerasjon. Jeg måtte bestille en, siden bilen var senket når jeg kjøpte den, men satsen var ikke montert, irriterende at det rister litt i rattet når jeg akser.

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI