Hjelp! Fuel cut? [LØST]
Moderator: Moderatorer
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Innlegg: 309
- Registrert: 22 sep 2006, 18:07
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
Hjelp! Fuel cut? [LØST]
Har et aldri så lite problem med bilen nå, og håper på tips fra dere som ikke er like grønne som meg.
Bilen er en 9-3 ss 03 mod 1,8t. Ikke helt orginal, uten å utdype det i særlig grad her.
Merket for litt siden at om jeg botna gassen i 4. på lavt turtall begynte det å riste i bilen. Idag er det likt på alle gir (ikke prøvd 1., men..) Det rister og det virker som bilen ikke vil, går ikke så godt som den skal og motorlampa blinker om jeg drar den litt på turtall. Den forsvinner etterpå.
Lurer på om jeg skal konkludere med at den ikke får nok bensin?
Før den gikk til vinterlagring hadde jeg problemer med motorlampa, feilkoden viste feil på lambda, regner med feil co da lambdaen ble bytta og lampa sa det samme. Fått beskjed fra SP om å sjekke downpipe da jeg i tillegg luktet eksos rundt turbo. Dette er meningen skal tas på kommende mandag. Men kan dette ha noe med en evt sprekk i downpipe å gjøre?
Takker for alle tips, spesielt for enkle ting å sjekke.
Bilen er en 9-3 ss 03 mod 1,8t. Ikke helt orginal, uten å utdype det i særlig grad her.
Merket for litt siden at om jeg botna gassen i 4. på lavt turtall begynte det å riste i bilen. Idag er det likt på alle gir (ikke prøvd 1., men..) Det rister og det virker som bilen ikke vil, går ikke så godt som den skal og motorlampa blinker om jeg drar den litt på turtall. Den forsvinner etterpå.
Lurer på om jeg skal konkludere med at den ikke får nok bensin?
Før den gikk til vinterlagring hadde jeg problemer med motorlampa, feilkoden viste feil på lambda, regner med feil co da lambdaen ble bytta og lampa sa det samme. Fått beskjed fra SP om å sjekke downpipe da jeg i tillegg luktet eksos rundt turbo. Dette er meningen skal tas på kommende mandag. Men kan dette ha noe med en evt sprekk i downpipe å gjøre?
Takker for alle tips, spesielt for enkle ting å sjekke.
Sist redigert av Freakshow N1674 den 06 jul 2010, 20:26, redigert 1 gang totalt.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
Re: Hjelp! Fuel cut?
For det første ville jeg latt bilen stå til du finner ut hva problemet er.
Jeg ville starta med å ta en komptest på alle 4 sylindre!
Jeg ville starta med å ta en komptest på alle 4 sylindre!
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Hjelp! Fuel cut?
Jepp, den er jo så blodtrimmet at stempelsprekk kan forekomme... kanskje spesielt på en viss software.
Men utover det, la bilen stå... men da jeg fikk fuelcut så ristet ikke bilen, den bare nykket med et sekunds mellomrom da jeg prøvde å kjøre hardt med høyt ladetrykk.
Men gangen før der så var det sprekk i porshelenshetten på tennpluggen!
Men utover det, la bilen stå... men da jeg fikk fuelcut så ristet ikke bilen, den bare nykket med et sekunds mellomrom da jeg prøvde å kjøre hardt med høyt ladetrykk.
Men gangen før der så var det sprekk i porshelenshetten på tennpluggen!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Innlegg: 309
- Registrert: 22 sep 2006, 18:07
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
Re: Hjelp! Fuel cut?
Okei, ikke svaret man håper på, selvfølgelig. Får ta en komp test. Noen andre idèer? Kanskje noen enkle tips for å sjekke rundt det med bensin og luft?
Kan ta med at jeg er ikke den som trør bilen mest. Morro av og til, men stopper fort, og drar den veldig sjeldent på turtall.
Hadde med en på sisteturen som kan en (god) del mer enn meg, som sa seg enig i at der var klare tegn på fuel cut.
Kan ta med at jeg er ikke den som trør bilen mest. Morro av og til, men stopper fort, og drar den veldig sjeldent på turtall.
Hadde med en på sisteturen som kan en (god) del mer enn meg, som sa seg enig i at der var klare tegn på fuel cut.
Sist redigert av Freakshow N1674 den 22 mai 2010, 01:51, redigert 2 ganger totalt.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Hjelp! Fuel cut?
WBL 
Altså, bredbåndslambda... da vet du alt som foregår og hvor rent og pent alt går.
Utover det går det an å sjekke adapsjoner osv. med Tech II

Altså, bredbåndslambda... da vet du alt som foregår og hvor rent og pent alt går.
Utover det går det an å sjekke adapsjoner osv. med Tech II
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Innlegg: 309
- Registrert: 22 sep 2006, 18:07
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
Re: Hjelp! Fuel cut?
Ved sprukket stempet, ville ikke da motorlampa vært der konstant? Dette er jo kun når man gir på litt, oppfører seg fint ved vanlig kjøring.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Hjelp! Fuel cut?
Både og.Freakshow skrev:Ved sprukket stempet, ville ikke da motorlampa vært der konstant? Dette er jo kun når man gir på litt, oppfører seg fint ved vanlig kjøring.
Men du vil merke sprukket stempel selv på tomgang (som regel) for å si det slik, så tviler for det.
Og det vil ikke si at motorlampen lyser, for å si det slik...
Men jeg tror mere på defekte tennplugger eller tilsvarende.
Har du turbotrykksmåler? I såfall, hvordan oppfører den seg?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Innlegg: 309
- Registrert: 22 sep 2006, 18:07
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
Re: Hjelp! Fuel cut?
Skal se over litt imorgen, på tennplugger og slikt. Husker jo 9-5en nykket en god del når tennpluggene var ferdige.Paradigm N558 skrev: Men jeg tror mere på defekte tennplugger eller tilsvarende.
Har du turbotrykksmåler? I såfall, hvordan oppfører den seg?
Har måler, ja. Var så stresset at jeg glemte litt av den når jeg først hadde folk som kunne følge med på den, da den er plassert i askebegeret.

Skal se om det ikke blir en liten tur imorgen, om jeg tør. Må finne ut litt mer først.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Hjelp! Fuel cut?
Gjør det, men ikke kjør for hardt, ikke belast deler som kanskje ikke har det så godt fra før avFreakshow skrev:Skal se over litt imorgen, på tennplugger og slikt. Husker jo 9-5en nykket en god del når tennpluggene var ferdige.Paradigm N558 skrev: Men jeg tror mere på defekte tennplugger eller tilsvarende.
Har du turbotrykksmåler? I såfall, hvordan oppfører den seg?
Har måler, ja. Var så stresset at jeg glemte litt av den når jeg først hadde folk som kunne følge med på den, da den er plassert i askebegeret.![]()
Skal se om det ikke blir en liten tur imorgen, om jeg tør. Må finne ut litt mer først.

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Innlegg: 309
- Registrert: 22 sep 2006, 18:07
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
Re: Hjelp! Fuel cut?
Shall do, er man skikkelig heldig så er feilen funnet før den kjøreturenParadigm N558 skrev: Gjør det, men ikke kjør for hardt, ikke belast deler som kanskje ikke har det så godt fra før av

-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Hjelp! Fuel cut?
Also, om du skal ta ut tennplugger, ikke undervurder godt verktøy! Skaff deg koppnøkkelsett til det formålet, altså gummiforet kopper, så slipper du å skade tennpluggen.. tro det, det har kostet meg 2100 kr en gangFreakshow skrev:Shall do, er man skikkelig heldig så er feilen funnet før den kjøreturenParadigm N558 skrev: Gjør det, men ikke kjør for hardt, ikke belast deler som kanskje ikke har det så godt fra før av

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Innlegg: 309
- Registrert: 22 sep 2006, 18:07
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
Re: Hjelp! Fuel cut?
Fremdeles åpen for forslag om noen har innspill, takker for hjelpen så langt 

-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hjelp! Fuel cut?
Det er jo vanskelig å stille diagnose ut ifra risting som beskrives skriftlig. Ta ut alle pluggene og sjekk farge, evt legg ut bilde her. Har du eksoslekkasje før lambda kan adapsjon ha gått i bunn. Men høres nesten tenningsrelatert ut, lampa kan lyse pga misfire... Kan være en coil... Få lest av feilkoden!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Hjelp! Fuel cut?
Hei.
Har du et stempel som er sprekk i hører du det ekstremt lett når du f.eks kjinner motor.(ta ut sikring på fuel og ta ut tennkasset, så bilen ikke starter) da hører du at det er et eller flere stempler som drar lettere over topp. du kan også høre det veldig lett når motoren går på tomgang og legger øret i oljepåfyllingsrøret. Man hører tydelig at en del av komp går den i bunnpanna på det gitte stempelet -ene. Kan også forekomme eksos om det skulle være store mengder lekasje.
En annen vill ting som slo meg at det kan jo være TCS som tuller med deg. Om bilen tror at den spinner vil den jo holde igjen litt på gassen osv.
Fuel kan det også være. Lenge siden filter er bytta?
En siste ting er tennplugger/tennkassett. Som Ingvar skriver vil du få blinking i check engine når du får missfire.
Dette er bare ulike teoremer ut i fra beskrivelsen som du har gitt. Er utrolig vanskelig å feilsøke slike ting over tekst
Mvh. Pål
Har du et stempel som er sprekk i hører du det ekstremt lett når du f.eks kjinner motor.(ta ut sikring på fuel og ta ut tennkasset, så bilen ikke starter) da hører du at det er et eller flere stempler som drar lettere over topp. du kan også høre det veldig lett når motoren går på tomgang og legger øret i oljepåfyllingsrøret. Man hører tydelig at en del av komp går den i bunnpanna på det gitte stempelet -ene. Kan også forekomme eksos om det skulle være store mengder lekasje.
En annen vill ting som slo meg at det kan jo være TCS som tuller med deg. Om bilen tror at den spinner vil den jo holde igjen litt på gassen osv.
Fuel kan det også være. Lenge siden filter er bytta?
En siste ting er tennplugger/tennkassett. Som Ingvar skriver vil du få blinking i check engine når du får missfire.
Dette er bare ulike teoremer ut i fra beskrivelsen som du har gitt. Er utrolig vanskelig å feilsøke slike ting over tekst

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Hjelp! Fuel cut?
Stemmer, det gjorde den på min bil da jeg kjørte PPC Steg1 av og til, men ikke hver gang.Ingvar N629 skrev: lampa kan lyse pga misfire...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero