Hjelp! Fuel cut? [LØST]

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hjelp! Fuel cut?

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mai 2010, 13:49

Paradigm N558 skrev:
Ingvar N629 skrev: lampa kan lyse pga misfire...
Stemmer, det gjorde den på min bil da jeg kjørte PPC Steg1 av og til, men ikke hver gang.
Det kommer jo an på antall pr tid... noe vil det jo alltid være.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Freakshow N1674
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 309
Registrert: 22 sep 2006, 18:07
Medlemsnummer: N1674
Navn: Thomas
Sted: Trondheim

Re: Hjelp! Fuel cut?

Legg inn av Freakshow N1674 » 22 mai 2010, 15:03

Pluggene så ihvertfall veldig bra ut. En litt mer bilkyndig sa at der var ingen tegn på sprekk i stempel. Finner jeg ikke ut noe før Tirsdag får jeg dra til merkeverksted og ta komptest og feilkodelesning.

Tror med ganske stor sikkerhet at dette ikke var en reaksjon av innblanding fra TCS.

Er det mulig at en stor eksoslekkasje vil påvirke bilen på lignende måter? Lukter ganske heftig fra under turbo, men får ikke bilen på bukk før Mandag for å inspisere downpipe.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hjelp! Fuel cut?

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mai 2010, 15:10

Som sagt så vil eksoslekkasje oppstrøms lambdasonde føre til feilmåling og at adapsjonen går i bunn. Det innebærer da at den går med feil blanding, noe som bør kunne tydes av fargen på pluggene. Derav rådet om å ta de ut og analysere de litt nærmere, evt legge ut bilde her.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Freakshow N1674
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 309
Registrert: 22 sep 2006, 18:07
Medlemsnummer: N1674
Navn: Thomas
Sted: Trondheim

Re: Hjelp! Fuel cut?

Legg inn av Freakshow N1674 » 22 mai 2010, 15:18

Ingvar N629 skrev:Som sagt så vil eksoslekkasje oppstrøms lambdasonde føre til feilmåling og at adapsjonen går i bunn. Det innebærer da at den går med feil blanding, noe som bør kunne tydes av fargen på pluggene. Derav rådet om å ta de ut og analysere de litt nærmere, evt legge ut bilde her.
Okei, får ta dem opp igjen for å se litt nærmere, og ta et bilde. Kan du utdype det med fargen på pluggene? Hva ser jeg etter for å kunne konkludere om det er feil blanding?
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hjelp! Fuel cut?

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mai 2010, 15:36

Er blandinga rett så er de lys, lys grå. Går den magert er de kritt hvite, og går den fett så er de svarte.

Har nå likevel, utifra beskrivelsen, mer trua på at det er en coil som tuller. Men kan jo være så mangt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Freakshow N1674
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 309
Registrert: 22 sep 2006, 18:07
Medlemsnummer: N1674
Navn: Thomas
Sted: Trondheim

Re: Hjelp! Fuel cut?

Legg inn av Freakshow N1674 » 22 mai 2010, 16:01

Okei, er det noen måte å få testet om det kan være coil? Pluggene var lyse, med noe sot. Så fin ut.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Hjelp! Fuel cut?

Legg inn av Morti » 22 mai 2010, 16:03

Bytt plugger også, de kan være dårlige selv om de ser fine ut utvendig
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hjelp! Fuel cut?

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mai 2010, 16:14

Coilen(e) må du nesten prøvebytte, vanskelig å feilsøke når den går som vanlig bortsett fra ved last. Er jo fire separate coiler på de der, så om du gidder å bytte en og en og prøve hver gang så blir det jo ikke så kostbart. Kan jo selvsagt feilsøkes ved last med tech 2 da, og følge med på misfire på hver sylinder men det er verkstedjobb. Om de tenker så langt som at det er mulig å gjøre det på den måten...

Men få lest av feilkoder og adapsjoner først, og fiks den eksoslekkasjen. Er jo slett ikke sikkert det er en av coilene det er noe feil med.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Freakshow N1674
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 309
Registrert: 22 sep 2006, 18:07
Medlemsnummer: N1674
Navn: Thomas
Sted: Trondheim

Re: Hjelp! Fuel cut?

Legg inn av Freakshow N1674 » 22 mai 2010, 16:44

Okei, skal gjøre det. Takker for svar :)
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-

Brukeravatar
Freakshow N1674
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 309
Registrert: 22 sep 2006, 18:07
Medlemsnummer: N1674
Navn: Thomas
Sted: Trondheim

Re: Hjelp! Fuel cut?

Legg inn av Freakshow N1674 » 24 mai 2010, 13:45

Fått gjort litt idag. Tok ned downpipe, der det var kjempesprekke. Var litt overrasket over hvor stor den var, og gikk nedover og langs sveisekanten. Fikk ihvertfall en til å sveise, og lagde noen sømmer for fordeling av varme. Eller noe :lol:

Men bilen ristet/ nykket som besatt, motorlampa kom jo opp som før og forsvant. Kobla til OBD2 og fikk ut feilkoden; P0301, som vil si misfire cylinder 1. Så da kan man vel håpe på coil, da?

Regner med det blir bestilling av nye plugger og 1 stk coil imorgen, ihvertfall. Noen som vet hva coil ligger på i pris? Håper Speedparts har på lager.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Hjelp! Fuel cut?

Legg inn av Aleks_ » 24 mai 2010, 14:11

Har du prøvd å prøvebytte coilene, for å se om du får samme resultatet på en annen sylinder?
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Freakshow N1674
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 309
Registrert: 22 sep 2006, 18:07
Medlemsnummer: N1674
Navn: Thomas
Sted: Trondheim

Re: Hjelp! Fuel cut?

Legg inn av Freakshow N1674 » 24 mai 2010, 14:15

Aleks_ skrev:Har du prøvd å prøvebytte coilene, for å se om du får samme resultatet på en annen sylinder?
Nei, det har jeg ikke. Han som jeg var hos skulle bort, så hadde vi fått litt mer tid hadde han muligens utstyr for kompresjonstest også. Menmen.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Re: Hjelp! Fuel cut?

Legg inn av saaero » 24 mai 2010, 17:21

Et gammelt knep er å lage seg et ca.5 cm.bredt plast el papirstrimmel og holde rett bak eksosrøret.Slår strimla litt inn i røret forholdsvis regelmessig har du brendte eksosventiler eller gjennomslag i en sylinder.

Brukeravatar
Freakshow N1674
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 309
Registrert: 22 sep 2006, 18:07
Medlemsnummer: N1674
Navn: Thomas
Sted: Trondheim

Re: Hjelp! Fuel cut?

Legg inn av Freakshow N1674 » 06 jun 2010, 20:40

Coilen ankom meg igår og ble byttet idag, sammen med pluggene. Samme symptomer. Sjekker bilen for feilkoder og denne gangen er det misfire i syl 2! Bytter coilene på sylinder 1 og 2 (coil fra sylinder 1 til 2 og motsatt). Denne gangen er feilkoden tilbake på sylinder 1.

Er det noen tvil om at det er coil som tuller her og jeg bør bytte samtlige?
Hvorfor kom ikke feilkode på begge sylindrene forrige gang?
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Hjelp! Fuel cut?

Legg inn av Pål N526 » 08 jun 2010, 16:46

Btw, så kan de gamle coilene gi en del missfire. De skal være av en lys konsistens på toppen. Mens de nyere er svarte.

Hva har du slags?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar