Det kommer jo an på antall pr tid... noe vil det jo alltid være.Paradigm N558 skrev:Stemmer, det gjorde den på min bil da jeg kjørte PPC Steg1 av og til, men ikke hver gang.Ingvar N629 skrev: lampa kan lyse pga misfire...
Hjelp! Fuel cut? [LØST]
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hjelp! Fuel cut?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Innlegg: 309
- Registrert: 22 sep 2006, 18:07
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
Re: Hjelp! Fuel cut?
Pluggene så ihvertfall veldig bra ut. En litt mer bilkyndig sa at der var ingen tegn på sprekk i stempel. Finner jeg ikke ut noe før Tirsdag får jeg dra til merkeverksted og ta komptest og feilkodelesning.
Tror med ganske stor sikkerhet at dette ikke var en reaksjon av innblanding fra TCS.
Er det mulig at en stor eksoslekkasje vil påvirke bilen på lignende måter? Lukter ganske heftig fra under turbo, men får ikke bilen på bukk før Mandag for å inspisere downpipe.
Tror med ganske stor sikkerhet at dette ikke var en reaksjon av innblanding fra TCS.
Er det mulig at en stor eksoslekkasje vil påvirke bilen på lignende måter? Lukter ganske heftig fra under turbo, men får ikke bilen på bukk før Mandag for å inspisere downpipe.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hjelp! Fuel cut?
Som sagt så vil eksoslekkasje oppstrøms lambdasonde føre til feilmåling og at adapsjonen går i bunn. Det innebærer da at den går med feil blanding, noe som bør kunne tydes av fargen på pluggene. Derav rådet om å ta de ut og analysere de litt nærmere, evt legge ut bilde her.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Innlegg: 309
- Registrert: 22 sep 2006, 18:07
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
Re: Hjelp! Fuel cut?
Okei, får ta dem opp igjen for å se litt nærmere, og ta et bilde. Kan du utdype det med fargen på pluggene? Hva ser jeg etter for å kunne konkludere om det er feil blanding?Ingvar N629 skrev:Som sagt så vil eksoslekkasje oppstrøms lambdasonde føre til feilmåling og at adapsjonen går i bunn. Det innebærer da at den går med feil blanding, noe som bør kunne tydes av fargen på pluggene. Derav rådet om å ta de ut og analysere de litt nærmere, evt legge ut bilde her.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hjelp! Fuel cut?
Er blandinga rett så er de lys, lys grå. Går den magert er de kritt hvite, og går den fett så er de svarte.
Har nå likevel, utifra beskrivelsen, mer trua på at det er en coil som tuller. Men kan jo være så mangt.
Har nå likevel, utifra beskrivelsen, mer trua på at det er en coil som tuller. Men kan jo være så mangt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Innlegg: 309
- Registrert: 22 sep 2006, 18:07
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
Re: Hjelp! Fuel cut?
Okei, er det noen måte å få testet om det kan være coil? Pluggene var lyse, med noe sot. Så fin ut.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
Re: Hjelp! Fuel cut?
Bytt plugger også, de kan være dårlige selv om de ser fine ut utvendig
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hjelp! Fuel cut?
Coilen(e) må du nesten prøvebytte, vanskelig å feilsøke når den går som vanlig bortsett fra ved last. Er jo fire separate coiler på de der, så om du gidder å bytte en og en og prøve hver gang så blir det jo ikke så kostbart. Kan jo selvsagt feilsøkes ved last med tech 2 da, og følge med på misfire på hver sylinder men det er verkstedjobb. Om de tenker så langt som at det er mulig å gjøre det på den måten...
Men få lest av feilkoder og adapsjoner først, og fiks den eksoslekkasjen. Er jo slett ikke sikkert det er en av coilene det er noe feil med.
Men få lest av feilkoder og adapsjoner først, og fiks den eksoslekkasjen. Er jo slett ikke sikkert det er en av coilene det er noe feil med.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Innlegg: 309
- Registrert: 22 sep 2006, 18:07
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Innlegg: 309
- Registrert: 22 sep 2006, 18:07
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
Re: Hjelp! Fuel cut?
Fått gjort litt idag. Tok ned downpipe, der det var kjempesprekke. Var litt overrasket over hvor stor den var, og gikk nedover og langs sveisekanten. Fikk ihvertfall en til å sveise, og lagde noen sømmer for fordeling av varme. Eller noe
Men bilen ristet/ nykket som besatt, motorlampa kom jo opp som før og forsvant. Kobla til OBD2 og fikk ut feilkoden; P0301, som vil si misfire cylinder 1. Så da kan man vel håpe på coil, da?
Regner med det blir bestilling av nye plugger og 1 stk coil imorgen, ihvertfall. Noen som vet hva coil ligger på i pris? Håper Speedparts har på lager.

Men bilen ristet/ nykket som besatt, motorlampa kom jo opp som før og forsvant. Kobla til OBD2 og fikk ut feilkoden; P0301, som vil si misfire cylinder 1. Så da kan man vel håpe på coil, da?
Regner med det blir bestilling av nye plugger og 1 stk coil imorgen, ihvertfall. Noen som vet hva coil ligger på i pris? Håper Speedparts har på lager.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Hjelp! Fuel cut?
Har du prøvd å prøvebytte coilene, for å se om du får samme resultatet på en annen sylinder?
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Innlegg: 309
- Registrert: 22 sep 2006, 18:07
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
Re: Hjelp! Fuel cut?
Nei, det har jeg ikke. Han som jeg var hos skulle bort, så hadde vi fått litt mer tid hadde han muligens utstyr for kompresjonstest også. Menmen.Aleks_ skrev:Har du prøvd å prøvebytte coilene, for å se om du får samme resultatet på en annen sylinder?
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
Re: Hjelp! Fuel cut?
Et gammelt knep er å lage seg et ca.5 cm.bredt plast el papirstrimmel og holde rett bak eksosrøret.Slår strimla litt inn i røret forholdsvis regelmessig har du brendte eksosventiler eller gjennomslag i en sylinder.
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Innlegg: 309
- Registrert: 22 sep 2006, 18:07
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
Re: Hjelp! Fuel cut?
Coilen ankom meg igår og ble byttet idag, sammen med pluggene. Samme symptomer. Sjekker bilen for feilkoder og denne gangen er det misfire i syl 2! Bytter coilene på sylinder 1 og 2 (coil fra sylinder 1 til 2 og motsatt). Denne gangen er feilkoden tilbake på sylinder 1.
Er det noen tvil om at det er coil som tuller her og jeg bør bytte samtlige?
Hvorfor kom ikke feilkode på begge sylindrene forrige gang?
Er det noen tvil om at det er coil som tuller her og jeg bør bytte samtlige?
Hvorfor kom ikke feilkode på begge sylindrene forrige gang?
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
Re: Hjelp! Fuel cut?
Btw, så kan de gamle coilene gi en del missfire. De skal være av en lys konsistens på toppen. Mens de nyere er svarte.
Hva har du slags?
Hva har du slags?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]