Har kjørt inn motoren 150 mil til no, føler ting begynte å løsne rundt halve kjørelengden av dette. Tenker det er greitt med eitt olje- og -filterbytte no.
Synspunkter på kor langt bør eg kjøre inn?
Mvh. Karl
Innkjøring nyoverhalt T7
Moderator: Moderatorer
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Innkjøring nyoverhalt T7
Har for øyeblikket ingen SAABer

2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Innkjøring nyoverhalt T7
Etter 150 mil er det bare å bruke den. Men bytt olje, jeg ville ha gjort det før!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Innkjøring nyoverhalt T7
Jeg bytter olje etter 3-15 mil... så rundt 100-150mil 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: Innkjøring nyoverhalt T7
Takk for input, gutter.
Tenkte det var greitt å byte no, men var ikkje klar over at eg hadde venta vel lenge (eg er ellers svært nøye med å bytte ofte (nok)). Oljeskift før ~40 mil hadde eg faktisk ikkje anledning til, den distansen gjekk til frakt frå der den vart overhala.
Har ikkje hatt målbart oljeforbruk så langt, var forberedt på moderat forbruk, tyder gjerne på at stempelringane er bra tilpassa sylinderveggane.
Blir oljeskift i helga, Mobil1 0W40, den oppfyller Saabs spec.
Tenkte det var greitt å byte no, men var ikkje klar over at eg hadde venta vel lenge (eg er ellers svært nøye med å bytte ofte (nok)). Oljeskift før ~40 mil hadde eg faktisk ikkje anledning til, den distansen gjekk til frakt frå der den vart overhala.
Har ikkje hatt målbart oljeforbruk så langt, var forberedt på moderat forbruk, tyder gjerne på at stempelringane er bra tilpassa sylinderveggane.
Blir oljeskift i helga, Mobil1 0W40, den oppfyller Saabs spec.
Har for øyeblikket ingen SAABer

2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: Innkjøring nyoverhalt T7
Etter ein runde med Omega 907 bytta eg olje og satte på CSP-filteret på lørdag. Er vel uansett ikkje store inntrykket ein får av ein visuell sjekk, gamleolja såg uansett slik ut etter fitrering gjennom ein polérklut:


Kjem til å bytte pr ~800-1000 mil framover. Olje som oppfyller Saabs spec (Mobil1 0W40). Vurderer å bruke Omega 907 ved kvart skift.
Kjem til å bytte pr ~800-1000 mil framover. Olje som oppfyller Saabs spec (Mobil1 0W40). Vurderer å bruke Omega 907 ved kvart skift.
Har for øyeblikket ingen SAABer

2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius