[løst] Sideryggelys og900
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Sideryggelys og900
Jeg får ta dette når det blir litt varmere i luften!
Må jeg helt inn i bilen for å hente spenning til disse pærene?
Må jeg helt inn i bilen for å hente spenning til disse pærene?
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Monterte på min nettopp, brukte et rele som får styrestrøm fra bryteren til ryggelyset på girkassa og strøm fra batteriet var ganske enkelt men brukte en liten time for og få det gjort sikkelig med ledninger og koblinger
Sånn koblet jeg det til relet:

Sånn koblet jeg det til relet:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
viewtopic.php?f=37&t=28779#p209088Atzz skrev:YSJ! jeg har jo liggende lykter med holder for disse pærene
Da er det vel bare å finne en plass å hente spenning til pærene
Jim: Er din norsk, eller import? På min M00 Aero var det ikkje laga til for sideryggelys, eg måtte kople sjøl.
-
- Overload!!!
Min er i alle fall importert fra Sverge i -92
-
- Overload!!!
Hei igjen 
JEg sitter her med el-tegninger til M1988, og her er sideryggelysene tegnet inn, spenning her er hentet rett fra bryteren inne i bilen.
Må jeg da helt inn i bilen og hente spenning til disse da?
Er sikkringen (13) dimensjonert for å få to ekstra pærer på?

JEg sitter her med el-tegninger til M1988, og her er sideryggelysene tegnet inn, spenning her er hentet rett fra bryteren inne i bilen.
Må jeg da helt inn i bilen og hente spenning til disse da?
Er sikkringen (13) dimensjonert for å få to ekstra pærer på?
-
- Overload!!!
Hei! Jeg har sett litt mer på tegningene, her står det at det går en ledning inn på bryteren, og to ut, en blå og en blå/hvit. Denn blå/hvite ledningen er til sideryggelysene, og i og med at denne er på bryteren, så er jo den lederen der.
Spørsmålet mitt er, HVOR GÅR DENNE?
Sikkringsboksen kanskje?
Spørsmålet mitt er, HVOR GÅR DENNE?

- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Er det ryggelysbrytaren du meinar? I fall går det (har berre Bentley sitt skjema) to ledningar ut av brytaren, ei til ryggelys bak og ei til ryggelys framme. Den som går til sideryggelysa framme (blå/kvit) går til pinne 13 på ei 29-pins kontakt under sikringsboksa (løys torxskruane til sikringsboksa so ser du den). Ellers går ledninga som gir straum inn til brytaren til same 29-pins kontakta, den brukar iflg. skjemaet mitt pinne 8 og er kvit. Men sia du tydligvis har et modellspesifikt skjema står dei aktuelle posisjonane på det skjemaet.
Den 29-pins kontakta har foressten nummer 152A i Bentley-skjemaet.
Om du ikkje har ferdig kontakt i framskjermen må du sjekke denne 29-pins kontakta og sjå om du har ledning inn på aktuell posisjon. Om du har det er det å skaffe seg ei passande kopling som passar i den 29-pins kontakta og strekke opp kabel sjøl.

Om du ikkje har ferdig kontakt i framskjermen må du sjekke denne 29-pins kontakta og sjå om du har ledning inn på aktuell posisjon. Om du har det er det å skaffe seg ei passande kopling som passar i den 29-pins kontakta og strekke opp kabel sjøl.
-
- Overload!!!
Aha ja, da skal jeg finne ut av det 
Det står ikke tegnet inn noe 29-pins kontakt her. Er bare tegnet at kablelen(e) har en skjøt av et slag.
Takk for hjelpen
EDIT: Jeg fant tre kontakter nedi der som kunne passe beskrivelsen, En rød, en hvis og en svart. Disse satt fast i siden på sikkringsboksen, inn mot kupeen. Regner med at andre enden er inni dashen.
Er det en av disse? (Det må det jo være, er jo de eneste kontaktene nedi der som har så mange pinner)

Det står ikke tegnet inn noe 29-pins kontakt her. Er bare tegnet at kablelen(e) har en skjøt av et slag.
Takk for hjelpen

EDIT: Jeg fant tre kontakter nedi der som kunne passe beskrivelsen, En rød, en hvis og en svart. Disse satt fast i siden på sikkringsboksen, inn mot kupeen. Regner med at andre enden er inni dashen.
Er det en av disse? (Det må det jo være, er jo de eneste kontaktene nedi der som har så mange pinner)
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Ja, det er ei av dei tre som sit der du seier. Huskar desverre ikkje kva kontakt som er den rette, men med litt telling kjem du nok fram til detAtzz N1868 skrev:Aha ja, da skal jeg finne ut av det
Takk for hjelpen

Skjermaet har ikkje alle dei 29 pinnane tegna på dei ulike skjema, men er som du seier indikert med en "skøyt" og nummeret på skøyten indikerar at det er den aktuelle kontakta (152A)

-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Bilen min ble kjøpt på Støren i juli 2000. Så ingen import-bil her neiHjelle, N6 skrev:Jim: Er din norsk, eller import? På min M00 Aero var det ikkje laga til for sideryggelys, eg måtte kople sjøl.

-
- Overload!!!
Aha, nå skjønner jeg hva merkingen av punktene er, her står det nemlig bare A13, og A8 
Da vet man det
EDIT: Da hadde man funnet rett punkt, var to piner som ikke var noe ledning ut av på den hvite kontakten, så jeg stakk en ledningsbit inne der og målte om det kom spenning ut når girstanga står i revers, og det gjorde det. Det er altså pinnen som er midt på, øverst på den hvite kontakten. Nå er det bare å amputere litt fra Donor-bilen

Da vet man det
EDIT: Da hadde man funnet rett punkt, var to piner som ikke var noe ledning ut av på den hvite kontakten, så jeg stakk en ledningsbit inne der og målte om det kom spenning ut når girstanga står i revers, og det gjorde det. Det er altså pinnen som er midt på, øverst på den hvite kontakten. Nå er det bare å amputere litt fra Donor-bilen

-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Du kommer til å bli glad for å ha de sideryggelysene når du får de opp å gå. Jeg er veldig glad for å ha dem i hvert fallAtzz N1868 skrev:Nå er det bare å amputere litt fra Donor-bilen

-
- Overload!!!
Jim S. N1578 skrev: Du kommer til å bli glad for å ha de sideryggelysene når du får de opp å gå. Jeg er veldig glad for å ha dem i hvert fall
Kan jeg tenke meg til

Må som sagt bare opperere donorbilen litt, slik at jeg får rett greie og stikke inn der

-
- Overload!!!
Nå er jeg litt i beit her. Jeg har funnet ut at greia må stikkes inn fra andre siden av kontakten. Da må jeg ha kontakten ut av veggen i sikkringsboksen! DET får jeg ikke til. Trangt og mørkt er det også under dashen, så jeg ser ikke hvordan disse er festet.... Har dere noen tips her? Eller er det bare å skre løs sikkringsboksen for å kommer til? 
EDIT: Etter en god dose bannskap, løsnet sikkringsboks og en SAG! så er nå pluggen ute
Da er det bare å lure den inn i bilen, og legge ledninger til Lysene
NESTEN i mål nå!

EDIT: Etter en god dose bannskap, løsnet sikkringsboks og en SAG! så er nå pluggen ute

-
- Overload!!!
Da var lysene på plass og i funksjon