Noen spm ang motorbytte og9-3
Moderator: Moderatorer
- Runek
- 2.0 bar
- Innlegg: 705
- Registrert: 15 jan 2009, 14:37
- Medlemsnummer: N1828
- Navn: Rune H. Karlstad
- Bil: Saab 9-3
- Sted: Løten V/ Hamar
Noen spm ang motorbytte og9-3
Hei : )
Driver å vurderer å bytte til turbo motor i bilen min nå : D
1. Må jeg bytte ledningsnett i hele bilen eller bare i motorrom?
2. Om jeg skal overhale motoren, hva bør jeg overhale?
3. Ca pris på overhaling?
4. Hvordan er det å få godkjent dette?
5. tips ellers?
Driver å vurderer å bytte til turbo motor i bilen min nå : D
1. Må jeg bytte ledningsnett i hele bilen eller bare i motorrom?
2. Om jeg skal overhale motoren, hva bør jeg overhale?
3. Ca pris på overhaling?
4. Hvordan er det å få godkjent dette?
5. tips ellers?
- Runek
- 2.0 bar
- Innlegg: 705
- Registrert: 15 jan 2009, 14:37
- Medlemsnummer: N1828
- Navn: Rune H. Karlstad
- Bil: Saab 9-3
- Sted: Løten V/ Hamar
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Ingen som har noen innspill?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Glem det. Om du vil ha detaljert liste med begrunnelser, så må du i det minste oppgi årsmodell 

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Runek
- 2.0 bar
- Innlegg: 705
- Registrert: 15 jan 2009, 14:37
- Medlemsnummer: N1828
- Navn: Rune H. Karlstad
- Bil: Saab 9-3
- Sted: Løten V/ Hamar
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
jeg har 1999 nå. Regner med at nyere modeller opp til 2002 motorer passer?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Motoren passer rent fysisk, men det stopper der. Du må bytte sprut, og skal du ha det som originalt så må du bytte ledningsnettet i store deler av bilen. Skal du ha en motor med T7 så må du bytte rubb og røte, all elektronikk. "Problemet" da blir at du har feil elektronisk identitet på bilen om du skal ha den på verksted senere. Bytter du til en T5-motor så er det enklere, og det går an å gå noen snarveier, men det er også mye jobb og du skal ha sett et el-skjema eller ti før.
I tillegg kommer selvsagt alle de innlysende forskjellene mellom en turbo og en suger.
For godkjenninga sin del så bør du kontakte GM Norge eller hva de nå heter for tida... Steffen Kjetland Horn er iallfall mannen.
Jeg vil anbefale deg å heller bytte bil.
I tillegg kommer selvsagt alle de innlysende forskjellene mellom en turbo og en suger.
For godkjenninga sin del så bør du kontakte GM Norge eller hva de nå heter for tida... Steffen Kjetland Horn er iallfall mannen.
Jeg vil anbefale deg å heller bytte bil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Runek
- 2.0 bar
- Innlegg: 705
- Registrert: 15 jan 2009, 14:37
- Medlemsnummer: N1828
- Navn: Rune H. Karlstad
- Bil: Saab 9-3
- Sted: Løten V/ Hamar
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Okei, om jeg må bytte ledningsnett i hele bilen så tror jeg at jeg gir F***. Blir vel heller da å importere en og9-3 Aero tenker jeg, om jeg ikke får tak i Norge. og så bygge over det jeg har gjort med min nå på den...
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Ligger en billig en her: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22683402Runek skrev:Okei, om jeg må bytte ledningsnett i hele bilen så tror jeg at jeg gir F***. Blir vel heller da å importere en og9-3 Aero tenker jeg, om jeg ikke får tak i Norge. og så bygge over det jeg har gjort med min nå på den...
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Runek
- 2.0 bar
- Innlegg: 705
- Registrert: 15 jan 2009, 14:37
- Medlemsnummer: N1828
- Navn: Rune H. Karlstad
- Bil: Saab 9-3
- Sted: Løten V/ Hamar
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Ja har sett den: )
Bilen ser sliten ut og lite tatt vare på. Men skal sende han en mail og be om litt mer info..
Bilen ser sliten ut og lite tatt vare på. Men skal sende han en mail og be om litt mer info..
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Tja, har jo sett verre. Ny gearkule, nytt lokk på sideskjørt samt litt rustjobb på panser + shining/vask, så er det ikke sikkert den er så ille.Runek skrev:Ja har sett den: )
Bilen ser sliten ut og lite tatt vare på. Men skal sende han en mail og be om litt mer info..
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Runek
- 2.0 bar
- Innlegg: 705
- Registrert: 15 jan 2009, 14:37
- Medlemsnummer: N1828
- Navn: Rune H. Karlstad
- Bil: Saab 9-3
- Sted: Løten V/ Hamar
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Nei er jo ikke værre. Men han som har bilen er en gutt som ser ut som han er i 20 åra. Hvorfor han bytta motor har jeg spurt om, må jo være en grunn så. Men en liten overhaling på den pluss litt småtteri så kan bilen bli meget bra tror jeg.
Prøve å få solgt min da om det blir aktuelt med bytte nå midt i bilstereo sesongen...
Prøve å få solgt min da om det blir aktuelt med bytte nå midt i bilstereo sesongen...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
Bare så det er sagt så er det altså slett ikke umulig å konvertere denne bilen til turbo, men dette er nok den Saaben det er mest jobb med. Og det er som sagt mulig å ta "snarveier" for å få ting til å funke, men det blir ikke som originalt, og man skal være en del over middels hobbymekaniker.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Runek
- 2.0 bar
- Innlegg: 705
- Registrert: 15 jan 2009, 14:37
- Medlemsnummer: N1828
- Navn: Rune H. Karlstad
- Bil: Saab 9-3
- Sted: Løten V/ Hamar
Re: Noen spm ang motorbytte og9-3
er akkurat det som er problemet. Jeg har veldig lite erfaring med motor og men strøm har jeg litt erfaring med.
Men driver å mailer litt med han som har "aero'en" Er en vanlig 2.0t motor som har blitt fiksa på så den yter 205 hester men han nekter for at den er trimmet
karosseriet er originalt Aero. Men han har ikke papirer eller noe på den motoren, bare at den er godkjent ikke noe annet så 
Men driver å mailer litt med han som har "aero'en" Er en vanlig 2.0t motor som har blitt fiksa på så den yter 205 hester men han nekter for at den er trimmet

