Noen spm ang motorbytte og9-3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Runek
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 705
Registrert: 15 jan 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1828
Navn: Rune H. Karlstad
Bil: Saab 9-3
Sted: Løten V/ Hamar

Noen spm ang motorbytte og9-3

Legg inn av Runek » 06 jun 2010, 20:13

Hei : )

Driver å vurderer å bytte til turbo motor i bilen min nå : D

1. Må jeg bytte ledningsnett i hele bilen eller bare i motorrom?

2. Om jeg skal overhale motoren, hva bør jeg overhale?

3. Ca pris på overhaling?

4. Hvordan er det å få godkjent dette?

5. tips ellers?

Brukeravatar
Runek
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 705
Registrert: 15 jan 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1828
Navn: Rune H. Karlstad
Bil: Saab 9-3
Sted: Løten V/ Hamar

Re: Noen spm ang motorbytte og9-3

Legg inn av Runek » 07 jun 2010, 16:46

Ingen som har noen innspill?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Noen spm ang motorbytte og9-3

Legg inn av Ingvar N629 » 07 jun 2010, 17:56

Glem det. Om du vil ha detaljert liste med begrunnelser, så må du i det minste oppgi årsmodell :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Runek
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 705
Registrert: 15 jan 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1828
Navn: Rune H. Karlstad
Bil: Saab 9-3
Sted: Løten V/ Hamar

Re: Noen spm ang motorbytte og9-3

Legg inn av Runek » 07 jun 2010, 18:40

jeg har 1999 nå. Regner med at nyere modeller opp til 2002 motorer passer?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Noen spm ang motorbytte og9-3

Legg inn av Ingvar N629 » 07 jun 2010, 21:24

Motoren passer rent fysisk, men det stopper der. Du må bytte sprut, og skal du ha det som originalt så må du bytte ledningsnettet i store deler av bilen. Skal du ha en motor med T7 så må du bytte rubb og røte, all elektronikk. "Problemet" da blir at du har feil elektronisk identitet på bilen om du skal ha den på verksted senere. Bytter du til en T5-motor så er det enklere, og det går an å gå noen snarveier, men det er også mye jobb og du skal ha sett et el-skjema eller ti før.

I tillegg kommer selvsagt alle de innlysende forskjellene mellom en turbo og en suger.

For godkjenninga sin del så bør du kontakte GM Norge eller hva de nå heter for tida... Steffen Kjetland Horn er iallfall mannen.

Jeg vil anbefale deg å heller bytte bil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Runek
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 705
Registrert: 15 jan 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1828
Navn: Rune H. Karlstad
Bil: Saab 9-3
Sted: Løten V/ Hamar

Re: Noen spm ang motorbytte og9-3

Legg inn av Runek » 08 jun 2010, 16:05

Okei, om jeg må bytte ledningsnett i hele bilen så tror jeg at jeg gir F***. Blir vel heller da å importere en og9-3 Aero tenker jeg, om jeg ikke får tak i Norge. og så bygge over det jeg har gjort med min nå på den...

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Noen spm ang motorbytte og9-3

Legg inn av Morten-N146 » 08 jun 2010, 18:49

Runek skrev:Okei, om jeg må bytte ledningsnett i hele bilen så tror jeg at jeg gir F***. Blir vel heller da å importere en og9-3 Aero tenker jeg, om jeg ikke får tak i Norge. og så bygge over det jeg har gjort med min nå på den...
Ligger en billig en her: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22683402
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Runek
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 705
Registrert: 15 jan 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1828
Navn: Rune H. Karlstad
Bil: Saab 9-3
Sted: Løten V/ Hamar

Re: Noen spm ang motorbytte og9-3

Legg inn av Runek » 08 jun 2010, 18:56

Ja har sett den: )

Bilen ser sliten ut og lite tatt vare på. Men skal sende han en mail og be om litt mer info..

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Noen spm ang motorbytte og9-3

Legg inn av Morten-N146 » 08 jun 2010, 19:02

Runek skrev:Ja har sett den: )

Bilen ser sliten ut og lite tatt vare på. Men skal sende han en mail og be om litt mer info..
Tja, har jo sett verre. Ny gearkule, nytt lokk på sideskjørt samt litt rustjobb på panser + shining/vask, så er det ikke sikkert den er så ille.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Runek
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 705
Registrert: 15 jan 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1828
Navn: Rune H. Karlstad
Bil: Saab 9-3
Sted: Løten V/ Hamar

Re: Noen spm ang motorbytte og9-3

Legg inn av Runek » 08 jun 2010, 19:09

Nei er jo ikke værre. Men han som har bilen er en gutt som ser ut som han er i 20 åra. Hvorfor han bytta motor har jeg spurt om, må jo være en grunn så. Men en liten overhaling på den pluss litt småtteri så kan bilen bli meget bra tror jeg.
Prøve å få solgt min da om det blir aktuelt med bytte nå midt i bilstereo sesongen...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Noen spm ang motorbytte og9-3

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jun 2010, 22:40

Bare så det er sagt så er det altså slett ikke umulig å konvertere denne bilen til turbo, men dette er nok den Saaben det er mest jobb med. Og det er som sagt mulig å ta "snarveier" for å få ting til å funke, men det blir ikke som originalt, og man skal være en del over middels hobbymekaniker.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Runek
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 705
Registrert: 15 jan 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1828
Navn: Rune H. Karlstad
Bil: Saab 9-3
Sted: Løten V/ Hamar

Re: Noen spm ang motorbytte og9-3

Legg inn av Runek » 09 jun 2010, 16:25

er akkurat det som er problemet. Jeg har veldig lite erfaring med motor og men strøm har jeg litt erfaring med.
Men driver å mailer litt med han som har "aero'en" Er en vanlig 2.0t motor som har blitt fiksa på så den yter 205 hester men han nekter for at den er trimmet :P karosseriet er originalt Aero. Men han har ikke papirer eller noe på den motoren, bare at den er godkjent ikke noe annet så :P

Svar