Instrumentpanel / Originalt stereo / SID / Tung clutch!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
objordal
Innlegg: 4
Registrert: 09 jun 2010, 14:11

Instrumentpanel / Originalt stereo / SID / Tung clutch!

Legg inn av objordal » 09 jun 2010, 14:29

Hei alle kjære Saabentusiaster!

Jeg har en flott liten Saab 900s fra '95, som jeg overtok i september og nå som det har nærmet seg sommer har jeg bestemt meg for å pusse den opp litt. :D
Jeg har akkurat skrudd inn nytt hanskerom, da luken på den forrige var ødelagt, så jeg er godt i gang!

Her er planene mine for sommeren, og gjerne gi meg tips, hjelp eller fortell meg at det overhodet ikke er mulig - slik at jeg får strøket det fra listen min. :D

Nr. 1 - ORIGINALRADIO/CD:
Jeg har veldig lyst å installere originalt Saab-stereoanlegg i bilen min, men med CD. Jeg har tittet litt rundt på bildelesider, og finner at alt originalt til Saab 900 bare har kassett - og da må evt. CD'ene legges i en CD-veksler bak, men jeg kunne gjerne ønske meg CD fremme. Da finner jeg bare Saab 9-3-stereoer. Er det overhodet mulig å installere en original 9-3-radio i en Saab 900 fra 1995? :reading:

Nr. 2 - SID:
Jeg har fått med meg at displayet til originalradio ligger i SID'en. Det står i manualen min. Da trenger jeg sid også, og har lyst på SID3 eller SID2. Alt jeg har nå, er klokke og temp.måler. :shock: Hvis jeg finner meg originalradio til bilen, er det bare til å installere den SID også blir den automatisk koblet til som radiodisplay uten noe mer hokus-pokus? :?:

Nr. 3 - INSTRUMENTPANEL:
Instrumentpanelet mitt..
Bilen jeg overtok var av den billigste typen uten noe særlig ekstrautstyr, og jeg har ikke engang turtallsteller.
Derimot så har jeg funnet meg et mulig instrumentpanel, og en bilmekanikervenn jeg kjenner (som ikke jobber med Saab) trodde det mest sannsynlig ville være tilrettelagt for å bare sette inn et nytt og bedre instrumentpanel. At alle kabler o.l. var lagt, og at operasjonen rett og slett bare går ut på plug-and-play? Det hadde jo vært supert.. :shock:

Nr. 4 - CLUTCH:
Clutchen min er utroolig tung. Mekanikervennen min prøvekjørte Saaben min, og måtte gi opp etter et par kilometer med bykjøring, fordi den var så tung. Han snakket om at det var noe sylindergreier, mens min morfar som kan litt om biler også, mente det nok sannsynligvis var fjærene på clutchen som var justert for tungt.
Er det noen som har noen erfaring med tung clutch og hva det er?

Trond_
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 371
Registrert: 24 jan 2008, 00:10
Navn: Trond
Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
Sted: Måløy

Re: Instrumentpanel / Originalt stereo / SID / Tung clutch!

Legg inn av Trond_ » 09 jun 2010, 14:49

Nr 4 : du har wireclutch. Den skal vere tung som F*** :P men er ikkje so veldig masse arbeid å bygge den om til hydraulisk clutch ;)

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Instrumentpanel / Originalt stereo / SID / Tung clutch!

Legg inn av Andrew N1328 » 09 jun 2010, 15:14

NR1:
Dette går tydligvis ikke... Slik jeg forstod det kommuniserer original-radio'n og 9-3 radio'n forskjellig med "bilen". Den vil passe, og sånn, men den vil ikke fungere.
Om du skal gjøre det billig og "bra" så ville jeg skaffet 1-DIN spiller og kjøpt adapter. Du får spillere til en rimelig pris med høy lydkvalitet. Selv brukte jeg Alpine i min 900SE, på de fleste Alpine-spillere kan du skifte farge på knapper og display, og lyden er ikke til å klage på ;)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

objordal
Innlegg: 4
Registrert: 09 jun 2010, 14:11

Re: Instrumentpanel / Originalt stereo / SID / Tung clutch!

Legg inn av objordal » 10 jun 2010, 10:06

Trond_ skrev:Nr 4 : du har wireclutch. Den skal vere tung som F*** :P men er ikkje so veldig masse arbeid å bygge den om til hydraulisk clutch ;)
Heisann! Ja, jeg har prøvekjørt vanlige biler med "tung" clutch - men det som er på min bil er ikke engang i nærheten av det. :shock:
Evt å bygge om til hydraulisk.. er det sånn cirka j*vlig dyrt eller noe? :| Det er nok sikkert arbeid nok også :P Men det vil vel evt. være verdt det. 8)

objordal
Innlegg: 4
Registrert: 09 jun 2010, 14:11

Re: Instrumentpanel / Originalt stereo / SID / Tung clutch!

Legg inn av objordal » 10 jun 2010, 10:08

Andrew N1328 skrev:NR1:
Dette går tydligvis ikke... Slik jeg forstod det kommuniserer original-radio'n og 9-3 radio'n forskjellig med "bilen". Den vil passe, og sånn, men den vil ikke fungere.
Om du skal gjøre det billig og "bra" så ville jeg skaffet 1-DIN spiller og kjøpt adapter. Du får spillere til en rimelig pris med høy lydkvalitet. Selv brukte jeg Alpine i min 900SE, på de fleste Alpine-spillere kan du skifte farge på knapper og display, og lyden er ikke til å klage på ;)
Okay, akkurat. Takk for tilbakemeldingen! Men originalt Saab 900-radio og SID da? Vil det være enklere? Lignende noe plug-and-play-greier da eller? [-o<

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Instrumentpanel / Originalt stereo / SID / Tung clutch!

Legg inn av Tor N12 » 10 jun 2010, 10:36

Sid'en blir nok mye jobb da den bilen din ikke har de sensorer mm som du trenger. For å montere SID2/3 så må man vel ha innstrumentene med digital km.teller også om jeg husker rett.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Instrumentpanel / Originalt stereo / SID / Tung clutch!

Legg inn av Vegars » 10 jun 2010, 18:34

Clutchen på min ble MYE lettere etter at jeg skiftet clutch.
Da ble det selvsagt også byttet utløserlager, så etter at dette ble gjort er den blitt veldig bra!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

objordal
Innlegg: 4
Registrert: 09 jun 2010, 14:11

Re: Instrumentpanel / Originalt stereo / SID / Tung clutch!

Legg inn av objordal » 11 jun 2010, 19:51

Vesto skrev:Clutchen på min ble MYE lettere etter at jeg skiftet clutch.
Da ble det selvsagt også byttet utløserlager, så etter at dette ble gjort er den blitt veldig bra!
Akkurat! Ja, jeg må vel skifte clutch en gang også på den gamle kjerra. :D Kanskje jeg har noe å se frem til etter det!
Takk for tipset! :woot:

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Instrumentpanel / Originalt stereo / SID / Tung clutch!

Legg inn av Morten-N146 » 12 jun 2010, 07:26

objordal skrev:
Vesto skrev:Clutchen på min ble MYE lettere etter at jeg skiftet clutch.
Da ble det selvsagt også byttet utløserlager, så etter at dette ble gjort er den blitt veldig bra!
Akkurat! Ja, jeg må vel skifte clutch en gang også på den gamle kjerra. :D Kanskje jeg har noe å se frem til etter det!
Takk for tipset! :woot:
Tror nok problemet ligger i wiren som burde vært byttet. Nytt utløserlager og ny clutch skal ikke gjøre at clutchpedalen blir lettere å trykke inn.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Svar