Spørsmål om Aero clutch og bedre girkasse (9000M97)
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Spørsmål om Aero clutch og bedre girkasse (9000M97)
Hei folkens.
Spørsmål 1: Hva er det jeg trenger for å få på Aero clutch på min bil?
Spørsmål 2: hvilken girkasse burde jeg kjøpe når jeg skal skifte?
- Er 2.3T kassen noe sterkere, eller fins det girkasse fra en spesiell modell som er best?
Det som blir av trim er steg4 max.
Spørsmål 1: Hva er det jeg trenger for å få på Aero clutch på min bil?
Spørsmål 2: hvilken girkasse burde jeg kjøpe når jeg skal skifte?
- Er 2.3T kassen noe sterkere, eller fins det girkasse fra en spesiell modell som er best?
Det som blir av trim er steg4 max.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Spørsmål om Aero clutch og bedre girkasse (9000M97)
Aeroclutchen passer rett på såfremt du har svinghjul som tar 240mm clutch og det skal din normalt sett ha. Skille på dette midt i 96, men man må tyde chassinummer eller fysisk se etter for å være sikker.
Girkassene på 9k er i utgangspunktet like men de fikk noen oppgraderinger etterhvert. 2.3-kassa er ikke noe sterkere enn 2.0, det eneste som skiller er utvekslinga. Kan være en fordel å ha kasse fra og med 96 for da har de en symetrisk diff som er litt sterkere. Personlig så ville jeg nok ha holdt meg til 2.0-kasse på den bilen, den passer utmerket til norske forhold! Monterer du 2.3-kasse så får du dårligere aks og lengre gir, fordelen er at du kan få ned forbruket litt men kjørbarheten blir litt dårligere.
Girkassene på 9k er i utgangspunktet like men de fikk noen oppgraderinger etterhvert. 2.3-kassa er ikke noe sterkere enn 2.0, det eneste som skiller er utvekslinga. Kan være en fordel å ha kasse fra og med 96 for da har de en symetrisk diff som er litt sterkere. Personlig så ville jeg nok ha holdt meg til 2.0-kasse på den bilen, den passer utmerket til norske forhold! Monterer du 2.3-kasse så får du dårligere aks og lengre gir, fordelen er at du kan få ned forbruket litt men kjørbarheten blir litt dårligere.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Spørsmål om Aero clutch og bedre girkasse (9000M97)
Takker for svarTor N12 skrev:Aeroclutchen passer rett på såfremt du har svinghjul som tar 240mm clutch og det skal din normalt sett ha. Skille på dette midt i 96, men man må tyde chassinummer eller fysisk se etter for å være sikker.
Girkassene på 9k er i utgangspunktet like men de fikk noen oppgraderinger etterhvert. 2.3-kassa er ikke noe sterkere enn 2.0, det eneste som skiller er utvekslinga. Kan være en fordel å ha kasse fra og med 96 for da har de en symetrisk diff som er litt sterkere. Personlig så ville jeg nok ha holdt meg til 2.0-kasse på den bilen, den passer utmerket til norske forhold! Monterer du 2.3-kasse så får du dårligere aks og lengre gir, fordelen er at du kan få ned forbruket litt men kjørbarheten blir litt dårligere.
Hørtes bra ut at Aero clutchen mest sannsynlig passer rett på;)
Blir det vel bare å finne seg en 2.0L girkasse som har gått minst mulig da tenker jeg.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Spørsmål om Aero clutch og bedre girkasse (9000M97)
Er ikke 100% sikker, men tror det er forskjellige kasser i 2.0i (130hk) og 2.0t (150hk). Kan uansett anbefale den fra 2.0i. Du får en mye morsommere bil med den, men litt lavere toppfart (235-240 kmt tror jeg).
Her er en video av hvordan utvekslinga blir med 2.0i-kasse:
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qwKkQRu0nVs&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/qwKkQRu0nVs&hl=nb_NO&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]
Og her er en video av en som ser ut til å ha 2.3t-kasse:
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qcBhi7XXF14&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/qcBhi7XXF14&hl=nb_NO&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]
Legg merke til at med 2.0i-kasse så skifter man fra 4. til 5. ved 180 kmt, mens med 2.3t-kasse så skifter man fra 3. til 4. ved samme fart.
Her er en video av hvordan utvekslinga blir med 2.0i-kasse:
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qwKkQRu0nVs&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/qwKkQRu0nVs&hl=nb_NO&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]
Og her er en video av en som ser ut til å ha 2.3t-kasse:
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qcBhi7XXF14&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/qcBhi7XXF14&hl=nb_NO&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]
Legg merke til at med 2.0i-kasse så skifter man fra 4. til 5. ved 180 kmt, mens med 2.3t-kasse så skifter man fra 3. til 4. ved samme fart.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Spørsmål om Aero clutch og bedre girkasse (9000M97)
Jeg vil absolutt IKKE anbefale kasse fra 2.0i ! Synes helt klart at den blir for masende, førstegiret er jo en vits og andregiret blir jo også nærmest ubrukelig. Kjør på med kasse fra 2.0T, det er i allefall min klare anbefaling!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: Spørsmål om Aero clutch og bedre girkasse (9000M97)
Girkassene på 2,0i og 2,0t hadde samme utveksling fra MY 1994 (2,0t kom f.o.m. MY 1995, i 1994 var produserte de ikke turbomotorer på 2 liter). Før 1994 hadde 2,0i og 2,3i lavere utveksling, men det hadde også 2,0t (145 hk) i 1993 (samme girkasse som 2,0i). Det var disse gamle girkassene (GM-serien) som var så syke å sette på turbomodellene.
Se http://85.221.23.81/viewtopic.php?f=31&t=10472
Se http://85.221.23.81/viewtopic.php?f=31&t=10472
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Spørsmål om Aero clutch og bedre girkasse (9000M97)
Ser at 2.0i og 2.0t etter 1994 har forskjellige girkassenr. i den tråden du linker til. Men de hadde altså samme utveksling? Vet du noe om hva som var forskjellen på disse kassene? Tenker da på FM51001 og FM54001.Trond N47 skrev:Girkassene på 2,0i og 2,0t hadde samme utveksling fra MY 1994 (2,0t kom f.o.m. MY 1995, i 1994 var produserte de ikke turbomotorer på 2 liter). Før 1994 hadde 2,0i og 2,3i lavere utveksling, men det hadde også 2,0t (145 hk) i 1993 (samme girkasse som 2,0i). Det var disse gamle girkassene (GM-serien) som var så syke å sette på turbomodellene.
Se http://85.221.23.81/viewtopic.php?f=31&t=10472
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Spørsmål om Aero clutch og bedre girkasse (9000M97)
Det kan umulig stemme!! Min forrige vinterbil som opprinnelig var en 2.0i hadde i allefall KLART lavere utveksling enn den som sitter i 2.0t
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Spørsmål om Aero clutch og bedre girkasse (9000M97)
Har alltid trodd at 2.0i har 38-kasse, 2.0t har 40-kasse og 2,3t har 45-kasse.
Vet hvertfall at med girkassa jeg har nå (fra 2.0i) så går bilen i 38 kmt med 1000 rpm i femte gir. Mener også på at delebilen hadde noe høyere utveksling, de få dagene jeg kjørte den.
Om noen har en girkasse fra 2.0t så må du gjerne si fra om hvor fort den går i femte gir med 1000 rpm.
Vet hvertfall at med girkassa jeg har nå (fra 2.0i) så går bilen i 38 kmt med 1000 rpm i femte gir. Mener også på at delebilen hadde noe høyere utveksling, de få dagene jeg kjørte den.
Om noen har en girkasse fra 2.0t så må du gjerne si fra om hvor fort den går i femte gir med 1000 rpm.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro