Ladetrykk, og9-3 2.2tid

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Ladetrykk, og9-3 2.2tid

Legg inn av Rambraut N1491 » 04 jun 2010, 02:06

Hei

Jeg plages litt med ladetrykket på dieselpurka. Noen ganger når jeg holder full gass fra ca. 1500rpm så jager den litt på trykket, og når jeg kommer opp til 3000rpm så merker jeg at trykket faller ganske mye og bilen går ganske dafft.
Det at bilen mister mye trykk på 3000rpm har jeg merket i lengre tid, men har ikke tenkt mye over det helt til nå, når den har begynt og ''lugge'' litt på lavere turtall også.

Selv om det er en diesel så skal den ikke miste effekten på litt høyere turtall, har kjørt mang en bil med turbo diesel, og alle har holdt jevnt trykk hele turtallsregisteret.

Er ikke tegn til blå røyk bak bilen, så tviler på at det er turboen. Har ikke rukket og fått gått over slanger og trykkrør enda, skal få gjort det i morgen. Skal også dra ned på jobben en tur og se om det kommer opp noen feilkoder, selv om ikke check engine har blinket/lyst.

Mistenker selv at det kan være noen morkne slanger/rør etc etc.. Men om noen har vært borti lignede selv, så si i fra. :)


Martin
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Jimmen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 23 okt 2009, 23:43

Re: Ladetrykk, og9-3 2.2tid

Legg inn av Jimmen » 16 jun 2010, 19:25

Akkurat det samme på 9000'n.
Klarer bare og holde fult trykk i 2-3 sec, så faller det med ca 0.4 bar. :(

Jeg byttet ALLE trykkslanger\rør og vakuumslanger + intercooler.
Samme dritten enda, så nå ligger ny turbo i garasjen. :wink:
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ladetrykk, og9-3 2.2tid

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jun 2010, 20:53

Jimmen skrev:Akkurat det samme på 9000'n.
Klarer bare og holde fult trykk i 2-3 sec, så faller det med ca 0.4 bar. :(

Jeg byttet ALLE trykkslanger\rør og vakuumslanger + intercooler.
Samme dritten enda, så nå ligger ny turbo i garasjen. :wink:
Kjører du med APC innkoblet? Har du DI eller fordelertenning? Sjekket wastegateklokka, at membranen er hel?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jimmen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 23 okt 2009, 23:43

Re: Ladetrykk, og9-3 2.2tid

Legg inn av Jimmen » 17 jun 2010, 00:46

Ingvar N629 skrev:
Jimmen skrev:Akkurat det samme på 9000'n.
Klarer bare og holde fult trykk i 2-3 sec, så faller det med ca 0.4 bar. :(

Jeg byttet ALLE trykkslanger\rør og vakuumslanger + intercooler.
Samme dritten enda, så nå ligger ny turbo i garasjen. :wink:
Kjører du med APC innkoblet? Har du DI eller fordelertenning? Sjekket wastegateklokka, at membranen er hel?
Prøvd med og uten APC.. har DI, ikke fordeler.. har ikke sjekket wastegateklokka desverre, men går det og åpne denne?
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK

Svar