fusking og900 t16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

fusking og900 t16

Legg inn av AndreasE N1216 » 17 jun 2010, 09:23

Hei! har slitt med fusking i motoren av hyppigere og hyppigere fårekomster. når den er blitt varm, kutter den plutselig på et varierende antall sylinder (alt fra 1-3), uavhengig av turtall og last. det eneste som da hjelper er å stoppe motoren noen sek, og så går den kanskje ett min igjen. ble en arti kjøretur i går :lol: . axe opp og trille osv. det jeg synes er rart er at pluggene ikke blir våte! det gjør at feilen heller mot insprøytninga (??). men på den andre siden ligger motstanden i tennkablene for høyt. har målt noen av dem til opp mot 5500 ohm. i heynes står max'en oppført til ca 3000 ohm. fordeler-lokket er bytta og pluggene ser fine ut (sånne evighetsvarende med 4 "armer").
Er sånn forvirrende feil uten klare symptomer #-o .
tenkte bare å høre om noen tilfeldighvis kan sette fingern på problemet før jeg begynner å kjøpe masse deler jeg ikke har råd til... :oops:
Mvh Andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: fusking og900 t16

Legg inn av HansWF N416 » 17 jun 2010, 14:01

Prøv å bytte pluggene til NGK, disse motorene er følsomme på pluggene. Har vært borti at feil plugger som har sittet i en stund kan gi mye rare feil. Saab selger noen platina plugger som skal holde lenge, men de er svindyre. Den vanlige pluggen fra NGK fungerer like fint, en må bare bytte oftere. Den heter BCP7es.

Har du sommerfri fra skolen enda?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: fusking og900 t16

Legg inn av AndreasE N1216 » 17 jun 2010, 14:12

takk for svar! skal se om jeg får tak i noen NGK plugger her i byen å prøve med. har hørt flere ganger at saab er sære på det, men har stort sett kjørt på Beru, og det har gått helt topp. men skal ta det innover meg hvis dette blir løsninga :wink:

OT: Hans Willhelm, blir sen feri på meg å år. siste eksamen den 28. jeyyy :lol:
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: fusking og900 t16

Legg inn av AndreasE N1216 » 17 jun 2010, 18:04

jessda. bytta samtlige tennkabler samt tenplugger (til riktig NGK-type!), men problemet er der fremdeles... #-o
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: fusking og900 t16

Legg inn av AndreasE N1216 » 17 jun 2010, 20:02

da var feilen retta! var ikke værre enn skruene til noen jortingskontakter hadde ristet seg løs (bl.a det beryktede jordingsfestet for motor-ledningsnettet som sitter ved fuelrailen). typisk å overse viktigheten av de engkle små tinga, men istedetfor fokusere på større ting som må byttes... ufff...
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Svar