
Bytte av Rotor+fordelerlokk, hvordan justere tenningen?
Moderator: Moderatorer
Bytte av Rotor+fordelerlokk, hvordan justere tenningen?
Hvordan justerer man tenningen? Bilen vil ikke starte nå etter å ha byttet rotor+fordelerlokk
skulle egentlig på tur med kjæresten min nå på fredag, men ser dødt ut

- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Bytte av Rotor+fordelerlokk, hvordan justere tenningen?
Du får begynne med å oppgi hva slags bilmodell, årsmodell og motor det gjelder
Når det er sagt tviler jeg litt på at det skal være nødvendig å justere tenningen for å start på den etter et rotor-/ fordelerlokkbytte.

- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Bytte av Rotor+fordelerlokk, hvordan justere tenningen?
man trenger vel vanligvis ikke justere noe ved skifting av rotor og lokk. Sikker på at du har fått rett modell og at den midtre stiften har kontakt med toppen på rotoren, er den for kort=ingen strømm.
Kjenner ikke til saab med fordeler(min er for ny) men sikker på at lokk står rett vei på og at alt er korrekt satt i?
Dersom du har skiftet hele fordeleren så må du nok fram med tennings lampe og justere.
For å sjekke om du har gnist.. koble fra pluggledningen som går fra coil til fordeler, sett i en tennplugg på ledningen, hold den til jord(for eksempel på blokka) og la noen vri tenningen og kjøre starteren. Hvis det gnisrer så har du strømm fram til fordeler i hvertfall, gjør det samme, med ledning fra coil til fordeler på plass igjen, med en av pluggledningene. Har du gnist da så er det ikke noe galt med strømm inn til fordeler og rotor. Sjekk resten av sylindrene/pluggene for konstatere at fordeler virker som det skal.
Dersom tenning må justeres. så er det på tidligere biler jeg har vært borti (ford v8) en festeskrue der fordeler går ned eller inn i blokka. når man skrur løs denne kan man vri på fordeler og da endrer man på tenningstidspunktet(som du finner i haynes manual til den bil eller sannsyligvis ved å google). For å justere dette korrekt trenger man en tenningslampe og vite hvor på blokk og hvor/hvilke hjul på veiva som har tenningsmerke å sikte etter. deretter bruker man tenningslampa til å se hvordan vriding av fordeler påvirker tenningstidspunktet ( for eks 10grader bdc (before top dead center)). Den er korrekt justert når korrekt anntall grader er oppnådd eller at tennmerkene er paralelle(aner ikke hvordan dette er på saab)
Kjenner ikke til saab med fordeler(min er for ny) men sikker på at lokk står rett vei på og at alt er korrekt satt i?
Dersom du har skiftet hele fordeleren så må du nok fram med tennings lampe og justere.
For å sjekke om du har gnist.. koble fra pluggledningen som går fra coil til fordeler, sett i en tennplugg på ledningen, hold den til jord(for eksempel på blokka) og la noen vri tenningen og kjøre starteren. Hvis det gnisrer så har du strømm fram til fordeler i hvertfall, gjør det samme, med ledning fra coil til fordeler på plass igjen, med en av pluggledningene. Har du gnist da så er det ikke noe galt med strømm inn til fordeler og rotor. Sjekk resten av sylindrene/pluggene for konstatere at fordeler virker som det skal.
Dersom tenning må justeres. så er det på tidligere biler jeg har vært borti (ford v8) en festeskrue der fordeler går ned eller inn i blokka. når man skrur løs denne kan man vri på fordeler og da endrer man på tenningstidspunktet(som du finner i haynes manual til den bil eller sannsyligvis ved å google). For å justere dette korrekt trenger man en tenningslampe og vite hvor på blokk og hvor/hvilke hjul på veiva som har tenningsmerke å sikte etter. deretter bruker man tenningslampa til å se hvordan vriding av fordeler påvirker tenningstidspunktet ( for eks 10grader bdc (before top dead center)). Den er korrekt justert når korrekt anntall grader er oppnådd eller at tennmerkene er paralelle(aner ikke hvordan dette er på saab)
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Bytte av Rotor+fordelerlokk, hvordan justere tenningen?
Sikker på at du har stablet pluggkablene korrekt?
"Alt" fra totakt til turbo
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Bytte av Rotor+fordelerlokk, hvordan justere tenningen?
Dette er et enkelt men bra tipsMorten S. skrev:Sikker på at du har stablet pluggkablene korrekt?


Re: Bytte av Rotor+fordelerlokk, hvordan justere tenningen?
Sitat thesaabsite da jeg ikke fant bildet jeg lasta opp her for noen år tilbake:P
"Ignition Firing Order
The firing order is 1342. What that basically means is that if you are standing in front of the distributor then the plug wires should oriented in a 1,3,4,2 manner. If you remove the ignition distributor cap and look at the rotor button it should point toward a little line on the base of where the cap goes. That should be number one cylinder. That means that the plug wire for number one cylinder should be in the same line at where that line and the point of ignition rotor button is. The number 2 cylinder goes below that one etc... You basically line up number one and the other wires follow that wire in a counter clockwise manner being cyl 1, 3, 4 2"
Mvh. Pål
"Ignition Firing Order
The firing order is 1342. What that basically means is that if you are standing in front of the distributor then the plug wires should oriented in a 1,3,4,2 manner. If you remove the ignition distributor cap and look at the rotor button it should point toward a little line on the base of where the cap goes. That should be number one cylinder. That means that the plug wire for number one cylinder should be in the same line at where that line and the point of ignition rotor button is. The number 2 cylinder goes below that one etc... You basically line up number one and the other wires follow that wire in a counter clockwise manner being cyl 1, 3, 4 2"
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]