saab 99, noe som burde fornyes?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
larssaab99
Bil: saab 99, 77

saab 99, noe som burde fornyes?

Legg inn av larssaab99 » 03 jul 2010, 00:41

hei! har en saab 99 1977 modell som er under oppussing, bilen skal pusses opp i nokså orginal stil, hakke så mye peiling på saab så tenkte jeg skulle høre med rutinerte gutter på saab forumet; D

er det noe deler jeg burde bytte ut til nyere på 99en?(fra f.eks 900 eller 9000)
ser på andre som har pusset opp som bytter radiatorer, bremser, drivknute, setter inn bensinpumpe rett i tanken, osv.

er noe sånt nødvendig eller er alt bra nokk orginalt? skal bruke bilen til litt lengre kjøring i, og ekke så dumt om det er noe forbedringer jeg kunne gjort f.eks for å få den mer lettestartet på vinteren. er ute etter pålitlighet!

kom med tips, blir en tur til høggern snart.

takker til "Andreas N1194" som tipset meg, og solgte meg felger til prosjektet!

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: saab 99, noe som burde fornyes?

Legg inn av Morten S. » 03 jul 2010, 06:44

Dersom du ikke skal gjøre en masse ombyggninger, men beholde originalmotor m.m. så er det greit med en generell service. Bytte alt av plugger, stifter, filtre, oljer og væsker. Sjekke at drivreimer er hele og fine. Det samme med diverse slanger. (Bensin, vakum, veivhusventilasjon m.m.)

Dersom du vil ha litt bedre kjøreegenskaper er senkesett og gassdempere et godt tips.

Lykke til med bilen :D
Sett gjerne inn et bilde eller to
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: saab 99, noe som burde fornyes?

Legg inn av Trond N47 » 05 jul 2010, 13:52

Gasstøtdempere er vel den viktigste oppgraderingen, helst sportsgass-.

Ser at det er mange som bygger om til understell og bremser fra og900 M88- med håndbrekket bak. Da får du bedre hjullager, ventilerte skiver fram, krengningsstabilisatorer (standard på turbomodellene, kom også på sugere fom M92) mm. Det er imidlertid litt jobb å bygge om brekket.

En enkel oppgradering er å bytte bakaksel komplett fra en og900 M86-87. Da får du en oppgradert bakaksel (med original boltesirkel) som står helt bent i forhold til karosseriet, og som har lik girvinkel til begge sider. Dette merker du ved en mere konsekvent oppførsel ved litt hard kurvekjøring. 99 og de eldre og900 hadde en liten feilkonstruksjon akkurat på dette punktet, skjev bakstilling og ulik oppførsel i høyre-/venstrekurver.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar