I påvente av at medlemskapet mitt registrers velger jeg å poste her. Er forøvrig ny på forumet og er den stolte eier av en 9000cs 2.3 1992 og en 9-5 2.0t 1999 estate. Kjenner at 9-5 tar veldig lant ute så et clutch bytte står for tur. Etter å ha lest litt rundt har jeg fortsått at dette ikke er en jobb som bare tar en ettermiddag. Stemmer det at hele subframen må av?
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=156537
Noen som eventuelt vet hva dette koster på verksted bare i arbeid? Vurderer å gjøre det selv, men kan fort hende den blir satt bort enten i norge eller sverige. Noen som har noen erfaringer og evetuelle priser. Kan forøvrig skaffe clutch selv.
Forresten stemmer det at clutchen som speedparts selger er av dårlig kvalitet?
Takker for alle svar og innspill
Sigurd
Bytte clutch 9-5
Moderator: Moderatorer
- Sigge N1999
- 1.2 bar
- Innlegg: 224
- Registrert: 04 mar 2010, 17:02
- Medlemsnummer: N1999
- Navn: Sigurd Lenes
- Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
- Sted: Emmerød
Bytte clutch 9-5
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Bytte clutch 9-5
Hei.
Du må nok ut med motoren, så enten kan du slippe ned subframen, eller løfte motoren å kassa opp.
Jag tar alltid motoren å kassa opp, og de her inne som har prøvd begge deler har vel konkludert med det er det letteste.
Koster fort penger på verksted, uten at jeg vet hvor mye. Husk prisen spriker veldig mye fra verksted til verksted.
Om du gjør jobben selv må du nok sette av en helg til jobben, det er en god del demontering før du får løftet ut motoren.
Det er veldig trangt, samtidig når du tar en slik jobb, så bytter du registerkjeden å balanseakselkjeden med tilbehør.
Det er et must når du alikevell har motoren ute.
Du må nok ut med motoren, så enten kan du slippe ned subframen, eller løfte motoren å kassa opp.
Jag tar alltid motoren å kassa opp, og de her inne som har prøvd begge deler har vel konkludert med det er det letteste.
Koster fort penger på verksted, uten at jeg vet hvor mye. Husk prisen spriker veldig mye fra verksted til verksted.
Om du gjør jobben selv må du nok sette av en helg til jobben, det er en god del demontering før du får løftet ut motoren.
Det er veldig trangt, samtidig når du tar en slik jobb, så bytter du registerkjeden å balanseakselkjeden med tilbehør.
Det er et must når du alikevell har motoren ute.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte clutch 9-5
Om du ikke har tilgang til løftebukk er det enkleste å ta ut hele motor med kasse, og ta av kassa og bytte clutchen når alt er ute. Ikke minst er det lettere når kassa skal på igjen. Tas motoren opp så trenger du heller ikke å ta forstillingskontroll etterpå, noe du må dersom du tar ned subframen. Å ta motoren opp er ikke så mye jobb som det kan høres ut som, men regn med en helg til hele operasjonen om du ikke har gjort det før.
Om du føler deg kompetent til det, så bytt gjerne også register og rengjør bunnpanna på motoren når alt er ute slik det foreslås over her. Registersats får man kjøpt billig hos Saabforhandler, der er alt du trenger. Du kan også ta av veivlagerbukk nr 3 og ta en titt på lageret, dette er det veivlageret som gjerne slites mest. Er det antydning til kobberfarge så er det liten vits i å sette motoren inn i bilen igjen før du har gitt den full overhaling. Ser det ok ut, så dra til med rett moment, smil og vær glad.
Clutchene Speedparts selger er vel Sachs? Ikke noe galt med dem, slavesylindrene de har (det gjelder vel alle som selger tilsvarende deler) er derimot av type scan tech og det skal du ikke montere. Kjøp original! Alternativet er å ikke bytte slave, men det er bare tull når man først er i gang, for det er jo en del jobb å måtte bytte senere.
Om du føler deg kompetent til det, så bytt gjerne også register og rengjør bunnpanna på motoren når alt er ute slik det foreslås over her. Registersats får man kjøpt billig hos Saabforhandler, der er alt du trenger. Du kan også ta av veivlagerbukk nr 3 og ta en titt på lageret, dette er det veivlageret som gjerne slites mest. Er det antydning til kobberfarge så er det liten vits i å sette motoren inn i bilen igjen før du har gitt den full overhaling. Ser det ok ut, så dra til med rett moment, smil og vær glad.
Clutchene Speedparts selger er vel Sachs? Ikke noe galt med dem, slavesylindrene de har (det gjelder vel alle som selger tilsvarende deler) er derimot av type scan tech og det skal du ikke montere. Kjøp original! Alternativet er å ikke bytte slave, men det er bare tull når man først er i gang, for det er jo en del jobb å måtte bytte senere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan