Har gått lei av å bare ha langlys på høyre side så i dag prøvde jeg å feilsøke litt. De øvrige lysene fungerer. Pæren er ny og prøvebyttet på motsatt side og fungerer der. Sjekket sikringer. Sjekket for øvrig alle pærer og at det er kontakt fra alle soklene til kontaktstykket i lykta. Jeg har spenning over sikringen(e), dog litt mindre på venstre side (hvorfor?).
Etter en god del frem og tilbake er dette det jeg har funnet ut:
I kontaktstykket til lykten (den biten som ikke sitter i lykten, men i enden av ledningen) har fire ledninger. Den ene er svart og er jord. Jeg har kontakt mellom denne og gods. De tre øvrige ledningene går så vidt jeg kan skjønne til parklys, nærlys og fjernlys.
Den lengst vekk (i rekken av ledninger på kontakten) har spenning både på nærlys og fjernlys, altså er dette parklys.
Den nest lengst vekk har spenning når jeg har på fjernlys, altså er dette fjernlyspæren.
Den ved siden av jord har bare spenning når jeg har på fjernlys altså er dette fjernlysledningen. Sjekket dette på den siden som fungerer. Denne ledningen som er blå med hvit stripe på, er nemlig alltid uten spenning på venstre side, altså har jeg ikke fjernlys her.
Så da må det være brudd etter sikringen i denne ledningen et sted i og med at det er spenning på sikringen men ikke i enden. Problemet er jo bare at den ledningen forsvinner jo inn i en svart pølse med masse andre ledninger! Finnes det noen lur måte å fikse dette på uten å pelle fra hverandre sikringsboksen og/eller den strømpen?
Tenkte kanskje å prøve å finne igjen den ledningen der den går ut av sikringsboksen og bare skjøte den derfra og rett til kontaktstykket. Hvis jeg skrur ut sikringsboksen, vil jeg finne igjen den blå ledningen med stripe?
Hva er lettest/best fremgangsmåte på dette?
Kan jo legge til at i starten kom og gikk fjernlyset, var det en dump i veien f.eks. kunne lyset plutselig komme tilbake. Kan det evt være rele når det bare er på en side?
Feilsøking og reparasjon av fjernlys 9000 CS
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Feilsøking og reparasjon av fjernlys 9000 CS
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9000CS M95 - solgt
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Feilsøking og reparasjon av fjernlys 9000 CS
Når du skal lete etter kontaktbrudd, så starter du i hver ende av den aktuelle ledningen, altså må du ohme mellom sikring og lykt først. Eventuelt mellom bryter ved rattet og lykt om du har full kontakt mellom førstnevnte. Å drive å kikke etter bruddet kan være kjedelig 
Og med mindre du allerede har funnet ut hvilken sikring/ledning som går til fjernlysene dine, ville jeg skaffet et koblingsskjema, for fargene kan forandre seg fra lykt og inn i kupeen

Og med mindre du allerede har funnet ut hvilken sikring/ledning som går til fjernlysene dine, ville jeg skaffet et koblingsskjema, for fargene kan forandre seg fra lykt og inn i kupeen

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Saabfan
- 2.0 bar
Hmm var ute igjen nå, og jeg har IKKE spenning mellom venstre sikring og jord, slik jeg har på høyre siden. Har også fisket frem koblingsskjema, men fikk det ikke helt til å stemme.
På side 12*23 i haynes er det oversikt over hel og halvvlys. Fargene stemmer inn til sikringen, men ifølge skjema skal det bare gå en blå ledning videre til det rød releet (56a), kalt ljusomkopplare. Det ser ut som om det skal være forbindelse mellom sikringene rett før selve sikringene på relesiden.
Jeg plukket ut sikringspanelet for å se på baksiden av sikringene: på hs går det en hvit ledning ut av boksen og en hvit til det oransje releet, kalt ljusrela. På vs går det en tynn og en tynn blå med hvit stripe ut av boksen, og en blå til oranjse rele. Har sjekket at det er kontakt mellom sikringskontakten og kontaktene på det oranjse releet.
Ser jeg på skjema ser jeg hvor feilen må ligge: siden jeg har strøm i det ene langlyset og det på tegningen bare er en blå ledning helt til rett før sikringene, men ikke spenning på sikringene, må jo feilen ligge i den lille overgangen, "broa" mellom ledningene til sikringene som sitter rett før sikringene. Men det hjelper jo ikke så mye når jeg ikke får skjema til å stemme med det jeg ser i motorrommet....
Blir ikke helt klok på dette, men tenkte å kjøre innom saab og prøvebytte det oransje og rød releet. Tips mottas med takk!
Har forresten sjekket at det er kontakt mellom lyktene og sikringene...
På side 12*23 i haynes er det oversikt over hel og halvvlys. Fargene stemmer inn til sikringen, men ifølge skjema skal det bare gå en blå ledning videre til det rød releet (56a), kalt ljusomkopplare. Det ser ut som om det skal være forbindelse mellom sikringene rett før selve sikringene på relesiden.
Jeg plukket ut sikringspanelet for å se på baksiden av sikringene: på hs går det en hvit ledning ut av boksen og en hvit til det oransje releet, kalt ljusrela. På vs går det en tynn og en tynn blå med hvit stripe ut av boksen, og en blå til oranjse rele. Har sjekket at det er kontakt mellom sikringskontakten og kontaktene på det oranjse releet.
Ser jeg på skjema ser jeg hvor feilen må ligge: siden jeg har strøm i det ene langlyset og det på tegningen bare er en blå ledning helt til rett før sikringene, men ikke spenning på sikringene, må jo feilen ligge i den lille overgangen, "broa" mellom ledningene til sikringene som sitter rett før sikringene. Men det hjelper jo ikke så mye når jeg ikke får skjema til å stemme med det jeg ser i motorrommet....
Blir ikke helt klok på dette, men tenkte å kjøre innom saab og prøvebytte det oransje og rød releet. Tips mottas med takk!
Har forresten sjekket at det er kontakt mellom lyktene og sikringene...
9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt
- Saabfan
- 2.0 bar
For ordens skyld: det var releet som var synderen. 

9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt